Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Hvordan finner jeg ut hvilke skoler som er best i Bergen???? har prøvd å søke på kommunen sine sider, men fant ikke noe...
Titta Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Hvis du tenker på resultat fra de nasjonale prøvene så finner du det her. (kun offentlige skoler, publ. i desember-07) Nå ville jeg ikke brukt det som en eneste fasit på hvor god en skole er, men det er vel gjerne denne oversikten du er på jakt etter?
Liskat Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Kan ikke si jeg vet om noen oversikt. Men jeg vet at i forhold til rykte skal St. Pauls vaere en av de bedre skolene i Bergen og mener aa ha hoert at skolen ogsaa er populaer blant andre enn katolikker siden det er en bra skole.
estrella Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Tenker du på hvilken type skole? Barne, ungdom etc? Danielsen er iallefall jeg veldig fornøyd med(går der selv).
Nigo-san Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 (endret) Hvordan finner jeg ut hvilke skoler som er best i Bergen???? har prøvd å søke på kommunen sine sider, men fant ikke noe... Titta linket jo til resultatlistene til de nasjonale prøvene, hvis det var det du lurte på. Men som henne ville jeg ikke brukt dette som eneste fasit på hva som er "bra" og "dårlig". Det er mange faktorer som avgjør om en skole er "god" eller ikke, og dette gjenspeiles ikke nødvendigivis i prøveresultatene. Men det gir jo en viss pekepinn på det faglige nivået, særlig hvis det er tendenser som holder seg over tid. Jeg tror bare at det er flere faktorer som spiller inn, og mange av dem er vanskelige å finne ut av. Om en skole har godt eller dårlig miljø, kan omtrent skifte fra årskull til årskull, for eksempel. Og miljøet har jo mye å si for barnas læring. Kan ikke si jeg vet om noen oversikt. Men jeg vet at i forhold til rykte skal St. Pauls vaere en av de bedre skolene i Bergen og mener aa ha hoert at skolen ogsaa er populaer blant andre enn katolikker siden det er en bra skole. Det blir kanskje litt som St.Sunniva i Oslo? I forhold til dette med godt rykte og "gode skoler", så kom rektoren der med en morsom kommentar... det var rett etter en eller annen større prøve-offentliggjørelse der St.Sunniva kom ut på topp, og skolen ble nedringt av telefoner fra foreldre som ville ha inn barna sine. "Takk for tilliten", hadde han svart, "Men dere må være klar over at vi ikke driver med magi. Vi kan ikke lage gull av gråstein, vi heller." Og det var jo en ærlig ting å si, tross alt. For det blir jo litt som med Katedralskolen, som topper resultatlisten år etter år. Men det er strengt tatt ingen kjempeprestasjon, så lenge elevgrunnlaget i utgangspunktet stiller langt over gjennomsnittet. Da er det faktisk mer imponerende med de videregående skolene som etter mye hardt arbeid klarer å heve snittkarakteren blant de skoletrøtte elevene sine fra 2,3 til 3,2. Men dette er kanskje litt OT, ble bare revet med et øyeblikk... Endret 3. januar 2008 av Nigo-san
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå