Gå til innhold

babyklær i julegave

Anbefalte innlegg

Skrevet

:heks: Jeg kommer sannsynligvis til å fremstå som utakknemlig, men jeg må bare finne ut av dette:

Er det vanlig at folk klipper av lappene på babytøy de gir bort?

Skjedde både da snuppa ble født og nå til jul. Hva slags idiotisk påfunn er det? Vi sitter nå med 2 kjoler, 1 pysj, 1 lue og votter som er for smått og ikke kan byttes fordi lappen er klippet bort.

Og er det vanlig å gi bort babyklær kjøpt på salg? Fikk 1 kjole og 1 lue som var for smått, og dette er tydeligvis kjøpt på salg, for butikkene nektet å ta det imot. "Gamle varer".

Og hvorfor kan ikke folk gi klær som er litt for store, heller enn for små?

I alle fall når folk handler i utlandet og varen ikke kan byttes i Norge...

Hadde det ikke vært for at tulla ble født for tidlig og er liten for alderen, hadde vi slitt skikkelig.... Ingen som spurte om hvilken størrelse hun bruker heller.

Og jeg som hadde sagt til alle at vi ønsket oss smekker til vår lille grøtengel... Fekk ikkje ei einaste smekke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:heks: Jeg kommer sannsynligvis til å fremstå som utakknemlig, men jeg må bare finne ut av dette:

Er det vanlig at folk klipper av lappene på babytøy de gir bort?

Skjedde både da snuppa ble født og nå til jul. Hva slags idiotisk påfunn er det? Vi sitter nå med 2 kjoler, 1 pysj, 1 lue og votter som er for smått og ikke kan byttes fordi lappen er klippet bort.

Og er det vanlig å gi bort babyklær kjøpt på salg? Fikk 1 kjole og 1 lue som var for smått, og dette er tydeligvis kjøpt på salg, for butikkene nektet å ta det imot. "Gamle varer".

Og hvorfor kan ikke folk gi klær som er litt for store, heller enn for små?

I alle fall når folk handler i utlandet og varen ikke kan byttes i Norge...

Hadde det ikke vært for at tulla ble født for tidlig og er liten for alderen, hadde vi slitt skikkelig.... Ingen som spurte om hvilken størrelse hun bruker heller.

Og jeg som hadde sagt til alle at vi ønsket oss smekker til vår lille grøtengel... Fekk ikkje ei einaste smekke.

unnskyld....babyklær kjøpt på salg???? ja vet du, det gjør vi. jeg prøver å få kjøpt alt på salg pga prisen.

ta deg en tur ut og handle selv til fullpris.

Slike folk som deg man misliker å gi noe til

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at noen har fjernet lapper på klærne vi har fått.

Har fått en del ting kjøpt på salg, men da har fortsatt lappen vært på, og kjenner jeg H&M rett hadde jeg fått byttet uansett.

Vi har ofte fått spørsmål om størrelse, og har alltid oppgitt at vi ønsker at folk kjøper større enn det som brukes, for vi har gjerne nok av den str. (Og de fleste gjør det.) Har stillt samme spørsmål til andre før jeg fikk barn selv.

Synes forøvrig det er bedre å kjøpe altfor stort enn kanskje akkurat passe... Bortsett fra noen få typer ytterplagg, kan det aller meste brukes når ungen vokser inn i det.

Gjest Blondie65
Skrevet
unnskyld....babyklær kjøpt på salg???? ja vet du, det gjør vi. jeg prøver å få kjøpt alt på salg pga prisen.

Jeg har ikke noe problem med å gi verken babyklær eller andre gaver for det om det er kjøpt på salg. Men jeg har full forståelse for at smaken kan være forskjellig, størrelsen kan være feil, etc., slik at man jo må få en form for byttelapp med seg. Jeg vet ikke helt jeg om babyklær er noe man bør kjøpe i januar for å gi til jul ...?

Skrevet

Nok et eksempel på at man spør foreldrene før man kjøper ting og klær og gaver til små barn og store barn.

Ref alle trådene her inne om "hva skal jeg kjøpe til min guddatter på to år" og "jeg skal kjøpe klær til babyen til en venninne, hva kjøper man" eller fo ikke snakke om "hvislken størrelse bruker en toåring i tøfler".

