Gjest easa20 Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Hei! (var litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette, men satser på at det er riktig forum ) Jeg har tenkt til å flytte til Oslo til høsten for å studere (på UiO). Har funnet ut at jeg vil bo på studentbolig, i alle fall det første året. Jeg kommer nok til å søke på forskjellige 1-roms leiligheter (med eget kjøkken/bad osv). Bare har et lite spørsmål: når er det lurt å søke? er det lange ventelister? Kan jeg søke nå, selv om jeg ikke skal flytte før f.eks. september? Det er ikke sånn at jeg har kjempehastverk med å finne et sted å bo, altså . Men jeg vil gjerne flytte rundt studiestart, og jeg veit det er litt kamp om plassene på de mest sentrumsnære studentboligene i byen. Noen som selv bor/har bodd på studentbolig? Noen annbefalinger, tips e.l.? Vil gjerne høre litt fra folk som har bodd på slike steder
Gjest antigartner Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Arrester meg hvis jeg tar feil, men jeg TROR du må være tatt opp som student ved et studiested som er medlem av studentsamskipnaden før du kan søke studentbolig. Dermed må du vente til du er tatt inn. Det er ganske vanlig at samskipnadene holder av noen boliger til nye studenter på høstsemesteret, men jeg vet ikke hvordan dette er i Oslo. Har bare hatt samskipnadsleiligheter i andre studentbyer selv.
Gjest Joker'n Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Jeg søkte i april eller noe sånt, dog ikke i Oslo, men jeg kom ikke noe før i køen av den grunn. Nå har jeg hørt at man har litt forskjellig praksis når det gjelder dette i de forskjellige byene, men det gjør ingenting å søke tidlig selv om dette nok ikke betyr at du blir førstemann i køen. De fleste studentsamskipnadene prioriterer førstegangsstuderende som kommer utenbys fra når de deler ut boliger i høstsemesteret. Jeg fikk ikke bolig i første omgang, men etter at jeg maste mange ganger fikk jeg til slutt. Jeg er veldig fornøyd med å bo der jeg bor, synes det er et godt alternativ, i allefall sånn i begynnelsen av studiene. Jeg kommer nok til å se meg om etter andre alternativer etter hvert, men det er absolutt et godt alternativ. Et lite tips er at dersom du får avslag i første omgang: ring og mas, flere ganger. Til meg sa de at de hadde satt meg opp på en liste og dama jeg snakket med dagen etter fant meg ikke i det hele tatt, så ikke stol på at de får gjort alt de sier de skal
Gjest easa20 Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 aha! åkei. Skal sjekke ut hvordan reglene for søknad er i Oslo, så får jeg kanskje søke utpå vårparten en gang. Takker for svar
Gjest _Leela_ Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Et alternativ kan være private studentboliger, vet ikke om disse finnes i Oslo, men der jeg studerte var dette en mulighet. Da kunne man søke i god tid og få svar allerede nå på våren da disse ikke alltid har kravet om at man må være tatt opp som student før man søker slik ofte Studentsamskipnaden har.
Bokormen Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Du må nok være tatt opp før du kan søke ja, sånn var det iallefall når jeg søkte studentbolig i Oslo. Jeg bodde på den nye og flotte Bjølsen studentby, som lå helt genialt til for meg mtp jobb og skole. Hadde 1-roms møblert leilighet og kunne ikke bodd bedre på studentby!
Gjest Ballerina Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Jeg husker at vi søkte nesten samtidig som fristen hos samordna opptak gikk ut! Så man må søke tidlig Svar fikk vi ikke før i juli!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå