Fioletta Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Har en gutt på 6,5 måneder som ikke har begynt å sove hele natten igjennom enda. Er våken 3-4 ganger, og får gjerne pupp 2 eller 3 ganger. Men nå skal det blir en slutt på det. Vi skal snart flytte han på eget rom og avvenne han med nattpupp. Men det jeg lurer på er om det er ok å slutte tvert med alt? Bør han få litt vann i en overgangsperiode? Han spiser grøt morgen og kveld, og såvidt startet opp med litt middag og frukt midt på dagen. Hvordan gjør dere andre det? Har liksom ventet på at det skulle gå av seg selv, men han er blitt veldig godt vant med mamma som tar han opp så fort han gir et knyst, og legger han til puppen.. Glad for svar
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Mine barn avvente seg selv med nattpupp og å være våken om natten da de var 3 mnd så jeg er ikke noen ekspert på området. Men jeg mener at barnet ditt er så stort at han ikke trenger mat om natten - og da heller ikke vann. Jeg ville prøvd å gi han litt ekstra grøt om kvelden og godt med melk og se om dette får han til å sove hele natten. Om det ikke er nok, så kan pappan gå inn til ham om natten (eller du - bare ikke gi han pupp). Grunnen til at jeg skriver pappaen er fordi han kan lukte melken din og det gjør at han sikkert har mer lyst på pupp om du kommer. Jeg ville heller ikke snakket til ham om natten. Gråter han, ta han opp og trøst han og legg han ned igjen - men ikke noe kosing... Hele avvenningen blir nok også en del lettere om han sover på eget rom. Dørene kan du jo ha åpne mellom dere. Lykke til!
Chiquita Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 I følge min helsesøster kan de greie seg uten mat hele natten (12 timer) når de passerer 6 mnd. Da vil de ta igjen "tapt mat" på dagtid. Har aldri drevet med avvenning før jeg heller, siden de to første sluttet av seg selv ved 7 ukers alder, men når minstemann blir 6-7 mnd skal det avvennes (om han ikke har sluttet selv innen den tid)
Gjest Bodillen Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Avvente seg selv ved 6-7 måneders alder, kort tid etter at jeg innførte grøtmåltid sent på kvelden.
Gjest En eks-ammer Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Et tips jeg fikk av Ammehjelpen: Prøv deg litt frem med å "forskyve" den første nattpuppen. Du kan også bestemme at babyen bare skal få pupp en gang. La oss for eksempel si at du bestemmer deg for at han ikke skal få pupp før klokken tre på natta. Før det kan pappa gå inn og trøste litt, evt. tilby vann. Hvis det går bra, kan du gradvis forskyve nattpuppen til senere og senere på natta. Ikke før fire, ikke før fem etc. Til slutt må du innfinne deg med at du på ett eller annet tidspunkt må starte dagen. Altså skru på lyset, stå opp, skifte bleie, før du ammer. Hvis ikke vil babyen fortsatt tror at h*n får nattpupp. Babyen må lære at natt og mørke er puppefri soving, og at dagslys/oppe er puppetid. Vi kjørte denne teknikken, men slapp billig unna - babyen våknet tidlig på natta, pappa gikk inn, babyen sovnet igjen... og vips så våknet h*n ikke før i syvtiden . Og siden har h*n sovet natten gjennom
Gjest kaffedama Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Jeg ville også begynt med å gå ned til bare én nattpupp før jeg kutta tvert. Vet ikke hvor mye annen mat sønnen din får men det er jo som flere andre sier en fordel med grøtmåltid eller noe annet i magen på kvelden som metter litt mer.
Fioletta Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2008 Ja, det er nok kanskje lurt å trappe litt ned først og ikke kutte tvert. Det siste grøtmåltidet får han klokken 18, og det kan ikke bli senere, for han er stup trøtt 18.30-19, og legges da. Blir spennende å prøve. Nå er han syk, så må vente noen dager, men skal bli godt å få sove litt selv igjen også
Mrs N Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Det er bare å prøve seg frem. Hvis han våkner så kan du jo velge å enten ikke gi noe eller å gi vann. Dagen etter første natten uten melk bør du gi han mer mat sånn at han ikke våkner igjen neste natt.
Snuppelure Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Her sluttet han av seg selv, men jeg lot han holde på mye lenger enn enn 6-7 mnd. Nærmer 10-11 mnd ble han før han sluttet med nattpuppen av seg selv. Kvelds amming sluttet av seg selv da han var 14 mnd og morgen kosen avvendte jeg han med rundt 15 mnd.
Tuttamedtulla Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 12 måneder her. Hender vi natteammer enda også, og nå er hun 18 måneder. Hun våkner endel ganger iløpet av natten, men da er det altså bare å gi henne sutten og legge henne ned i senga igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå