LilleBille Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Jeg er enslig forsørger for en gutt som blir 18 i løpet av 2008 - og har oppdaget at det har relativt store økonomiske konsekvenser. Gutten går på vidregående - i 2. klasse - men nå er han plutselig å regne som voksen. Barnetrygden forsvinner - og i og med at han blir 18 i løpet av året skattes jeg nå i skatteklasse 1 (fra 1/1 - uansett når på året han fyller) - disse to tingene utgjør over 2500,- mindre utbetalt pr. måned. I tillegg skulle jo egentlig bidraget opphøre - men jeg regner med at faren kommer til å være med å betale til han er ferdig med videregående. Men i verste fall ville dette resultere i 4500-5000,- mindre inn i måneden - og uten at det koster noe mindre - tvert i mot. Gutten spiser like mye - dusjer like mye, trenger fortsatt tak over hodet og varme og vi må fortsatt betale månedskort for at han skal komme seg til skolen (mangler noen 100 meter på 6 km) - klart det er mulig å gå - men lite gjennomførbart praktisk. Han jobber og sørger for lommepenger selv - men likevel .. - jeg forsørger ham jo fortsatt - selv om skatteetaten ikke ser det på den måten.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Det med at barnetrygden forsvinner den dagen de er 18 er sprøtt. Men da jeg vokste opp tror jeg det var 16 år som var alderen. Jeg husker min mor sa akkurat det samme som deg (selv om hun ikke var alene forsørger). Jeg foreslår at du tar det opp med faren. Det er uansett din sønn som skal søke om forlenget bidragsperiode og pengene skal egentlig tilfalle han (men du kan jo ta "husleie" ...).
LilleBille Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2008 Faren fortsetter nok med bidraget til ferdig med videregående - så det er nok ikke det største problemet. Pengene går jo til "drift" av gutten. Vi har en rimelig god kommunikasjon og samarbeid om sånt - men det var nok spesielt det at skatteklassen endres fra 1/1 som virkelig forundret meg. Barnetrygden har jeg jo visst om - men når man legger sammen beløpene blir det jo ganske mye. Og det er ikke tvil om at han koster vesentlig mere å "drifte" nå enn da han var feks. 12. Selvfølgelig kan man kutte ut fritidsaktiviteter osv - men jeg synes ikke det er noe alternativ. Jeg /vi ønsker at han skal fortsette med idrett - så da blir det å stramme inn andre steder.
Amadea Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Får han stipend? I tilfelle kan han kanskje besörge noe selv, f.eks. månedskort.
LilleBille Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2008 Han får noe stipend - men til nå har det gått med til å dekke deler av idrettssatsingen hans/skoleturer etc. (Det er ikke alltid noen fordel å være veldig god i noe - når all deltakelse på krets/landslag el. har relativt høye egenandeler - men det kjennes ikke som noe alternativ å nekte ham deltakelse heller) Forøvrig er skolene alt for dårlig til å informere om hvilke muligheter elevene har til å få stipend etc.
Leo Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 (endret) Det med at barnetrygden forsvinner den dagen de er 18 er sprøtt. Nei, det synes jeg ikke. Når man fyller 18, har man rettigheter og plikter i samfunnet som voksen. Han kan bl.a. ta opp studielån og evt. få stipend uavhengig av foreldrenes inntekt. At han, og tydeligvis også mor, ønsker at han skal fortsette med f.eks. idrett fremfor å jobbe ved siden av skolen, er et personlig valg. Han er nå pr. definisjon voksen og voksne mennesker kan ikke forvente at samfunnet skal finansiere fritidsaktivitetene deres. I dagens samfunn, hvor de fleste tar utdanning og bor hjemme når de fyller 18, burde man kanskje vurdere å endre regelverket, men da måtte man samtidig sannsynligvis ha fjernet en del rettigheter. Endret 3. januar 2008 av Leo
Frey Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Enig med Leo. Men skaff dere Legathåndboka. Der kan man finne muligheter for ekstra midler.
LilleBille Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2008 Klart man prioriterer - men jeg synes likevel det er rart at jeg pr. definisjon ikke forsørger en ungdom som ennå ikke er fyllt 18 og som fortsatt går på videregående skole. (Og legathåndboken har jeg lest .. - men for dere andre som ikke kjenner den : http://www.legathandboken.no/ )
Suzy Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Hm, det var jammen noe å tenke på det der... Jeg kommer til å være i samme situasjon om akkurat to år faktisk. Men var det ikke slik at barnetrygden opphørte den måneden barnet fylte 16 tidligere?
miow Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 Det går visst an å søke om forlenget barnetrygd, uten at jeg skal si for sikkert hvordan det foregår. Jeg fikk iallefall beskjed om det da jeg ble 18! Verdt å sjekke ut:)
ToveM Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 Nei, det synes jeg ikke. Når man fyller 18, har man rettigheter og plikter i samfunnet som voksen. Han kan bl.a. ta opp studielån og evt. få stipend uavhengig av foreldrenes inntekt. Studielån får de nok, men det er helt feil at de får stipend automatisk når de er 18. Min sønn fikk ikke stipend selv om han var fylt 18, for vi tjente for mye, det stod i papirene at så lenge de gikk på videregående var foreldrene pliktet til å forsørge. Unntak var sosiale grunner til at de ikke kunne bo hjemme, eller at de gikk på skole så langt borte at de måtte bo på hybel.
LilleBille Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. januar 2008 Barnetrygden ble jo utvidet for noen år siden - til 18 - og det var jo bra - men at det gikk an å søke om forlenget barnetrygd visste jeg ikke - det er jo absolutt verd å sjekke ut.
Leo Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 (endret) Studielån får de nok, men det er helt feil at de får stipend automatisk når de er 18. Min sønn fikk ikke stipend selv om han var fylt 18, for vi tjente for mye Jeg har ikke skrevet at de automatisk får stipend. Jeg har skrevet at de evt. kan få stipend. Bl.a. hvis foreldrene har svært lav inntekt. For øvrig kan man jo si at systemet med at en skatteklasse gjelder for hele året er ufordelaktig i dette tilfellet. I andre tilfeller, f.eks. når foreldrene skiller lag, så slår det positivt ut fordi man får skatteklasse som enslig forsørger for hele året selv om man i realiteten ikke flytter fra hverandre før 31. desember. Det jeg selvfølgelig heller ikke er uenig i er at så lenge man har forsørgerplikt, så burde man også ha rett til å bli lignet og evt. få fradrag i.h.t. denne plikten slik man f.eks. får dersom man faktisk forsørger sin ektefelle. Endret 3. januar 2008 av Leo
Lotten Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 . Barnetrygden forsvinner - og i og med at han blir 18 i løpet av året skattes jeg nå i skatteklasse 1 (fra 1/1 - uansett når på året han fyller) - disse to tingene utgjør over 2500,- mindre utbetalt pr. måned. I tillegg skulle jo egentlig bidraget opphøre - men jeg regner med at faren kommer til å være med å betale til han er ferdig med videregående. Det er mulig å få klasse 2 som enslig forsørger også etter at barnet er 18 år. I prinsippet er det ingen øvre aldersgrense for klasse 2. Men du får det ikke lenger automatisk fra det året barnet fyller 18, fordi klassefastsettelsen da er avhengig av hvilke inntekter barnet selv har. se link under punkt 5.3 Skatteetaten
LilleBille Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. januar 2008 Takk - det er jo verd et forsøk. Rart de ikke sa noe om det da jeg snakket med skatteetaten - der var det kategorisk - "Blir han 18 i løpet av året - kommer du i klasse 1"
Gjest Gjest_Britt_* Skrevet 3. januar 2008 #16 Skrevet 3. januar 2008 Jeg er i akkurat samme situasjon. Poden fyller 18 i løpet av høsten. Allerede nå så slår det ut i skatteklasse 1 hvilket betyr 800-900 mindre i måneden. Da han blir 18 så mister jeg barnetrygden på i underkant av 2000 kr. (Er aleneforsørger). Mitt forsørgeransvar er det samme. Siden skatteklasse og barnetrygd er hensynstatt når det gjelder barnebidrag så skulle man tro at begge foreldrene måtte bidra ekstra for bortfall av inntekt. Sånn er det ikke her. Faren gidder ikke å jobbe så alt faller på meg. Ja, jeg skriver "gidder ikke" da han kun har hatt jobb 1-2 år på de siste 20 årene. I tillegg så har jeg fått beskjed av legen min om å søke midlertidig uførepensjon. Ser jo at det økonomiske blir helt pyton her. Poden kommer iallfall til å bo hjemme et par år til. Han går på videregående. Pga en funksjonshemning så er det ikke bare å få seg en jobb ved siden av skolen. Det her kommer til å bli beintøft økonomisk, men jeg kan jo ikke bare slå hånda av sønnen. Skal sjekke opp det med å få skatteklasse 2 videre. Jada, jeg vet han kan få studielån, men det er jo rimelig surt når man kun går på videregående og bor hjemme. Stipend mottas, men skolen koster faktisk en hel del og far deler ikke på noen utgifter der. Helt greit når poden for stipend da. Skal kjøpe meg legathåndboka. Vi må bare finne på noe her for å få ting til å gå rundt.
LilleBille Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 3. januar 2008 Du behøver ikke kjøpe den: http://www.legathandboken.no/
Gjest Opa Skrevet 3. januar 2008 #18 Skrevet 3. januar 2008 Når man fyller 18, har man rettigheter og plikter i samfunnet som voksen. Han kan bl.a. ta opp studielån og evt. få stipend uavhengig av foreldrenes inntekt. Har det blitt nye regler på det? Før var nemlig grensa for studielån/stipend uavhengig av foreldrenes inntekt 19 år.
Gjest qeee Skrevet 3. januar 2008 #19 Skrevet 3. januar 2008 Jada, jeg vet han kan få studielån, men det er jo rimelig surt når man kun går på videregående og bor hjemme. Stipend mottas, men skolen koster faktisk en hel del og far deler ikke på noen utgifter der. Helt greit når poden for stipend da. Er du 18 så er du myndig, ingen logikk i at myndighetene skal forsørge sønnen din selv om han fremdeles er på videregående. Og det er mange som tar opp lån på videregående, bare så det er sagt. Hva er det forresten skolen koster? Går han ikke på vanlig videregående? I så fall er det jo bare bøker.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #20 Skrevet 4. januar 2008 Nei, det synes jeg ikke. Når man fyller 18, har man rettigheter og plikter i samfunnet som voksen. Han kan bl.a. ta opp studielån og evt. få stipend uavhengig av foreldrenes inntekt. At han, og tydeligvis også mor, ønsker at han skal fortsette med f.eks. idrett fremfor å jobbe ved siden av skolen, er et personlig valg. Han er nå pr. definisjon voksen og voksne mennesker kan ikke forvente at samfunnet skal finansiere fritidsaktivitetene deres. I dagens samfunn, hvor de fleste tar utdanning og bor hjemme når de fyller 18, burde man kanskje vurdere å endre regelverket, men da måtte man samtidig sannsynligvis ha fjernet en del rettigheter. Som mor selv, så synes jeg ikke noe om at en skal drive å ta opp studilån så lenge en bor hjemme. Iallefall så lenge de er på vg. Studielån kan de ta opp da de skal viderepå studier. Det jeg har sett av 18 åringer som tar opp lån mens de bor hjemme har gått til sterio, ferie, lappen osv.... I tilfellet til ts, så sier hun at far vil bidra. jeg har sagt til mine barn at det vil bli mye gjeld den dagen de skal beg. å betale om de beg å låne nå. Og så lenge de bor hjemme, så får de la være. Det er tøft for aleneforeldre,men det varer en kort periode. Så får de heller jobbe i helger, ferier til lommepenger og andre ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå