Gå til innhold

Knusktørt gammelt eikebord som sprekker

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie

Jeg har arvet en gammel spisestue som stammer fra min oldefar, og dette er møbler med stor affeksjonsverdi. Mine foreldre sandblåste møblene på 70-tallet en gang og brukte deretter mattlakk på dem. Etter det har de såvidt jeg vet ikke vært behandlet med noe som helst.

Problemet nå er at treverket er så knusktørt at det knakk av biter av rammen under bordplata da vi trakk ut klaffene sist. Dette skal vi nok klare å lime, men det viste veldig tydelig hvor tørt treverket er. Det kommer nok til å gå helt i oppløsning hvis det ikke behandles på et eller annet vis.

Finnes det noen måte å redde møblene på?

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie
Da hadde jeg gått på med slipemaskin. Møbelet må ha olje, og død over sandblåsing av møbler!!

Slipemaskin høres røft ut. Tror jeg prøver med manuell pussing først for å se hvordan det går, men er enig i at treverket trenger olje, og da må de gamle lakkrestene av først.

Jeg har fått med meg at mange mener at 70-tallets sandblåsing ødelegger møbelene, men hvorfor? Skjønner jo at treverket får røffere behandling idet det sandblåses, men det kan da ikke tørke ut treverket mer enn annen pussing? Det er jo fremdeles bare en behandling av overflaten.

Gjest annen gjest
Slipemaskin høres røft ut. Tror jeg prøver med manuell pussing først for å se hvordan det går, men er enig i at treverket trenger olje, og da må de gamle lakkrestene av først.

Jeg har fått med meg at mange mener at 70-tallets sandblåsing ødelegger møbelene, men hvorfor? Skjønner jo at treverket får røffere behandling idet det sandblåses, men det kan da ikke tørke ut treverket mer enn annen pussing? Det er jo fremdeles bare en behandling av overflaten.

Neida, slipemaskin er ikke noe røffere enn å slipe for hånd. Forskjellen er at det er enklere, mindre slitsomt og at overflaten blir jevn. Bruk helst eksentersliper (den runde slipemaskinen). Jeg har slipt maling av eikestoler med eksentersliper, og de ble veldig fine.

Sandblåsingen knuser trefibrene.

Men i første omgang kan du jo olje det under. Var jo der biten falt av. Bruk skikkelig olje som trekker langt inn, og olje mange ganger. Gjerne Owatrol-olje.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...