Gjest Lilleulv Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Dere som leier ut leilighet, hvor nøye er dere på at husleia er inne innen fristen? I kontrakten min står det tydelig at den skal være inne innen 1. hver mnd, men dersom den 1. er en lørdag eller søndag får jeg ikke leia inn før mandag. i dag er det den 3. og jeg har fortsatt ikke mottatt leie for januar. Frykter det begynner å skli ut, men lurer på om jeg kanskje er veldig pirkete? er jævla kjipt da, for er så blakk etter jula
Trampe Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Jeg har bare leid og ikke leid ut. Den ene jeg leide av var ikke så nøye, han sa at så lenge han fikk pengene "rundt den 15." så var han fornøyd. Jeg leide av et gammelt ektepar en gang, og de sa at de forlangte autotrekk fra min konto, slik at jeg ikke ble for sein med leia. Så det er forskjellig fra person til person. Men jeg skjønner det er kjipt å være fri for penger etter jula...
Gjest Lilleulv Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Jeg har bare leid og ikke leid ut. Den ene jeg leide av var ikke så nøye, han sa at så lenge han fikk pengene "rundt den 15." så var han fornøyd. Jeg leide av et gammelt ektepar en gang, og de sa at de forlangte autotrekk fra min konto, slik at jeg ikke ble for sein med leia. Så det er forskjellig fra person til person. Men jeg skjønner det er kjipt å være fri for penger etter jula... Har liksom satt trekket på lånet til den 1. men tror jeg får flytte det til lønningsdagen min heller, for dette funker jo ikke. Har ikke lyst til å være streng og kjip, men merker jeg føler det som litt mangel på respekt og. hva hvis leia ikke har kommet inn i morgen??
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Dere som leier ut leilighet, hvor nøye er dere på at husleia er inne innen fristen? I kontrakten min står det tydelig at den skal være inne innen 1. hver mnd, men dersom den 1. er en lørdag eller søndag får jeg ikke leia inn før mandag. i dag er det den 3. og jeg har fortsatt ikke mottatt leie for januar. Frykter det begynner å skli ut, men lurer på om jeg kanskje er veldig pirkete? er jævla kjipt da, for er så blakk etter jula Da må du nok lese både husleieloven og andre lover nøye nok. Dersom den 1. faller på en dag som ikke er virkedag er det lov å utsette betaling til første virkedag etter. Så det er lov ja. Dersom dette er for knapt for deg bør du kanskje sette i neste leieforhold at leien skal betales innen den siste i måneden? Og ja jeg skjønner at det er kjipt å være blakk etter julen, men det er bare den 3. i dag, den 1. var ikke en virkedag så leien bør jo være på plass snart.
Gjest Lilleulv Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 aha, oki. takk for informasjonen. er første gang jeg leier ut, så er ikke så erfaren på det punktet jeg har selv vært leietaker i mange år, og husker at jeg betalte slik at leia var inne den 1. jeg betalte som regel i slutten på mnd. mellom 29. og 31. skjønner ikke helt poenget med å vente til den 2. med å sette over pengene jeg da. men jaja, jeg flytter forfallet på lånet til lønningsdagen min jeg, så slipper jeg å bli blakk de gangene jeg får leia seinere
Devana Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Jeg leier ut leiligheten min og som oftest kommer innbetalingen til rett tid, men akkurat denne gangen (de skal betale inn 1 hver måned) så har ikke pengene kommet enda. Jeg har tenkt til å spørre om de ikke er inne på konto innen imorgen, siden det har vært nyttår og ferie så er jeg litt mer fleksibel nå. Har fått husleia litt forsinket en gang tidligere også og da bare sendte jeg en sms til de som leier hos meg og spurte. Du kan jo alltids høre med dem?
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 aha, oki. takk for informasjonen. er første gang jeg leier ut, så er ikke så erfaren på det punktet jeg har selv vært leietaker i mange år, og husker at jeg betalte slik at leia var inne den 1. jeg betalte som regel i slutten på mnd. mellom 29. og 31. skjønner ikke helt poenget med å vente til den 2. med å sette over pengene jeg da. men jaja, jeg flytter forfallet på lånet til lønningsdagen min jeg, så slipper jeg å bli blakk de gangene jeg får leia seinere Bare så det er sagt: Hvis det står at husleie betales innen den 1. så betyr det at den forfaller den 1. Det er ikke dermed sagt at leieboeren din er videre smart. Er det noe jeg selv prioriterer høyt her i verden er det blide og fornøyde husverter, av den grunn er jeg heller tidlig ute enn for sent med husleien. Men det er jo renter å tjene for de som leier ved å ha pengene lengst mulig på kto da. Flytt forfallet på lånet ditt du så slipper du å holde pusten hver måned. Jeg hadde vel ikke nølt så veldig med å forhøre meg om når pengene er ventet heller slik Devana sier. Send like greit en SMS i dag så vet du hvor langt unna de er.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Vi er nøye på å alltid betale på avtalt dato, men siden det bare er en fast dag (type 15. i måneden) kommer jo pengene av og til inn til huseier en dag eller to seinere pga helligdager. Nå i jula har jeg hatt noen regninger til forfall på de "verste" røddagene, og da er det den som har sendt regningen sitt problem at de har satt forfall på dager hvor det ikke er bankaktivitet. Bankene informerer jo selv om at det f eks ikke ble overført penger mellom 21. og 27. desember, samt fra 28.12-02.01. Som mottaker av regningen setter jeg opp betaling den dagen forfallsdato på faktura er, uavhengig av ukedag. Det har aldri blitt noe problem. Om jeg var avhengig av å få leieinntekt før betaling av lån ville jeg nok beregnet noen dagers buffer av slike grunner. Om leieboeren derimot ikke betaler i nærheten av avtalt frist, ville jeg tatt det opp med vedkommende og sagt fra at det blir et problem for deg.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 f eks ikke ble overført penger mellom 21. og 27. desember, samt fra 28.12-02.01. Eller 01.01 :klø: Jeg er ellers enig i at dersom man har avtalt at pengene skal være overført INNEN en viss dato bør leietaker sette opp betaling i god tid, men noen ganger kan det være uklarhet om hva som egentlig ligger i forfallsdato tror jeg. Dessuten er det vanskelig å beregne akkurat i romjula og sånt, særlig om man går ut fra at det er relativt ok at pengene kommer en dag seinere. Men uansett, lurt å flytte forfallsdato på lånet ditt, Lilleulv Så er det bare å håpe at leietaker er seriøs nok til å betale sånn nesten på forfallsdato.
Gjest Utleier Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 Ja, du er pirkete. I tillegg til at leien forfaller på første virkedag etter den 1., så kan også betalingsoppdrag ta et par-tre dager. Leien regnes som betalt på datoen for betalingsoppdraget. Dessuten kan det ta noen dager til du får beskjed om at leien er innkommet. Normalt bør du ikke bry deg før den 15. hver måned. Da kan du sende purring og kreve purregebyr og forsinkelsesrente. Det blir ikke mer enn 60-100 kroner avhengig av leien, men da pleier leieren å blir nøyere med betalingen i ettertid. Rente kan egentlig beregnes fra første dag etter forfall, men for å kreve inn purregebyr (56), må det ha gått minst 14 dager fra forfall. Det er ikke noen grunn til at utleiere skal være hissigere på å drive inn penger enn andre som selger en vare. Private utleiere gjør dessverre det og er derfor med rette mistenkeliggjort av leiere.
Gjest Eir Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 aha, oki. takk for informasjonen. er første gang jeg leier ut, så er ikke så erfaren på det punktet Isåfall vil jeg anbefale deg å kjøpe inn en kopi av husleieloven, og lese denne. Som leietaker er det utrolig frustrerende med utleiere som ikke kjenner til retter og plikter rundt utleie. I forhold til husleia kan den som nevnt utsettes til første virkedag etter forfall, og betalingen kan også ta noen dager. Du bør ha en buffer på minst 14 dager fra husleia skal være betalt, til lånet ditt trekkes, siden du tidligst kan purre etter en uke. Ideelt sett bør du ha en buffer på ca 3 måneder, siden dette er tiden det tar å kaste ut leietaker, dersom han/hun slutter å betale helt. Når man beregner leieinntekene for ett helt år i forhold til lån osv bør man også regne med at man i snitt bare får leid ut 9-10 av årets 12 måneder, fordi det fort kan gå litt tid mellom leietagere osv.
Cienna Skrevet 3. januar 2008 #12 Skrevet 3. januar 2008 Jeg bruker nettbank, men har forfall den 15.hver mnd. Jeg har lagt inn datoen på nettbanken min, så om det hadde vært den første, så hadde det blitt registrert på den 1....altså ville ike pengene gått ut før banken åpner igjen... Sånt må en regne med når det er helligdager...
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 Jeg la inn en regning med forfallsdato 24.12 i nettbanken min, og den ble ikke betalt før den 27. Jeg tenkte ikke på at bankene ikke overførte penger på julaften, jeg la bare inn regningen på den forfallsdatoen som sto spesifisert på regningen. Det er vel det samme som har skjedd med leietakeren din. Det er ikke alltid så lett å huske på at man må endre en dato når man er vant til å legge alt inn til å betales på forfallsdatoen. Jeg synes det blir veldig pirkete å bli sur fordi den ikke ble betalt før den 2, når det mest sannsynlig skyldes at banken har holdt stengt på forfallsdatoen og leietaker ikke har tenkt på dette.
Gjest Lilleulv Skrevet 4. januar 2008 #14 Skrevet 4. januar 2008 Skjønner folkens. jeg skal roe meg! fortsatt ingen penger i dag... sukk, blir en hard helg :-(
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2008 #15 Skrevet 4. januar 2008 Skjønner folkens. jeg skal roe meg! fortsatt ingen penger i dag... sukk, blir en hard helg :-( Har du spurt dem da om pengene er langt unna?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #16 Skrevet 4. januar 2008 Selv om jeg synes det er ok at pengene kommer første virkedag etter forfallsdato virker det jo litt tregt å ikke ha overført pengene nå, da. Kanskje bankene er treige nå etter nyttår, jeg venter også på noen penger? Jeg ville spurt uten å mase om pengene er på vei.
Gjest Lilleulv Skrevet 4. januar 2008 #17 Skrevet 4. januar 2008 Hm, hun sier pengene er overført, men sier ikke noe om når så da får jeg regne med jeg har de på mandag i det minste.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #18 Skrevet 4. januar 2008 Dere som leier ut leilighet, hvor nøye er dere på at husleia er inne innen fristen? I kontrakten min står det tydelig at den skal være inne innen 1. hver mnd, men dersom den 1. er en lørdag eller søndag får jeg ikke leia inn før mandag. i dag er det den 3. og jeg har fortsatt ikke mottatt leie for januar. Frykter det begynner å skli ut, men lurer på om jeg kanskje er veldig pirkete? er jævla kjipt da, for er så blakk etter jula Du skal være nøye. Enkelte leietakere tror at det er bare å vente. Er en dato satt, så er datoen der. Når man ar hus som man leier ut, så har de aller fleste lån som skal betales i banken. Tror leietaker at huseier kan forkuttere for en? Send brev til leietaker og si at det er stt en dato på leien og det får de overholde.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #19 Skrevet 4. januar 2008 Da må du nok lese både husleieloven og andre lover nøye nok. Dersom den 1. faller på en dag som ikke er virkedag er det lov å utsette betaling til første virkedag etter. Så det er lov ja. Dersom dette er for knapt for deg bør du kanskje sette i neste leieforhold at leien skal betales innen den siste i måneden? Og ja jeg skjønner at det er kjipt å være blakk etter julen, men det er bare den 3. i dag, den 1. var ikke en virkedag så leien bør jo være på plass snart. Er det bare husleieloven som sier slikt? B.la ved lønn så er det jo slik at om lønningsdag faller på helg, så skal lønnen inn før helgen. På regninger, så skal pengene være inne på den dato som er gitt.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2008 #20 Skrevet 4. januar 2008 Er det bare husleieloven som sier slikt? B.la ved lønn så er det jo slik at om lønningsdag faller på helg, så skal lønnen inn før helgen. På regninger, så skal pengene være inne på den dato som er gitt. Jeg skrev da vitterlig "og andre lover også".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå