Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Hei! I starten av desember ble vi eiere av en nydelig pus på 10 mnd. Det er en kastrert og øremerket hannkatt. Vi har til nå hatt han inne, men på sikt skal han få gå ut på egen hånd. Vi bor i et rolig rekkehusmiljø, en bilvei til eiendommene, ellers skog og gangveier. Det bor endel andre katter i området, som sikkert har sine "kongedømmer". Noen spørsmål angående overgangen fra inne-til utekatt: *Hvordan sikre at katten ikke forsvinner? *Hvordan venne han til å være ute? Må vi liksom fotfølge han? *Når slippe han ut? Når på døgnet, feks. *Vil pus få problemer med de kattene som allerede holder til i området? *Er han gammel nok til å gå ut? *Vil han fryse? *Hvor lenge kan katten være ute av gangen? *Hva om katten er ute, og vi skal på jobben/skolen og må gå før han kommer tilbake?
Tabris Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 (endret) *Hvordan sikre at katten ikke forsvinner? Du kan sånn sett ikke sikre deg at det ikke skjer, siden voksne katter kan velge å forsvinne noen ganger. Men en kattunge kan du sikre deg mot at den går seg bort ved at du holder et øye med hvor den går. *Hvordan venne han til å være ute? Må vi liksom fotfølge han? Det beste mener jeg er å ha døren åpen slik at kattungen kan gå ut i eget tempo når nysgjerrigheten tar overhånd, men dette kan jo være litt vanskelig å gjennomføre midtvinters. Jeg ville kledd på meg godt, tatt pus under armen og vært ute med den noen minutter første dagen før jeg tok den med inn igjen. Så ville jeg forlenget uteperiodene og etterhvert ikke vært ute med den hele tiden, men fulgt med hvor den gikk og hva den gjorde slik at du hadde kontroll på at den ikke gikk seg bort. *Når slippe han ut? Når på døgnet, feks. Mens det fortsatt er lyst er lurt i overgangsfasen. Når den blir eldre så er det bare å slippe den ut når den vil. *Vil pus få problemer med de kattene som allerede holder til i området? Det er vanskelig å si. Det er godt mulig at de andre kattene vil hevde sin posisjon, så pus må kjempe litt for å få respekt og kontroll over sitt eget revir etterhvert som han vokser til. *Er han gammel nok til å gå ut? Ja, absolutt. Forhåpentligvis har de tidligere eierne også slippet ham ut når han var mindre. *Vil han fryse? Hvis han er ute for lenge, så vil han nok fryse. *Hvor lenge kan katten være ute av gangen? *Hva om katten er ute, og vi skal på jobben/skolen og må gå før han kommer tilbake? Dette kommer an på hvor gammel katten er, og hvilken temperatur det er ute. Når den er voksen så regulerer den selv hvor lenge den er ute. Min katt er alltid ute mens vi er på jobb/skole, uansett når på året det er. En kattunge ville jeg hatt inne mens jeg var borte. Jeg synes den er for liten til å være alene ute så lenge - i hvertfall midtvinters. Derfor er det kanskje best at du ikke slipper ut kattungem om morgenen, men heller gjør det om ettermiddagene når du ikke skal nå noe. Lykke til. Endret 3. januar 2008 av Tabris 2
Arkana Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Da vi gjorde våre innekatter om til utekatter var det sommer, så vi bare åpnet verandadøren og lot dem utforske selv. De var ikke så lenge ute den første gangen. Jeg anbefaler deg å installere katteluke. Det er deilig å slippe å passe på om de må inn, og kunne legge seg, dra på besøk eller handle uten å tenke på om kattene er inne eller ute. Dette styrer de helt selv. Det er også veldig praktisk når vi reiser bort. Med katteluke kan de gjøre som de pleier, og vi har en nabo som er innom hver dag og gir dem mat, vann og tømmer kattedoen. Du kan ikke gjøre noe for at katten ikke skal forsvinne, men la den være inne til du ser at den er trygg og selv ønsker å gå ut. Katten ser ut av vinduene i huset og på den måten blir den kjent med området rundt og husker hvor den bor. Husk ID-merking. 1
Pusemor Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Sørg for ID merking (øret eller chip). Sett bånd på han(er å få kjøpt til katt ja) og bli med han ut de første gangene. Jeg fikk min pus i januar måned og var ute sammen med henne fram til det ble vår i luften). Finner fort ut av hvilke de vil være venn med av de andre pusene i området deres. Husk at med katteluke kan de dra med seg så mye mus og fugl de vil inn til deg. Men det er jo praktisk med luke også ja. Lykke til : ) 1
Gjest Gjest_jorunn_* Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Hei! I starten av desember ble vi eiere av en nydelig pus på 10 mnd. Det er en kastrert og øremerket hannkatt. Vi har til nå hatt han inne, men på sikt skal han få gå ut på egen hånd. Vi bor i et rolig rekkehusmiljø, en bilvei til eiendommene, ellers skog og gangveier. Det bor endel andre katter i området, som sikkert har sine "kongedømmer". Noen spørsmål angående overgangen fra inne-til utekatt: *Hvordan sikre at katten ikke forsvinner? *Hvordan venne han til å være ute? Må vi liksom fotfølge han? *Når slippe han ut? Når på døgnet, feks. *Vil pus få problemer med de kattene som allerede holder til i området? *Er han gammel nok til å gå ut? *Vil han fryse? *Hvor lenge kan katten være ute av gangen? *Hva om katten er ute, og vi skal på jobben/skolen og må gå før han kommer tilbake?
