Gjest =tentacle= Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Menyen ble endret, og to fennikel ble overflødige. Noen som har gode tips? Jeg har aldri brukt fennikel før. Trenger noe relativt enkel mat, vi er litt matleie her
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Det er godt ovnsstekt, del opp båter eller bare i to og ha over olivenolje, krydder, salt og pepper. Kan stekes sammen med andre grønnsaker som gulrøtter, løk og poteter, og er godt til f eks koteletter (og annet svinekjøtt, også spekeskinke). Du kan gratinere med ost også Ser for meg at feta eller chevre er et godt valg.
Gjest Eurydike Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Fritt etter hukommelsen og lett inspirert av en Jamie Oliver-oppskrift: Skjær fennikelene i båter og surr i olivenolje. La steke ved svak varme under lokk i ca. 5 min, tilsett et finhakket hvitløksfedd og litt timian og surr litt til. Ha over i ildfast form sammen med noen cherrytomater (skåret i to hvis de er litt store), litt presset sitron og en skvett hvitvin om du har. Bak i ovnen ved 200 g i ca en halvtime (? litt usikker på tiden her). Ha evt over litt folie mot slutten hvis fennikelen blir brun uten å være "gjennomstekt". Nydelig tilbehør til feks stekt fisk - med en god potetmos i tillegg. Vi har laget det et par ganger i helgene, og da har vi mandelpotetmos med hvitløk og safran til, det blir fine farger sammen med cherrytomatene. Ellers anbefaler jeg denne - jeg pleier å lage den med kveiteskiver i stedet for hel fisk, og det er en av favorittfiskemiddagene mine.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Skjæres i passende biter og ovnsbakes i ildfastform med litt smør i bunnen til ganske myk. Ha så i litt creme fraiche, pepper og salt og gratiner i ovnen. Jeg bruker tilsiter eller ridder og det blir supergodt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå