Gå til innhold

Vinklubb

Gjest prestekrage

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage

Et av mine "forsetter" for det nye året er å bli flinkere til å prøve nye viner. Samt å lære meg mer om vin.

Er hovedsakelig mest rødvinsdrikker, men tar også gjerne hvitvin i ny og ne.

Jeg har tenkt til å starte i det små, og har (tidligere) printet ut alle 5'er og 6'er viner fra vintestene til Dagbladets Magasinet, i prisklasse under 100.-

Hadde vært gøy å ha med seg noen, høre andres oppfatning av den samme vinen.

Venter evt tilbakemeldinger- og legger evt ut "ukens vin" i morgen kveld (torsdag).

(ps: At vi evt legger ut "ukens vin" betyr ikke at en må være med hver uke.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morgan le Fay

Ikke for å være ekkel (rain on your parade, som de sier på engelsk), men du burde kanskje øke prisgrensen en smule, til under 150 kroner? Muligens er jeg sær, men det ser ut til at det går en magisk grense ved 100 kroner, og at det er der moroa starter. Selv har jeg mest peiling på hvitvin, og har som nyttårsforsett å drikke mer champagne enn i 2007. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Ja, jeg er klar over at jeg får mye vin for mer penger, men som det står i øverste innlegget starter jeg i det små (og jeg skriver heller ikke noe om noen prisgrense)... At en kan øke etterhvert ja- så absolutt, men når en finner så mye 5'er og 6'er viner i til under 100lappen, så ser jeg absolutt ingen grunn til å ikke starte der. Jeg synes at dersom jeg skal unne meg "dyr" vin skal jeg også evne å vite litt om vinen jeg drikker :) .....

Endret av prestekrage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ekkel (rain on your parade, som de sier på engelsk), men du burde kanskje øke prisgrensen en smule, til under 150 kroner? Muligens er jeg sær, men det ser ut til at det går en magisk grense ved 100 kroner, og at det er der moroa starter. Selv har jeg mest peiling på hvitvin, og har som nyttårsforsett å drikke mer champagne enn i 2007. :)

Jeg støtter dette.

Rødvin under 100 smaker nesten det samme. Hva er vits med å utveklse erfaring på sånt?

Grensen bør økes til kr 170,- og la ligge på en skikkelig lagringsplass fra 2 år og oppover - da snakker vi vin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at jeg får mye vin for mer penger, men som det står i øverste innlegget starter jeg i det små (og jeg skriver heller ikke noe om noen prisgrense)... At en kan øke etterhvert ja- så absolutt, men når en finner så mye 5'er og 6'er viner i til under 100lappen, så ser jeg absolutt ingen grunn til å ikke starte der. Jeg synes at dersom jeg skal unne meg "dyr" vin skal jeg også evne å vite litt om vinen jeg drikker :) .....

Det lærer du ved å kjøpe ei vinbok.

Du lærer ikke om dyr vin ved å drikke billig. Jeg skjønner nesten ikke hva du vil lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Jeg støtter dette.

Grensen bør økes til kr 170,- og la ligge på en skikkelig lagringsplass fra 2 år og oppover - da snakker vi vin. ;)

Akkurat her er jeg uenig. Det er et faktum at viner som koster under 85-90 kr. i de aller fleste tilfeller ikke er spesielt interessante. Men man trenger allikevel ikke gå opp til 170 kr. for å finne godbiter. Det finnes en masse gode viner til 110-120 kr. Det er dessuten synd om man ikke evner å nyte vin på ulike nivåer og under ulike forutsetninger. Noen ganger ønsker man bare en enkel og lettdrikkelig vin, uten at man dermed har lyst på dårlig og uinteressant vin. Dessuten er lagring av vin bare for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prestekrage

Uffda, var ikke meningen å skape noen diskusjon. Poenget mitt var bare at jeg har en lei tendens til å velge en av 7-8 "faste". Og som jeg sier, for å "starte i det små" har jeg printet ut viner som faktisk har oppnådd gode karakterer tiltross for sin lave pris...

Og for all del; jeg tror så mer enn gjerne at en får mye god vin bare en legger litt mer penger i det. Jeg prøver også mer enn gjerne noen sånne, men det får komme etterhvert (eller innimellom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Uffda, var ikke meningen å skape noen diskusjon. Poenget mitt var bare at jeg har en lei tendens til å velge en av 7-8 "faste". Og som jeg sier, for å "starte i det små" har jeg printet ut viner som faktisk har oppnådd gode karakterer tiltross for sin lave pris...

Og for all del; jeg tror så mer enn gjerne at en får mye god vin bare en legger litt mer penger i det. Jeg prøver også mer enn gjerne noen sånne, men det får komme etterhvert (eller innimellom).

Haha, vin er et minefelt. Det er få områder som i like stor grad er gjenstand for snobberi!

Jeg synes forslaget ditt er glimrende. Og jeg er enig med Morgan i at det er en god idé å heve prisgrensen, da det ellers vil bli veldig få interessante viner å velge blant. De beste vinanmelderne i Norge finnes etter mitt syn her og her. Tabloidavisene forsøker først og fremst å tilpasse seg "folkesmaken", og legger i mindre grad vekt på objektive kriterier i vurderingene sine.

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Altså, for å unnskylde meg litt, siden jeg stilte spørsmål først. Jeg er ingen snobb, og kjøper ikke viner som koster over 200 kroner, men det jeg har funnet ut de siste årene, er at de fleste interessante viner gjerne koster over 100 kroner, om det så er 110 eller 140. Det virker å ligge en slags magisk grense der, uten at jeg har kunnskap nok til å forklare hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Så gøy Toro!

Jeg kan å absolutt heve "prisgrensen" til 150.-, tok bare utgangspunkt i det jeg er vant med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for å unnskylde meg litt, siden jeg stilte spørsmål først. Jeg er ingen snobb, og kjøper ikke viner som koster over 200 kroner, men det jeg har funnet ut de siste årene, er at de fleste interessante viner gjerne koster over 100 kroner, om det så er 110 eller 140. Det virker å ligge en slags magisk grense der, uten at jeg har kunnskap nok til å forklare hvorfor.

Jeg anbefalte å sette grensen ved 170 for å få med noen gran reserva - synes det bør være med i vurderingen i en vinklubb med mennesker som vil lære mer om vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badiane

Jeg håper at unnskyldningen ikke var rettet mot meg! Jeg mener slett ikke at du er noen snobb, og jeg er helt enig med deg. Mitt innlegg var først og fremst myntet på Gjest. Vin er uansett til for å nytes, enten det dreier seg om en Chassagne-Montrachet eller en enkel Côtes du Rhône. Det må man ikke glemme i all faktakunnskapen samt den seriøse analysen.

Noen ganger har jeg inntrykk av at enkelte "vininteresserte" finnes en større glede i å briefe med kunnskapene sine, samt å komme med smaksanalyser med særdeles seriøse miner, enn de har av å drikke vinen. Vel - det er verst for dem selv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Jeg anbefalte å sette grensen ved 170 for å få med noen gran reserva - synes det bør være med i vurderingen i en vinklubb med mennesker som vil lære mer om vin.

Jeg er ikke spesielt glad i Rioja, så akkurat det spiller ingen rolle for meg. Men hvis andre vil det, er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Strålende idè Prestekrage, henger meg gjerne med. Trenger å få utvidet horisonten litt når det gjelder vin. Jeg drikker i hovedsak Chilenske og Australske rødviner, og har nok alt for stor fordommer mot hvitvin pga ungdommens dumskap med tyske halvtørre viner :fnise:

Tror også det er en god idè å sette prisgrensen til under kr.170,- da vil du kunne ha både rimelige viner, samt de med litt mer kvalitetsstempel over seg.

Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mitt innlegg var først og fremst myntet på Gjest.

Jeg forstod det, men valgte å la være å kommentere. Mitt svar var ikke ment som noen briefing, men som input for å kunne få et mer utbytte av vinklubben. Det kunne ikke falle meg inn å bruke en masse tid på å komme med mye tilleggsinfo om vin her - for da trigger man fort en spesiell type brukere. ;)

Jeg synes du kan passe på deg selv, så kan andre passe på seg.

Jeg er ikke spesielt glad i Rioja, så akkurat det spiller ingen rolle for meg. Men hvis andre vil det, er det greit.

Nei, men nå skal vel denne vinklubben bestå av flere enn deg? Vin fra Rioja er populært i Norge, og det er å anta at flere her vil ha glede av å bli kjent med de bedre riojavinene.

Og når det gjelder å la vinen ligge et par år, så er det som nevnt så absolutt å anbefale for de vinene som tåler det. Det har absolutt ikke noe med snobberi eller briefing å gjøre. Synd sånt blir trukket inn som negativ info - da kan flere bli snytt for langt flere gode vinopplevelser enn når man åpner vinen rett fra plastposen.

At man foreslår å ha en øvre grense på kr. 170 betyr ikke at alle vinene må ligge på den siden av skalaen - det betyr kun at man da kan favne bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Jeg vil gjerne være med, trenger å utvide horisonten til meg og sambo, og for meg er ikke prisgrensa så veldig viktig, kan godt legge litt penger i god vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også gjerne med på dette. Er ikke så veldig glad i rødvin, men kanskje jeg ikke har smakt godbitene enda? Gir du meg en god hvitvin eller cava, så er jeg definitivt med på leken! Gleder meg til å lære mer om vin i det nye året:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Heisann!

Litt flaut (ettersom det var jeg som startet dette)men;

Går litt i hundre her i dag- så jeg tenkte rett og slett å la noen andre komme med forslag til ukens vin.

For å legge litt føringer; jeg ønsker en vin (rød) til sofa/tvkvelden (eller "vinboklesekvelden"). Vet ikke hva jeg evt skal spise til- så går for en "kosevin".

Kanskje uten altfor mye garvesyre. Gjerne ikke av de dyreste innen prisklassen.

(Forslår at vi går for føste forslag som kommer. Og håper at den som evt kommer med forslag også kan legge ved en link til evt anmeldelser evt omtale hos vinmonopolet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...