marsy Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 vi begynte å slippe han ut når han var rundt 6 måneder (på våren). Vil anbefale at man holder et øye med han og lar han utforske i eget tempo. Start med korte turer ut (kanskje bare på balkong/veranda først, også ut i hagen osv.) Puser er litt skeptiske i starten, og vil gjøre seg godt kjent. Pusen vår hopper opp på en blomsterkasse utenfor vinduet når han vil inn (dette finner de ut av selv). I starten lot vi døra stå åpen, slik at han kunne gå ut og inn slik han ville. Vi hadde nemlig et problem med at han ikke ville komme inn igjen, fordi han var redd for å ikke få slippe ut igjen (kjedelig å være innepus tydeligvis). Når han skjønte at det var OK å komme inn, og at vi ville slippe han ut igjen ble alt mye bedre. Det hjelper å lokke med å knitre med kattematposen, eller riste på matskålen Om han fryser spørs på hvilken katt han er. Vår er en langhåret huskatt, og han har vært ute i mange timer i minusgrader uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Opp Anonymkode: 22755...a59 Lurer du på det samme som ts eller hva? Anonymkode: ebb3b...0e4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lurer du på det samme som ts eller hva? Anonymkode: ebb3b...0e4 Ja. Anonymkode: 22755...a59
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 vår katt er ikke så gammel, men har nylig begynt å slippe han ut, så jeg kan svare litt på hvordan vi gjorde det *Hvordan sikre at katten ikke forsvinner? Vi bruker GPS på halsbåndet. Tractive. Da kan vi hele tiden følge med på hvor han er i appen som følger med. Han ser ikke ut til å bry seg om at han har den på og den sitter på et halsbånd som løser seg ut av seg selv hvis han skulle henge seg fast i noe. *Hvordan venne han til å være ute? Må vi liksom fotfølge han? Vi har hatt han ute i bånd i området vi bor siden han var 3-4 mnd, så han er godt kjent her. Vi slapp han ut uten bånd for første gang for ca 1 uke siden og da åpnet vi rett og slett døra og lot han gå ut og inn i sitt eget tempo. De første dagene satt vi også ute på verandaen når han var ute. *Når slippe han ut? Når på døgnet, feks. Vi har en liten «regel» i huset om at han bare får være ute når vi er hjemme og når det er dag. Altså etter jobb og inn senest 21. Ser at mange av kattene i gata reker ute hele døgnet, men jeg er litt redd for han nå som han er så liten *Vil pus få problemer med de kattene som allerede holder til i området? I gata vår har det vært en del krangling mellom noen av kattene. Vår har ikke opplevd det enda (såvidt jeg vet), men det er jo noe de bare må finne ut av selv. Er som du sier: vi kan ikke fotfølge dem. *Er han gammel nok til å gå ut? Det sies at katten skal være 10-12 mnd før den får gå ut alene, men må innrømme at vår er litt yngre. Føler dog at det er greit å prøve seg litt fram når man bruker GPS. *Vil han fryse? Det spørs vel litt hva slags katt du har. *Hvor lenge kan katten være ute av gangen? Det lengste vår har vært ute av gangen er vel 1 time, og da gikk han Max 10 meter unna huset *Hva om katten er ute, og vi skal på jobben/skolen og må gå før han kommer tilbake? Og dette er grunnen til at vi foreløpig bare lar han være ute etter jobb og før 21. slipper han ikke ut hvis vi skal bort. Skal få oss katteluke etterhvert, så da vil ikke dette være et problem. Anonymkode: 3c071...bd5
rorodinbåt Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 1. Du opner døra 2. Katten rusler ut case closes 3
indigob Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): vår katt er ikke så gammel, men har nylig begynt å slippe han ut, så jeg kan svare litt på hvordan vi gjorde det *Hvordan sikre at katten ikke forsvinner? Vi bruker GPS på halsbåndet. Tractive. Da kan vi hele tiden følge med på hvor han er i appen som følger med. Han ser ikke ut til å bry seg om at han har den på og den sitter på et halsbånd som løser seg ut av seg selv hvis han skulle henge seg fast i noe. *Hvordan venne han til å være ute? Må vi liksom fotfølge han? Vi har hatt han ute i bånd i området vi bor siden han var 3-4 mnd, så han er godt kjent her. Vi slapp han ut uten bånd for første gang for ca 1 uke siden og da åpnet vi rett og slett døra og lot han gå ut og inn i sitt eget tempo. De første dagene satt vi også ute på verandaen når han var ute. *Når slippe han ut? Når på døgnet, feks. Vi har en liten «regel» i huset om at han bare får være ute når vi er hjemme og når det er dag. Altså etter jobb og inn senest 21. Ser at mange av kattene i gata reker ute hele døgnet, men jeg er litt redd for han nå som han er så liten *Vil pus få problemer med de kattene som allerede holder til i området? I gata vår har det vært en del krangling mellom noen av kattene. Vår har ikke opplevd det enda (såvidt jeg vet), men det er jo noe de bare må finne ut av selv. Er som du sier: vi kan ikke fotfølge dem. *Er han gammel nok til å gå ut? Det sies at katten skal være 10-12 mnd før den får gå ut alene, men må innrømme at vår er litt yngre. Føler dog at det er greit å prøve seg litt fram når man bruker GPS. *Vil han fryse? Det spørs vel litt hva slags katt du har. *Hvor lenge kan katten være ute av gangen? Det lengste vår har vært ute av gangen er vel 1 time, og da gikk han Max 10 meter unna huset *Hva om katten er ute, og vi skal på jobben/skolen og må gå før han kommer tilbake? Og dette er grunnen til at vi foreløpig bare lar han være ute etter jobb og før 21. slipper han ikke ut hvis vi skal bort. Skal få oss katteluke etterhvert, så da vil ikke dette være et problem. Anonymkode: 3c071...bd5 En katt med Innetid ?
indigob Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 rorodinbåt skrev (36 minutter siden): 1. Du opner døra 2. Katten rusler ut case closes Det gjorde jeg. Gikk helt fint det. Katten lever i beste velgående 5 år etterpå. 1
indigob Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 Jeg har en rasekatt.. bare slapp den ut jeg og det gikk helt fint. Hun elsker å være ute på dagen, men vil inn på natten. På vinteren løper hun bare ut på do og kommer igjen igjen. Katteeiere nå er jo hysteriske..
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #15 Skrevet 28. juli 2021 Vi fikk kattene seint på høsten, da var den ene litt over året og den andre tre-fire måneder. Siden det var bikkjekaldt gikk de ikke ut, og jeg tenkte jeg hadde fått "innekatter". Haha. Da våren kom ble de veldig urolige begge to og insisterte på å gå ut så fort det var pratisk mulig. Den eldste var nok vant til å være ute fra tidligere bosted. Den yngste var derimot ikke sterilisert enda og måtte holdes igjen en tid. De bare fant ut av det og er aldri langt unna. Jeg han rope dem inn også. Den eldste katten har reist litt med oss, og kan også slippes ut på nye steder og kommer da også alltid når vi roper henne inn. Vi har ikke kattedør pga fangst som tas med hjem til dørmatten. Anonymkode: 396d4...579
Matas Skrevet 29. juli 2021 #16 Skrevet 29. juli 2021 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 Åpne døren og bare håp på det beste. Anonymkode: 22755...a59
PinkishLampshade Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 Vi hadde vår katt i sele i hagen i lang tid, slik at hun ble vant til hagen og området. Gikk også turer i bånd. Så var vi ute med henne i perioder til hun følte seg trygg. Etter noen år ble hun angrepet og skadet stygt, og etter det ville hun være innekatt. Det er mye risiko ved å ha utekatter, ikke bare for kattens del, men også for fuglebestanden. Om katten er fornøyd inne, så hadde jeg behold ham inne.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 indigob skrev (På 28.7.2021 den 23.49): En katt med Innetid ? Haha, har aldri tenkt sånn på det, men ja Han ser ikke ut til å ha noe vondt av det. Han kommer inn frivillig. Anonymkode: 3c071...bd5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå