Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og det kan jo hende spørsmålet var mer omfattende å besvare enn du tror....
Nei, det var snakk om et spørsmål vedr. en lokasjon og det kunne ha vært besvart med ett eneste ord.

For øvrig hadde jeg vel heller ikke reagert hvis dette var et engangstilfelle, men min erfaring er at merkelig og til tider direkte uhøflig oppførsel fra saksbehandlere hos NAV er mer regelen enn unntaket. Ikke er det fordi jeg er uhøflig når jeg ringer heller, for det er jeg ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Denne typen uttalelse vitner om at du er preget av et dårlig møte med bv, og at du ikke helt vet hvilke etater som inngår i NAV...

Trygdetaten, arbeidsetaten og sosialetaten har ingen hjemler til å gripe inn i folks liv. De er rettighets - etater, der folk søker om å få sine rettigheter oppfylt. De kan aldri gripe inn i folks liv og f.eks frata de omsorgen for ens barn. De har imdlertid opplysningsplikt til bv, men de selv er ikke ansvarlige for inngripen i andres liv.

Skrevet
Nei, det var snakk om et spørsmål vedr. en lokasjon og det kunne ha vært besvart med ett eneste ord.

For øvrig hadde jeg vel heller ikke reagert hvis dette var et engangstilfelle, men min erfaring er at merkelig og til tider direkte uhøflig oppførsel fra saksbehandlere hos NAV er mer regelen enn unntaket. Ikke er det fordi jeg er uhøflig når jeg ringer heller, for det er jeg ikke.

Så spørsmålet var ikke så presserende at det ikke kunne vente...men det kunne jo ha vært at man måtte slå det opp på dataen..

Og hvorfor har du så mye kontakt med de? Er du en masekopp? Som ringer for den minste ting?

Skrevet
Dere - gamle travere - må være en fryd å få på tråden....stakkars saksbehandlere. Men heldigvis står loven over slike som dere - og av og til er den en sann fryd! I barnevernet har man da ingen lover å forholde seg til - tror de selv- og det er helt akseptabelt - noe av det kalles skjønn. Også i norsk rett.

Jeg tror ikke det ble bedt om en erklæring fra legen nei. Erklæringen var skrevet og undertegnet og klienten opplyste selv om at vedkommende selv hadde skrevet den. Barnevernsatte - ekspertene på alt her i livet!

Og for å si det sånn - jeg har lest mange psykiaterrapporter,så jeg tror du skal være litt forsiktig før du setter diagnoser på noen.

Hva mener du med "slike som dere"?

Du forutsetter antagelig endel utfra eget ståsted nå.

Skrevet (endret)
Trygdetaten, arbeidsetaten og sosialetaten har ingen hjemler til å gripe inn i folks liv. De er rettighets - etater, der folk søker om å få sine rettigheter oppfylt. De kan aldri gripe inn i folks liv og f.eks frata de omsorgen for ens barn. De har imdlertid opplysningsplikt til bv, men de selv er ikke ansvarlige for inngripen i andres liv.

Det stemmer ikke helt, ser du. Trygd og arbeid er rettighetsetater, men sosialetaten er ikke, der brukes skjønn i utstrakt grad.

Jeg syns det er trist for deg at du har dårlig erfaring med bv, men det er vel sannsynligvis en grunn til at de har grepet inn i livet ditt, du ser det kanskje bare ikke selv.

Endret av Brunhilde
Skrevet
Det stemmer ikke helt, ser du. Trygd og arbeid er rettighetsetater, men sosialetaten er ikke, der brukes skjønn i utstrakt grad.

Jeg syns det er trist for deg at du har dårlig erfaring med bv, men det er vel sannsynligvis en grunn til at de har grepet inn i livet ditt, du ser det kanskje bare ikke selv.

Så glup du er. Hører ikke skjønnsvurderinger også med i rettighetsvurderingen?

Det er også skjønnsvurderinger i trygde- og arbeidsetaten. Med rettighetsetater mener jeg at man må søke disse etatene for å få visse tjenester oppfylt. Barnevernet starter gjerne undersøkelse og tiltak, og i verste konsekvens omsorgsovertakelse uten at dette er noe man selv har ønsket. De griper mao inn i andres privates sfære.

Jeg ser meget godt hvilke hjemler man bruker - og hvilke skjønnsvurderinger man bruker. Jeg er jurist. Og jeg kan ikke se at det å melde noen til bv fordi man ønsker veiledning, og å faktisk bruke det som grunnlag for evt. omsorgsovertakelse er riktige vurderinger. Her snakker man om saksbehandlere/ledere som handler i panikk fordi man påpeker deres manglende kunnskaper og gjør alt for å redde eget skinn - også fordi deres manglende kompetanse gjør frykten deres mye større enn det er grunn til. Det finnes ikke noe verre i offentlige etater.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at du skal være spydig mot meg fordi om du har dårlige erfaringer med bv.

Kjenner vel forsåvidt igjen skrivestilen din nå, og melder meg derfor ut av diskusjonen. Jeg mener at bv for det meste gjør en meget god jobb, og at de som regel griper inn når de skal. Selv høyt utdannede mennesker kan være uegnede som foreldre, sånn er det bare.

Ha en fortsatt fin kveld.

Gjest bruker av etaten
Skrevet
Så glup du er. Hører ikke skjønnsvurderinger også med i rettighetsvurderingen?

Det er også skjønnsvurderinger i trygde- og arbeidsetaten. Med rettighetsetater mener jeg at man må søke disse etatene for å få visse tjenester oppfylt. Barnevernet starter gjerne undersøkelse og tiltak, og i verste konsekvens omsorgsovertakelse uten at dette er noe man selv har ønsket. De griper mao inn i andres privates sfære.

Jeg ser meget godt hvilke hjemler man bruker - og hvilke skjønnsvurderinger man bruker. Jeg er jurist. Og jeg kan ikke se at det å melde noen til bv fordi man ønsker veiledning, og å faktisk bruke det som grunnlag for evt. omsorgsovertakelse er riktige vurderinger. Her snakker man om saksbehandlere/ledere som handler i panikk fordi man påpeker deres manglende kunnskaper og gjør alt for å redde eget skinn - også fordi deres manglende kompetanse gjør frykten deres mye større enn det er grunn til. Det finnes ikke noe verre i offentlige etater.

Skjønnsvurderinger i en rettighetsetat????? Hvilke skønn skal de da bruke? Hver enkelts saksbehandler? Om jeg søker arbledighetstrygd, skal det da brukes skønn? E..skal vi se....hun har mann, så hun trenger ikke så mye osv....

Skal jeg søke grunnstønad, så skal det brukkes skjønn? ikke hva jeg faktisk bruker på div greier?

Dette var det dummeste utsagnet i denne tråden så langt.....

Skrevet
Jeg ser ingen grunn til at du skal være spydig mot meg fordi om du har dårlige erfaringer med bv.

Kjenner vel forsåvidt igjen skrivestilen din nå, og melder meg derfor ut av diskusjonen. Jeg mener at bv for det meste gjør en meget god jobb, og at de som regel griper inn når de skal. Selv høyt utdannede mennesker kan være uegnede som foreldre, sånn er det bare.

Da vil jeg si at ingen saksbehandlere i NAV sier at de skal gå til lunsj - om det ikke er en grunn til det..kanskje er det den som ringer sin skyld.

Og jeg kan si at NAV for det meste gjør en god jobb så da bryr jeg meg ikke om denne enkelthendelsen. Også klenter kan være vanskelige selv om de har høy utdanning.

Og du er utrolig spydig selv - og antar alt ut av ville luften..

Skrevet
Skjønnsvurderinger i en rettighetsetat????? Hvilke skønn skal de da bruke? Hver enkelts saksbehandler? Om jeg søker arbledighetstrygd, skal det da brukes skønn? E..skal vi se....hun har mann, så hun trenger ikke så mye osv....

Skal jeg søke grunnstønad, så skal det brukkes skjønn? ikke hva jeg faktisk bruker på div greier?

Dette var det dummeste utsagnet i denne tråden så langt.....

NAV arbeid driver ikke bare med ledighetstrygd. I søknader om grunnstønad brukes det skjønn i forhold til visse ytelser. Det er da bare å lese loven det.

Og det er rettighetsetater da folk søker om å få en rettighet oppfylt. Disse etatene starter aldri undersøkelser på eget initiativ, om folk da ikke har en ytelse derfra selvsagt.

Skrevet

Og poenget her var at man faktisk blir meldt til bv fordi man stiller spørsmål! Hvordvidt man er en dårlig eller bra forelder spiller da ingen rolle mht retten til å stille spørsmål. Og du kan anta og tro så mye du bare vil - jeg har jo også skrevet hvordan ansatte i bv ser på seg selv -den eneste yrkesgruppen som tror de er så oppegående og perfekte at de kan skrive legerklæringene sine selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...