Skrevet

Kjøper gjerne klær på salg, men klipper selvfølgelig ikke av merkelappene, men fjerner selvfølgelig prisen, enten det er kjøpt på salg eller ikke. Men har en svigermor som tidligere alltid fjernet merkelappene, men hun har sluttet med det nå

Skrevet

Eh... hallo?

Selvsagt skjønner jeg at folk handler på salg OG jeg gjør det selv. OG jeg vet hva fullpris er. Dette er liksom ikke en ukjent verden for meg.... OG jeg takker alltid pent og sier intet til giveren.

Det må da være i giverens interesse at gaven kommer til nytte? Tenkte jeg....

Skrevet

Kan jo være kjøpt på postordre også da... Jeg gikk på den smellen i fjor. Kjøpte julegaver gjennom H&Ms nettsider og alt der var jo uten lapper...

Hadde heldigvis flaks da og klærne falt i smak. Men jeg dobbeltsjekket størrelsene for å være sikker på at det ikke var for smått og prøvde å tilpasse meg smaken jeg innbiller meg at foreldrene har...

Men lærte av feilen min da. I år fikk alle klær kjøpt i butikk, bare for sikkerhets skyld...

Skrevet
Nok et eksempel på at man spør foreldrene før man kjøper ting og klær og gaver til små barn og store barn.

Ref alle trådene her inne om "hva skal jeg kjøpe til min guddatter på to år" og "jeg skal kjøpe klær til babyen til en venninne, hva kjøper man" eller fo ikke snakke om "hvislken størrelse bruker en toåring i tøfler".

Synes det blir for dumt å spørre foreldrene før man kjøper klær og andre forbruksting. Er mye bedre å kjøpe for stort, og ikke kjøpe sesongavhengig.

Det er ikke alt førstegangsforeldre vet heller. Ofte får man veldig gode råd her på KG, og kan kjøpe noe som foreldrene ikke visste de ville ha, men blir veldig glade i.

Men på litt større gaver, eller om man er usikre på hvilken størrelse barnet bruker/bør få, så ringer man foreldrene og spør.

Skrevet

Er det virkelig for dumt å spørre foreldrene hva barna ønsker seg? Ja, da er det ikke rart det blir mange tråder med feilslåtte gaver og mye ødelagt skramleplast... og ubrukelig klær.

Vi som førstegangsforeldre synes i hvert fall det er bedre å blir spurt og kan si noe fornuftig istedenfor å motta noe som ikke kan brukes, ikke trengs eller "artigleke" nummer dullion som går i stykker.

Skrevet
Er det virkelig for dumt å spørre foreldrene hva barna ønsker seg? Ja, da er det ikke rart det blir mange tråder med feilslåtte gaver og mye ødelagt skramleplast... og ubrukelig klær.

Vi som førstegangsforeldre synes i hvert fall det er bedre å blir spurt og kan si noe fornuftig istedenfor å motta noe som ikke kan brukes, ikke trengs eller "artigleke" nummer dullion som går i stykker.

Det er forskjell på å kjøpe bodyer i str "kan brukes om et halvt år" og "artigleke"! Pynteklær er også en ting man ikke bør kjøpe i gave.

Hvis jeg kjøper klær til baby, så ringer jeg og spør om størrelsen, hvis jeg gidder. Ellers kjøper jeg noe jeg vet er for stort.

Men jeg kjøper da enkle, praktiske plagg, som jeg vet/antar kommer godt med. Dessuten kan det meste av babyklær byttes, om det ikke passer foreldrenes smak. (Lar jo lappene være på, og handler på lett tilgjengelige kjedebutikker.)

Jeg synes faktisk det er litt spennede å få gaver jeg ikke vet hva er jeg. Og så liker jeg ikke å bli oppfattet som en som kun aksepterer "bestillingsgaver". Og av en eller annen grunn så tror jeg at mine venner er av litt samme type som meg selv.

(På den annen side så jeg til jul at mine venninner med barn faktisk ikke er særlig flinke til å kjøpe "ordentlige gaver". Det var en del "artigleker" og "matbutikkklær" der. Min barnløse venninne var mye flinkere, og kjøpte myke praktiske klær hun i tillegg sa vi bare måtte bytte.)

Skrevet

Er noe i dette med "bestillingsgaver" ja... En ting er å spørre om det er noe ungen ønsker seg, eller strl, men må det alltid være slik at man spør foreldrene om lov før man kjøper en gave? Neimen ikke lett å la vær å tråkke på tærne da... Og heller ikke så rart folk ikke synes det er så gøy å gi heller, kanskje?

Det er den som gir gaven, som bestemmer hva han/hun vil kjøpe!

Ellers enig i at det er dumt å klippe bort lappen. Det må gå an å bytte.

Skrevet

Selv om det er "gammel vare" så betyr jo ikke det at det er kjøpt på salg. Jeg har faktisk et gaveskap jeg da. Og når jeg finner noe jeg liker veldig godt så kjøper jeg det og putter det der. Dermed har jeg bestandig noe om vi plutselig bør ha med en gave et sted.

Og de gangene jeg har fått noe som har vært for smått til barna våre, eller som vi har fått to av, så har jeg bare putta det der og gitt det videre.

(Om jeg da ikke har bytta det til riktig størrelse.)

Synes det er helt greit jeg, så lenge jeg synes det er fine ting. Det jeg ikke synes er så fint gir jeg gjerne bort som en ekstrapresang, eller sammen med arveklær.

Skrevet

Hvis det er en vare som kan byttes lar jeg lappen være på eller legger ved byttelapp. Men det har hendt at jeg har gitt ting - til barn og voksne - som ikke kan byttes fordi varen er "modifisert" av meg (les: gjort mer personlig ved å sy, farge, trykke på tekst etc), og da har jeg tatt av lappen. Håper mottaker synes det var en grei gave å få likevel. Jeg har heller ikke noe prinsipp mot å kjøpe gaver på salg, men synes jo det er viktig at klesplagg passer, så til barn kjøper jeg heller for stort enn for lite.

Skrevet

Jeg passer paa aa kjoepe noe som er litt stort naar det gies, og at jeg kjoeper noe jeg vet passer til den stilen ungen gaar i til vanlig. Har faatt med meg at slikt er viktig siden min soester og svigerinne har ulik smak paa baby/barneklaer og hvilke farger som faller best i smak hvor.

Er jeg i tvil kjoeper jeg heller en leke av OK kvalitet og som passer barnets alder.

Men hender ogsaa at jeg spoer om det er noe som er oensket, da helst en liten oenskeliste saa det er noe aa velge mellom.

Skrevet (endret)

Jeg kjøper mange babygaver på ebay. Og det kan jo ikke byttes. Kjøper gjerne merker som Ralph Lauren og andre amerikanske merker som ikke finnes i Norge.

Og kjøpe Ralph Lauren klær i Norge er uaktuelt da en t-skjorte koster 600,-.

Det høres kanskje litt hovent ut, men jeg er faktisk veldig flink til og kjøpe gaver og tenker alltid på om dette er noe foreldrene liker.

Når jeg fikk mitt siste barn fikk jeg også noen klær som hadde vært på salg og var lapper på som overhodet ikke falt i smak. De ligger kun i et skap og kommer aldri til og bli brukt.

Så det er greit og kjøpe på salg men vær sikker på str og at det faller i smak.

Endret av prinsessa
Gjest Tulipa
Skrevet

Jeg liker ikke å kjøpe klær til andres barn i det hele tatt .. når noen har fått baby så kjøper jeg heller et dyrt teppe eller en nydelig liten bamse ..

Gjest En annen gjest
Skrevet

Gjest liker vel ikke meg heller, men jeg har også fått klær i gave uten merkelapp. Og i helt feil størrelse, til helt feil årstid. Jeg fikk for eksempel noen sommerklær som passer nå. Og jeg blir SUR av sånt. Helt unødvendig at giver kaster bort penger på den måten. Gaven havner i en skuff.

Jeg har også fått mye rare (ja, jeg er vel utakknemlig da, so what) klær kjøpt på salg. Noen givere har tenkt at kvantitet er bedre enn kvalitet. Hvis jeg da har prøvd å bytte, har jeg fått beskjed om at det er salgsvarer og at jeg kan få en tilgodelapp på 20 kroner.... Det har faktisk skjedd et par ganger.

Etter et år med første barn har jeg lært følgende: jeg kjøper aldri klær i barselgave. Jeg tror jeg har litt bedre "øye" for leker (ikke artigleker nr. dullion, håper jeg), og kjøper heller det. Og passer alltid på at det kan byttes....

Gjest Gjest_HMSP_*
Skrevet

Det må da være bedre å spørre enn å gi noe de ikke vil ha.

Jeg er ikke flink nok selv, men prøver å spørre. Men det hender jo man finner noe som man tenker JA, den likte jeg. Og da kan man jo ikke alltid spørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...