Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei dere icon_smile.gif

Jeg lurer på om jeg er alene om å like country&western fra 60 tallet.Jeg vokste opp med musikken og var på Jim Reeves eneste konsert i Oslo.Selv om jeg lytter til annen musikk også går jeg altid tilbake til det gamle kjære musikken til Jim Reeves icon_biggrin.gif

Er jeg alene om å være Jim Reeves fan ?

hilsen

Indianlady icon_smile.gif

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes Jim Reeves var flink til å synge. Han døde før jeg ble født, men mamma er veldig glad i musikken hans og har flere plater.

Pleier å erte henne med at Jim Reeves var USA's svar på Bjøro Håland og det faller ikke i god jord.12

Skrevet

Hei!

Jeg har aldri hatt noe forhold til Jim Reeves, på annen måte enn at min gamle far likte ham. Selvfølgelig var han en god sanger, det hører jeg!

Likevel er jeg veldig glad i countrymusikk og har hørt på det siden tenårene.

Takket være musikkavisene Puls og BEAT fikk jeg på 80-tallet kjennskap til mange nye og mindre kjente gode artister.

Noen av de gamle har jeg likevel et forhold til. Johnny Cash, Emmylou Harris og Gram Parsons er vel kanskje mine favoritter.

Willie Nelson, Kris Kristoffersen, Merle Haggard, Buck Owens og Waylon Jennings er også artister fra denne perioden som jeg selvfølgelig liker.

Øverst på listen over favoritter står likevel mannen som er den moderne countrrymusikkens store stilskaper, nemlig Hank Williams som dessverre døde i en alder av 29 år tidlig på 1950-tallet.

Ellers er nyere artister som Tom Russell, Steve Earle, Dwight Yoakam, Lyle Lovett, Kevin Welsh, Tish Hinojosa og Nanci Griffith å anbefale!

Nå havnet jeg langt fra utgangspunktet for spørsmålet, men jeg ble bare litt engasjert!

mvh

¤Kris¤vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-04-05 20:04 ]

Skrevet

icon_lol.gif Ups, der havnet du på viddene igjen, vennen min!

Men husk: "I love you because you're understanding!"

(Jim Reeves)12

Skrevet

"Love abides" med Tom Russell og Iris DeMent, Væren!

Jeg glemte Iris DeMent i stad, en flott artist som jeg blant annet hørte på Down on The Farm festivalen i Halden!

mvh

12

Skrevet

Jim Reeves var en stor amerikansk countryartist som døde i en flyulykke i 1964.

Han var vel en av de første store internasjonale artistene som gjestet Norge, og han har siden hatt mange tilhengere i Norge.

Som tidligere nevnt i tråden er Bjøro Håland veldig inspirert av Jim Reeves.

Jeg er vel ingen fan av noen av de, men foretrekker helt klart originalen!

mvh

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei skravla,Kris,Væren og dere andre icon_smile.gif

Jeg lytter jo til Johnny Cash, Garth Brooks og andre artister.Jeg liker også veldig godt Chet Atkins han som er god på gitaren.Men Jim Reeves var noe spessielt for meg,jeg hilste på han i Njårdhallen i 1964.I 1986 reiste jeg til Texas og bodde hos hans nermeste familie.Jeg ble venner med hans familie var i Nashville og bodde hos hans kone Mary Reeves.Jeg kjørte Jims cadilack på museet i Nashville,det var stort for meg.

Jim Reeves vokste opp i Øst Texas,faren var en bonde av irsk avstamning.De var fattige og moren skarpet sammen penger så ungene kune gå på skole.Jim studerte i Austin ,Texas og var baseballspiller på laget der.Han ødla leggen og begynte å synge i 1949 og i 1953 spilte han på Louisanna Hyrade fordi Hank Williams dukket ikke opp. Den enes død den andres brød,Hank banet veien for Jim. Jim hadde hit med He`ll have to go,I love you because i Norge. Han døde 31 juli 1964 i fly ulykke og er begravlagt der han skulle ha ranch.På den tiden var I wont forget you på Vg lista.Jim og Mary fikk ingen barn desverre,men de hadde en collie som var en form for erstatning for det. Dette er litt kort historie om min artist Jim Reeves til dere som ikke veit hvem han var.

hilsen icon_smile.gif

indianlady

Skrevet

Hei Indianlady!

Det må jeg si var en spennende og fin historie.

Det er neimen ikke rart du har et nært forhold til Jim Reeves musikk.

Da mener jeg i tillegg til at han var en dyktig artist!

med vennlig hilsen

12

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hallo Indianlady og alle andre Jim Reeves fans :D

Utrolig bra at det finnes flere fans i Norge! Jeg er også STOR fan av Jim, men har ikke hatt kontakt med særlig mange norske fans! På tross av min unge alder (16år), synes jeg Jim hadde den beste stemmen verden noen gang har hørt!

Hadde vært artig om flere hadde delt min mening!

MVH

Porta

• 4 måneder senere...
  • 5 år senere...
Gjest gamla
Skrevet
Hallo Indianlady og alle andre Jim Reeves fans :D

Utrolig bra at det finnes flere fans i Norge! Jeg er også STOR fan av Jim, men har ikke hatt kontakt med særlig mange norske fans! På tross av min unge alder (16år), synes jeg Jim hadde den beste stemmen verden noen gang har hørt!

Hadde vært artig om flere hadde delt min mening!

MVH

Porta

Hallo Porta ; og dere ungdommer som ikke vet hvem JR var!

Kunne ikke dy meg da jeg så at noen ikke vet hvem han var, her trengs det folkeopplysning!

Morsomt at en 16-åring er fan!

Jeg kan vel ikke kalle meg en stor Jim Reeves- fan nå, men han var en stor favoritt i min ungdom, og nådde alle aldersgrupper, og også folk som ikke likte countrymusikk. Han begynte på 50-tallet som trad countrysanger , men sang MYE annet også, bl.a. folkesanger, gospel, og "crooning" a la Frank Sinatra og Bing Crosby. Han var STOR i Norge da jeg vokste opp, og det var "landesorg" da han krasjet privatflyet sitt under et tordenvær utenfor Nashville i 1964.

Etterhvert ble han en stilskaper som blandet countrymateriale med poparrangementer, ville bl.a. ikke ha steelguitar med hvis det kunne ungås. Gjorde countrymusikken mer urban og sofistikert. Dessuten eksperimenterte han med å gå tett inntil mikrofonen og fikk dermed fram en fløyelsaktig sound som gikk rett til hjertet på folk. Stemmen hans var virkelig fantastisk, en fyldig, myk baryton som nådde over et stort register, og han sang med stor innlevelse. Er enig i at dette er en av de største stemmene i populærmusikkens historie, hvis noen skulle matche ham, måtte det være Elvis. Han var den første countrysangeren som ble internasjonal popstjerne, men i motsetning til Elvis er han undervurdert i dag, muligens fordi noen av hitsene hans var vel sentimentale, (f. eks "I Love You Because", hans største hit i Norge, av noen kalt "husmorpop.") Takket være sin kone, som publiserte alle demoene hans litt etter hvert i over 20 år etter hans død, lå han på hitlistene med "nye" hits til langt ut på 80-tallet!

Hvis dere vil høre hva man kan gjøre med en stemme, gå inn på YouTube og lytt til

hans versjon av "Streets of Laredo". Hør hvordan han varierer stemmen og "leker" med mikrofonen! Hvis dere også sammenlignermed andres versjoner av samme sang (f.eks. Johnny Cash), hører dere hvor enestående han var. Denne mannen fortjener ikke å bli glemt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...