nimble Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Denne posten passer egentlig i flere kategorier, men hører mest hjemme her. Jeg kom nylig over et et interessant essay på nett. Det er litt vanskelig å komme med noe kortversjon av hva som står, men den er interessant. I første omgang fordi den følger temaet om at 'feminismen har gitt kvinner mer makt, uten å måtte ta ansvar', men jeg ble mest berørt av de forandringene som har skjedd i livet til forfatteren av artikkelen. Anbefalt lesning..
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 For lang med budskapet gjentatt og gjentatt. Jeg hoppet av.
Gjest Gjest-M- Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Helt grei lesning, men jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i forfatterens tanker om seg selv og sitt liv. Personlig har jeg aldri vært noen utpreget karrierekvinne som ofrer alt og alle på min vei mot rikdom og suksess. Jeg har heller aldri bebreidet omgivelsene for ting som har gått galt i livet mitt, snarere tvert i mot, jeg har lettere for å bebreide meg selv. Og jeg har heller aldri trodd at fordi jeg er kvinne, har jeg alltid rett og alltid krav på alt jeg vil. Anger er i mine øyne bortkastet tid, jeg får ikke endret på fortiden. Det eneste jeg kan gjøre, er å leve livet så godt jeg kan i dag, og prøve å være et godt menneske.
Gjest Phytia Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Dette har ingenting med feminisme å gjøre, dette er skrevet av en som har oppført seg som en drittsekk. Jeg synes det virker som om hun fremdeles trenger en knagg å henge skylden på, og har valgt feminisme.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Det jeg kan gi henne rett i er at feminismen har gitt kvinner muligheten til ukritisk å rakke ned på menn og skylde på dem for det meste og tolke seg selv som offer. Det er ikke nødvendigvis det som har ligget i det feministiske tankegodset slik det i utgangsåunktet ble formulert, men en kombinasjon av kraftige overdrivelser av hvor undertrykt kvinner er, ønsket om å vinne fordeler uten å måte oppgi goder, full frihet til rabiat kritikk av menn fordi menn jo er undertyrkkerene og fravær av kritisk blikk på kvinners rolle og makt fordi hun jo var undertrykt og skulle løfes frem har nok ført til visse utskeielser hos en god del kvinner. Det vil si de har i større grad enn menn en tendens til å bortforklare egne problemer ut fra det anet kjønns tilkortkomninger i stedet for egne og de overdriver egen innsats i forhold til menn. Et talende eksempel er jo at alle kvinner er hellig overbevist om at de gjør mere totalt sett av husarbeid, yrkesarbeid og barnepass, mens forskere gjentatte ganger finner at det ikke er tilfellet for gjennomsnittet. Den statistikken er så godt som et bevis på at kvinner nettopp lider under en slik overdreven evne til å kritisere menn og overdrive egen innsats.
Gjest Gjest Julie Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Anbefalt lesning.. Interessant lesning! Selv om det var noe langt...
Gjest Dolce Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Dette har ingenting med feminisme å gjøre, dette er skrevet av en som har oppført seg som en drittsekk. Jeg synes det virker som om hun fremdeles trenger en knagg å henge skylden på, og har valgt feminisme. Signerer denne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå