Gjest Opeth Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette, men satser på det går bra her... Nytt år, nye muligheter ikke sant? Jo. Jeg har ny jobb, og synes det er utrolig flott, for jeg har lenge gått omtrent "arbeidsledig", med slike småjobber innen et vikarbyrå. Så 2008 skal liksom være et bra år for meg, føler jeg selv. Men selvtilliten min er ikke på topp. Jeg er overvektig, det er det mange som er, men jeg.. blir så oppgitt av folk. Jeg står i butikk nå, og får spørsmålet "er du gravid?" eller kommentaren; "syns du begynner og bli litt rund jeg!" opp til flere ganger. Jeg blir så oppgitt til tider, at jeg føler for og snike meg under benken og sitte der og gråte. Samboer sier jeg skal la være å bry meg om det, for han synes jeg er fin og alt det der... Men jeg blir så utrolig fornærma! Selvfølgelig har det ingenting og si hva alle andre syns, så lenge sambo synes jeg er fin og slik - men jeg føler meg rett og slett ikke vel. Ikke har jeg tid til trening, for jeg jobber så og si hele dagen, så når jeg kommer hjem så er jeg så sliten at det eneste jeg vil er å legge meg i armkroken til sambo og bli der resten av kvelden som er igjen. Jeg trenger mer selvtillit. Jeg må tenke bedre om meg selv, men så snart jeg får slike kommentarer/spørsmål så er jeg helt på bånn igjen. Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Alle innspill tas imot med takk. Og ja, jeg vet at jeg er tåpelig som bryr meg om det. *rive seg i håret*
Nabodama Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 (endret) Hvis dette er et problem for deg, så må du finne måter å løse det på. Enten ved å trene deg opp til å tåle slike kommentarer uten å la de gå inn på deg, eller du må ta av noen kilo. Hvis du trives godt slik du er nå, bør du kanskje gjøre det første. Hvis du egentlig har lyst til å slanke deg litt, og har tenkt på det en stund, kan du gjøre det. Ellers vet jeg alt om manglende tid, ork og motivasjon til trening etter jobb. Er så sliten selv på ettermiddag/kveld etter jobb. Endret 2. januar 2008 av Nabodama
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Godt nyttår! Uansett hvor sliten du er etter jobb så vil jeg anbefale deg å begynne å trene. Det trenger jo ikke å være hver kveld. Si en kveld i uka, pluss en time eller to i helga. Jeg har vært i noenlunde samme situasjon, og trening hjalp meg. Ikke bare ble jeg slankere og begynte å like kroppen min mer (noe som var min hovedårsak til å begynne å trene), men det gav meg også veldig mye mer energi, jeg følte meg på topp da jeg ellers hadde vært sliten, og det er ikke til å stikke under en stol at følelsen av velvære som trening fører med seg gjør underverker for ens eget selvbilde, og da også på resten av tilværelsen. Eneste tipset jeg kan komme med dersom det ikke nytter å si 'vær fornøyd med den du er'.
Gjest Tigress Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Jeg melder meg inn i koret og anbefaler trening, eller i hvert fall mosjon. Jeg kjenner igjen tidsklemma, er ofte også fryktelig sliten etter jobb, men har til dags dato ikke angret på at jeg har gått meg en tur. Frisk luft og mosjon gjør underverker for humør og velvære!
CheapChampagne Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Gå til og fra jobb, eller i det minste den ene veien hvis du bor i rimelig gåavstand. Det er ganske lite mosjon som skal til før det merkes på energinivå og vekt
Ciara Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Hvis du klarer det, anbefaler jeg følgende: En venninne av meg som i perioder har hatt samme problem som deg, svarte konsekvent på "er du gravid?"-spørsmålet at "Nei, jeg har bare blitt feit, jeg". Da klappet munnen igjen rimelig kjapt, og ingen turte å si noe mer. En nyttig lærepenge synes jeg, hvis man er så utrolig lite sosialt intelligent at man slenger ut av seg slike ting. En annen sak er jo at du kan forsøke å gjøre noe med problemet siden det går ut over selvtilliten din. Er f.eks samboeren din med på å spise sunnere? Har du noen venninner som også kunne tenke seg å trene? etc.
Gjest Opeth Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Jeg er så heldig at jeg har under 1 min gåavstand fra jobb jeg, så det nytter nok ikke.. men en gåtur inni mellom hadde nok ikke skada nei..
Gjest Gjest-M- Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 Først vil jeg si at jeg er sjokkert over hvor frekke og uhøflige folk er. Det hadde aldri ramlet meg inn og sagt noe sånn til et annet menneske. Min første tanke er at jeg ville ha slengt noe frekt tilbake, som f.eks: Ja, jeg er feit, men du er dum og jeg kan slanke meg....... Sikkert ikke det lureste å gjøre, men veldig fristende. Hvis din overvekt plager deg, og du er misfornøyd med deg selv av den grunn, klarer du garantert å gjøre noe med det. Det gjelder bare å komme i gang og finne rett motivasjon. Men du skal gjøre det for deg selv, og ikke for noen andre.
Kosemose Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Det virker jo som du har større problem med alle ufine, dumme og frekke kommentarer enn med selve vekten din. Jeg syns det er synd hvis slankemotivasjonen er disse frekke og sosialt inkompetente kommentarene. Jeg håper du finner en måte å takle slike kommentarer på, gjerne en måte som signaliserer at "dette er ikke en grei ting å si". Selv tror jeg at jeg hadde blitt veldig paff og sint hvis noen hadde kommet med slikt til meg, og det syns jeg er greit å formidle. Jeg mener det er greit å svare igjen når noen sier slike ting.
Harlekin Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 Jeg tror det er to saker her: Kommentarene du får angående kroppen din, og følelsene dine rundt den. Kommentarene du har fått er helt utrolig uhøflige og frekke, og sånt burde du ikke finne deg i. Jeg har selv vært overvektig, men turde ikke å ta igjen på det som folk sa. Dette er noe jeg angrer på nå, og skulle ønske jeg hadde vært modigere. Angående om du burde slanke deg eller ei er det bare du som skal avgjøre. Du kan jo spørre deg selv om du hadde vært helt fornøyd om du ikke hadde fått kommentarer fra folk rundt deg? Finner du svar på det, vet du også mer om ha du bør foreta deg for å føle deg bedre. Jeg er selv veldig trøtt etter jobb, og det er vanskelig å finne motivasjonen til å trene - men de gangene jeg orker føler jeg meg ti ganger bedre etterpå! Ellers er det en god idé og gå turer. De krever ikke samme "oppmoting", og du kan starte i det små og øke etterhvert. Kanskje ta med deg samboeren din? Lykke til! Ikke la folk tråkke på deg - du er mer verdt enn som så.
Gjest Dallandra Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 "Nei, hva med deg, er du gravid?" "Tja, jeg synes du ser litt lubben ut selv jeg, ble det mye juleflesk?"
Gjest Mysticgirl Skrevet 2. januar 2008 #12 Skrevet 2. januar 2008 Ja synes du ikke jeg er blitt rund sexy og deilig? Mye å ta i mer å være glad i vet du Det hadde jeg kommet til å sagt
:-) anna Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 Egentlig så burde du svare bånn ærlig: "Nei, jeg er ikke gravid. Man kan faktisk se slik ut og bare være litt overvektig. Men jeg synes faktisk du burde lære deg å tenke før du snakker. Det er ikke det minste hyggelig å få høre at man ser gravid ut når man ikke er det. Så nå håper jeg igrunn at du føler deg like dum du har fått meg til å føle meg, for da sier du kanskje ikke slikt til flere. Om noen er gravide, så kommer du nok til å finne det ut helt uten å spørre slik. "
Kosemose Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 Egentlig så burde du svare bånn ærlig: "Nei, jeg er ikke gravid. Man kan faktisk se slik ut og bare være litt overvektig. Men jeg synes faktisk du burde lære deg å tenke før du snakker. Det er ikke det minste hyggelig å få høre at man ser gravid ut når man ikke er det. Så nå håper jeg igrunn at du føler deg like dum du har fått meg til å føle meg, for da sier du kanskje ikke slikt til flere. Om noen er gravide, så kommer du nok til å finne det ut helt uten å spørre slik. " 100 % enig. Akkurat noe sånt burde du si hvis noen noensinne er så frekke med deg igjen! I en rolig, lugn tone.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #15 Skrevet 3. januar 2008 Egentlig så burde du svare bånn ærlig: "Nei, jeg er ikke gravid. Man kan faktisk se slik ut og bare være litt overvektig. Men jeg synes faktisk du burde lære deg å tenke før du snakker. Det er ikke det minste hyggelig å få høre at man ser gravid ut når man ikke er det. Så nå håper jeg igrunn at du føler deg like dum du har fått meg til å føle meg, for da sier du kanskje ikke slikt til flere. Om noen er gravide, så kommer du nok til å finne det ut helt uten å spørre slik. " Om du ønsker å gjøre noe med vekta di kan du og kjæresten begynne å ta en liten spasertur før leggetid. Det synes i alle fall vi er deilig. >Trenger ikke være lange turen i begynnelsen, men etterhvert vil du få mere energi og ønske å gå lenger....
Gjest Grafica Skrevet 4. januar 2008 #16 Skrevet 4. januar 2008 En gåtur på et kvarter/tjue minutter hver dag i litt godt tempo kan gjøre underverker. Ta med en mp3-spiller med favorittmusikken din, eller dra med deg sambo. I helgene når det er fint vær og dere ikke har noe annet å gjøre, kan det være kjempekoselig å ta en litt lenger tur, i et litt mer moderat tempo. Men ja, du trenger ikke gå i flere timer hver dag, mellom et kvarter og en halvtime i godt tempo så ser du det på vekta etterhvert Du mister ikke ti kilo på en uke, selvfølgelig, men går sakte men sikkert ned på en ustressende måte. Ellers har jeg sansen for Ciara sitt svar
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. januar 2008 #17 Skrevet 4. januar 2008 TRENING..... det er det du trenger... beklager hvis jeg kanskje er litt hard mot deg/andre nå, men all den tiden dere bruker på å skrive her inne, kunne dere kanskje brukt på et treningsstudio eller ute i naturen.? Skjønner at folk kan få dårlig selvtillitt for å være overvektige og føle at folk ser rart på dem og slenger kommentarer. jeg er ikke av de som slenger kommentarer men jeg skal ærlig innrømme at jeg tenker mitt når jeg ser en feit mann/dame. jeg tenker ting som at herregud det må være slitsomt å gå opp trappa etc.. og jeg er vel ikke den eneste som ser på de. Så mitt tips er begyn å tren så kommer antakeligvis den gode selvtillitten samtidig med vekttapet og da kommer folk til å se på deg fordi du har en flott kropp..
Harlekin Skrevet 5. januar 2008 #18 Skrevet 5. januar 2008 TRENING..... det er det du trenger... beklager hvis jeg kanskje er litt hard mot deg/andre nå, men all den tiden dere bruker på å skrive her inne, kunne dere kanskje brukt på et treningsstudio eller ute i naturen.? Skjønner at folk kan få dårlig selvtillitt for å være overvektige og føle at folk ser rart på dem og slenger kommentarer. jeg er ikke av de som slenger kommentarer men jeg skal ærlig innrømme at jeg tenker mitt når jeg ser en feit mann/dame. jeg tenker ting som at herregud det må være slitsomt å gå opp trappa etc.. og jeg er vel ikke den eneste som ser på de. Så mitt tips er begyn å tren så kommer antakeligvis den gode selvtillitten samtidig med vekttapet og da kommer folk til å se på deg fordi du har en flott kropp.. Det er greit nok det, du kan få ha de tankene og meningene du vil, men du trenger vel ikke å si dem rett ut? Synes at man må klare å holde munn, uansett hva man synes om vedkommende. Ellers har du et vel snevert syn på folk som ikke har en såkalt "flott kropp" (noe som forøvrig er et definisjonsspørsmål) ...
Gjest Grafica Skrevet 5. januar 2008 #19 Skrevet 5. januar 2008 Skriver under på Harlekin sitt innlegg.
Gjest en gjest Skrevet 5. januar 2008 #20 Skrevet 5. januar 2008 Er helt hårreisende hva folk klarer å gulpe opp. Problemet ditt er som jeg ser det selvtilliten din. Jeg tror du virkelig må begynne å arbeide med hvorfor du tar slik innover det hva andre folk synes og sier. Jeg forstår godt at det er lett å bli såret og nedfor av ufine kommentarer: Vi mennesker er tross alt sosiale vesener, så hva andre synes om oss har jo en innvirkning på oss. Så løsningen blir vel å klare å vektlegge hva som som sies? Når folk sier noe som egentlig ikke stemmer eller som de har ingenting med å blande seg inn i, så lær deg å DRITE I DET. En annen ting at kan det hende noe av det som gjør slike kommentarer så sårende er at du ikke liker deg selv? Hvis det stemmer så bør man spørre seg selv hvorfor. Jeg syns det er synd hvis slankemotivasjonen er disse frekke og sosialt inkompetente kommentarene. Jeg håper du finner en måte å takle slike kommentarer på, gjerne en måte som signaliserer at "dette er ikke en grei ting å si". Helt enig. Jeg tror også fullt ut at man ikke løser dårlig selvtillit ved å endre kroppsform i hvilken som helst måte. Om det handler om å få mindre mage eller større pupper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå