Gå til innhold

To fennikel

Anbefalte innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet

Menyen ble endret, og to fennikel ble overflødige. Noen som har gode tips? Jeg har aldri brukt fennikel før. Trenger noe relativt enkel mat, vi er litt matleie her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er godt ovnsstekt, del opp båter eller bare i to og ha over olivenolje, krydder, salt og pepper. Kan stekes sammen med andre grønnsaker som gulrøtter, løk og poteter, og er godt til f eks koteletter (og annet svinekjøtt, også spekeskinke). Du kan gratinere med ost også :) Ser for meg at feta eller chevre er et godt valg.

Gjest Eurydike
Skrevet

Fritt etter hukommelsen og lett inspirert av en Jamie Oliver-oppskrift:

Skjær fennikelene i båter og surr i olivenolje. La steke ved svak varme under lokk i ca. 5 min, tilsett et finhakket hvitløksfedd og litt timian og surr litt til.

Ha over i ildfast form sammen med noen cherrytomater (skåret i to hvis de er litt store), litt presset sitron og en skvett hvitvin om du har. Bak i ovnen ved 200 g i ca en halvtime (? litt usikker på tiden her). Ha evt over litt folie mot slutten hvis fennikelen blir brun uten å være "gjennomstekt". Nydelig tilbehør til feks stekt fisk - med en god potetmos i tillegg. Vi har laget det et par ganger i helgene, og da har vi mandelpotetmos med hvitløk og safran til, det blir fine farger sammen med cherrytomatene. :)

Ellers anbefaler jeg denne - jeg pleier å lage den med kveiteskiver i stedet for hel fisk, og det er en av favorittfiskemiddagene mine.

Skrevet

Skjæres i passende biter og ovnsbakes i ildfastform med litt smør i bunnen til ganske myk. Ha så i litt creme fraiche, pepper og salt og gratiner i ovnen. Jeg bruker tilsiter eller ridder og det blir supergodt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...