Leo Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 I går var jeg innom et av landets nyopprettede NAV-kontorer for å levere ett papir og til min store overraskelse oppdaget jeg at alle (I hvert fall tilsynelatende) saksbehandlerene satt i kontorlandskap med kun meterhøye "vegger" mellom seg og kollegaene. Flere av dem hadde klienter på besøk og det var ikke akkurat vanskelig å høre hva det ble snakket om. Skulle jeg ha diskutert f.eks. min helse eller livssituasjon med noen, så ville jeg neppe vært interessert i at naboen satt ved siden av og hørte på! Jeg trodde dessuten at taushetsplikt var et ganske vesentlig begrep innen denne etaten, men slik dette fungerte, vil jo ikke den være verdt fem sure sild. Er jeg litt rar som reagerer på dette eller er dette nå helt vanlig og akseptabelt? Er det lov i henhold til de retningslinjene jeg antar finnes?
LilleBille Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Nei du er ikke rar. Jeg synes det er helt urimelig å forvente at folk skal sitte og brette ut problemer med en hel masse tilhørere. Så jeg er helt enig med deg. Synes også den praksisen legvakten (hvertfall den jeg hører til) har - hvor en kommer ut og relativt høylydt kommentere og forklare om skader/sykdommer på venterommet er uverdig. Var desverre ufrivillig tilhører til en stakkars eldre mann som både fikk gjennomgå for han hadde tillatt seg å komme på legevakten - uten å ha vært innom fastlegen sin og med kommentarer om sykdom og symptomer avlevert høyt og tydelig.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Er jeg litt rar som reagerer på dette eller er dette nå helt vanlig og akseptabelt? Er det lov i henhold til de retningslinjene jeg antar finnes? Nei, du er ikke rar, og nei, det er ikke lov! Jeg kjenner hvordan blodtrykket mitt stiger bare jeg leser om sånt, for dette har jeg sett MANGE steder, da har vært med som "ledsager" for folk som hadde ærend hos sosialetaten, trygdeetaten og arbeidskontoret. Og selvsagt må de som sitter bak skrivebordene både vite og skjønne at dette ikke er greit i det hele tatt, ellers burde de snarest søke annet arbeid som er mindre utfordrende for underutviklede hjerner. Det er direkte provoserende å stå i kø i et åpent landskap, mens en annen person blir ekspedert, og ser åpenbart beklemt ut over at alle i rommet får med seg deres sykehistorie, økonomiske problemer og annet som er av høyst privat karakter. Det er respektløst, og jeg påpeker det ved enhver anledning. I begynnelsen var jeg høflig, men det har jeg forlengst sluttet med å være, da det åpenbart ikke hadde noen effekt.
Tusenfryd Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Synes det var merkelig. Og når jeg tenker litt på det, så nei, det er ikke greit.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 I går var jeg innom et av landets nyopprettede NAV-kontorer for å levere ett papir og til min store overraskelse oppdaget jeg at alle (I hvert fall tilsynelatende) saksbehandlerene satt i kontorlandskap med kun meterhøye "vegger" mellom seg og kollegaene. Flere av dem hadde klienter på besøk og det var ikke akkurat vanskelig å høre hva det ble snakket om. Skulle jeg ha diskutert f.eks. min helse eller livssituasjon med noen, så ville jeg neppe vært interessert i at naboen satt ved siden av og hørte på! Jeg trodde dessuten at taushetsplikt var et ganske vesentlig begrep innen denne etaten, men slik dette fungerte, vil jo ikke den være verdt fem sure sild. Er jeg litt rar som reagerer på dette eller er dette nå helt vanlig og akseptabelt? Er det lov i henhold til de retningslinjene jeg antar finnes? Dette merket jeg meg når jeg var innom på kontorene i Tr.heim i fjor. Glad for at jeg jobbet med et prosjekt og trengte info. Jeg hadde i allefall ikke satt pris på å snakke om min livs/helsesituasjon i kontorlandskap. Reagerte også sterkt med tanke på taushetsplikten. Ble kommentert i oppgaven min.
Rosalie Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Det kan umulig være lovlig med hensyn til taushetsplikten!
Skravla Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Nei, jeg synes ikke det er greit med åpent landskap hos NAV eller andre offentlige etater. Det må i hvertfall være egne møterom hvor saken kan legges frem. Synes forøvrig at mange legekontor, apotek etc også bør tenke seg om før de snakker i vei med pasienter.
Paradokset Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Det er vel en forelengelse av den glade "åpne-kontorlandskap-bølgen". Alle hevder det er for å få et mer produktivt arbeidsmiljø, mens det egentlig bare er for å spare plass og kostnader. På et nav-kontor kan man selvfølgelig ikke ha det sånn. Jeg ville nektet å si noe om det ikke var i enerom.
Donpedro Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Vet det har blitt endret noen steder pga klager. Det skal ikke være slik. Jeg vil imidlertid be alle huske på at det ikke er de som sitter bak pulten som bestemmer hvordan de skal jobbe rent fysisk sett, og mange av dem liker IKKE å ha det slik.
Leo Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2008 God å se at det ikke er bare jeg som reagerer! Ikke kan jeg forstå at de har spart noe særlig plass eller kostnader heller. Isolerte lettvegger koster ikke så mye mer enn løse skillevegger og de kunne uten problemer ha laget store nok kontorer ved å ta litt av det enorme "venteområdet". Kommunen er ikke så stor at det noen gang kommer til å befinne seg hundrevis av personer der samtidig... Jeg vil imidlertid be alle huske på at det ikke er de som sitter bak pulten som bestemmer hvordan de skal jobbe rent fysisk sett, og mange av dem liker IKKE å ha det slik. Nettopp derfor sa jeg ingenting, men jeg vurderer faktisk å sende et brev til rådmannen siden det vel er ham/henne som har det overordnede ansvaret for utformingen av de kommunale etatenes lokaler. Hadde jeg dog hatt et erend av mer privat karakter enn det mitt var, tror jeg at jeg ville ha nektet å fremlegge det. Flere av de ansatte sto dessuten ute i "venteområdet" og forklarte klienter/brukere saker og ting så høylydt at jeg følte meg skikkelig ille berørt.
Gjest Eir Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 Det er ikke greit, og jeg hadde nektet å snakke med en saksbehandler om annet enn overfladiske ting, hvis jeg ikke fikk enerom. Har også opplevd noe lignende på ett sosialkontor, hvor skranken var i venterommet, og hvor sakbehandlerne ikke kvidde seg for å få folk til å begynne å grine foran hele venterommet...
Cata Skrevet 3. januar 2008 #12 Skrevet 3. januar 2008 Det er ikke greit. Selv tror jeg ikke jeg ville brydd meg stort, men vet jo at mange mennesker er langt mer "private" i slike sammenhenger. Et minimumskrav burde være møterom som man kunne snakke uforstyrret i ved behov.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 Hva med personvernet og taushetsplikten? Hva med privatlivet til den som sitter der og må svare på sensitive spørsmål? Dette går da ikke an? Jeg ville ha nektet å si noe såfremt det ikke var i enerom. Dette er NAV, ikke McKinsey & Company!
Nabodama Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 Nei, det skal ikke være sånn, og det er heller ikke meningen. Hvis slike ting skjer, så er det under all kritikk, og burde rapporteres. Ingen kunder skal inn på teamkontorene, der skal en kun jobbe med saker. Kundene skal få tilbud om samtaler i lukkede rom (såkalte samtalerom) hvis de har behov for det. Det er staten som har ansvaret for den fysiske utformingen i NAV-kontorene. Kommunen har faktisk lite med det å gjøre, men kan selvfølgelig komme med innspill eller protestere hvis det er uenighet.
Karmosin Skrevet 3. januar 2008 #15 Skrevet 3. januar 2008 Jeg vil imidlertid be alle huske på at det ikke er de som sitter bak pulten som bestemmer hvordan de skal jobbe rent fysisk sett, og mange av dem liker IKKE å ha det slik. Hør, hør. Jeg var i sin tid innom et sosialkontor hvor det var meningen at klientene skulle stå ved ei luke i venterommet og legge fram hva det gjaldt, med full utmaling av alle personlige opplysninger. I tillegg måtte klientene snakke veldig høyt for at personen i luka skulle høre dem gjennom glasset. Jadda... Jeg ville nok blitt sterkt fristet til å forlange å gå inn på et lukket kontor eller møterom.
Brunhilde Skrevet 3. januar 2008 #16 Skrevet 3. januar 2008 Det er staten som har ansvaret for den fysiske utformingen i NAV-kontorene. Kommunen har faktisk lite med det å gjøre, men kan selvfølgelig komme med innspill eller protestere hvis det er uenighet. Hvorfor settes det da ned arbeidsgrupper som skal bestemme utformingen av kontorene lokalt? Hvis det allerede er lagt statlige føringer for dette, mener jeg? Slik jeg har forstått det skal saksbehandlerne sitte i åpent landskap, men klienter/brukere skal tas i mot i skranke, og eventuelle samtaler skal finne sted i samtalerom. Det er ikke akseptabelt at andre besøkende skal kunne høre hva slags problemer andre klienter/brukere/besøkende har! Jeg syns spesielt trygdekontorene har syndet når det gjelder dette, og ser vel ikke helt hvordan en slik (u)kultur kan blir borte selv om navnet skifter til nav...
Nabodama Skrevet 3. januar 2008 #17 Skrevet 3. januar 2008 Hvorfor settes det da ned arbeidsgrupper som skal bestemme utformingen av kontorene lokalt? Hvis det allerede er lagt statlige føringer for dette, mener jeg? Slik jeg har forstått det skal saksbehandlerne sitte i åpent landskap, men klienter/brukere skal tas i mot i skranke, og eventuelle samtaler skal finne sted i samtalerom. Det er ikke akseptabelt at andre besøkende skal kunne høre hva slags problemer andre klienter/brukere/besøkende har! Jeg syns spesielt trygdekontorene har syndet når det gjelder dette, og ser vel ikke helt hvordan en slik (u)kultur kan blir borte selv om navnet skifter til nav... Det er lagt statlige føringer for utformingen, i og med at alle kontor skal være mest mulig like innen et visst nivå. Ettersom NAV dekker hele landet er det ikke heldig med alle mulige lokale variasjoner. Utover disse føringene er det selvsagt et visst spillerom fra kommune til kommune.
Gjest Pax Skrevet 3. januar 2008 #18 Skrevet 3. januar 2008 Alle NAV-kontorer har møterom. Det er vel telefonsamtaler som er det største problemet, i såfall.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #19 Skrevet 3. januar 2008 Hvorfor settes det da ned arbeidsgrupper som skal bestemme utformingen av kontorene lokalt? Hvis det allerede er lagt statlige føringer for dette, mener jeg? Et meget klokt og betimelig spørsmål! Dette gjelder ikke bare NAV menogså andre offentlige innføringer og prosesser: Hvorfor i all verden skal nedsatte arbeidsgrupper sitte og drøfte seg fram til løsninger som allerede er ferdige? For å sysselsette folk i offentlig sektor?
Leo Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 3. januar 2008 Alle NAV-kontorer har møterom. Det går jeg da ut fra, men det hjelper jo ikke hvor mange møterom de har hvis de ikke samtidig har en rutine for å ta med klienter dit. Det er vel telefonsamtaler som er det største problemet, i såfall. Det er absolutt et problem slik jeg ser det. Spesielt når landskapet går i ett med "venteområdet". Hele NAV i denne kommunen, slik jeg har sett det, består av ett stort rom! (Og sikkert da også møterom). For øvrig vil jeg tro at det er staten som angir retningslinjene for hvordan kontorene kan og bør utformes. Imidlertid vil jeg også anta at kommunen selv kan påvirke en del og bestemme f.eks. hvor lokalene skal ligge, høyde/fabrikat på skillevegger etc. etc.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå