Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det nye skattekortet at gjelden jeg fikk i 2006 ikker er ført opp (dette skulle jeg sikkert meldt fra om selv for alt jeg vet). Problemet mitt gjelder punktene "gjeld" og "likningsverdi egen bolig".

Gjeld: Min samboer står som medlånetaker, men det er jeg som tar alle disse utgiftene. Selv om han altså er medlånetaker, kan jeg vel sette hele lånesummen på meg på dette punktet? Regner med at det gjør at jeg vil skatte noe mindre.

Likningsverdi egen bolig: Sambo og jeg eier bolig sammen, jeg eier 1/3. Å sette opp likningsverdien vil jo ikke bli riktig, for det er jo ikke så mye jeg eier. Og hvor finner jeg likningsverdien? :klø:

Hjelp en fersking da, dere :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligningsverdien finner du i kjøpepapirene. Gjelden kan du sette på deg eller dele med samboer etter hva dere er enige om. Ingen av de tingene innvirker på skatten din, med mindre du eier veldig mye andre ting, eller formuen din er mye høyere enn gjelden din.

Det beløpet du skal finne, og som er relevant for hvilken tabell du skal skattes etter er gjeldsrentene du kommer til å betale i 2008. Disse kommer som rent fradrag, og fradragene gir andre tabeller enn du har nå.

Skrevet

Supert, bella domina. Da skjønner jeg litt mer, og har vel et bedre utgangspunkt for å få det riktig. Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...