Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor kan man få sjekket brønnvann og hvordan går jeg frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mattilsynet eller Norsk Matanalyse. Du ringer dem og spør. Tok ihvertfall imot private vannanalyser da jeg jobba i NoMa.

Skrevet

Her tar vi kontakt med kommunen, teknisk drift, og får spesielle beholdere (sterile) til å ha vannet på og retningslinjer for hvordan man skal ta vannprøve. Så leverer vi det til kommunen, som sender inn prøven sammen med sine egne vannprøver. Noen dager etter får vi prøveresultatene i posten. Husker dessverre ikke hvor mye vi betalte, men noen astronomisk sum var det ikke.

Gjest antigartner
Skrevet
Her tar vi kontakt med kommunen, teknisk drift, og får spesielle beholdere (sterile) til å ha vannet på og retningslinjer for hvordan man skal ta vannprøve. Så leverer vi det til kommunen, som sender inn prøven sammen med sine egne vannprøver. Noen dager etter får vi prøveresultatene i posten. Husker dessverre ikke hvor mye vi betalte, men noen astronomisk sum var det ikke.

Omtrent slik foregår det her også, bare at det er en annen avdeling i kommunen en skal henvende seg til. Kontakt kommunens sentralbord, så skal de kunne dirigere deg videre. Det kan for eksempel være at en helseavdeling er rett instans, noen steder er det helsestasjonen, og andre steder er det servicekontoret som har vannprøveflasker.

Prisen kommer litt an på hva slags uhumskheter en skal analysere for, men det vanligste er å teste for bakterieantall, og særlig tarmbakterier. (E-coli-bakterier.) Det koster noen hundrelapper.

Noen steder lønner det seg også å teste for hvor hardt vannet er. Hardt vann er ikke helsefarlig å drikke, men det kan legge seg kalkbelegg på tekniske innretninger, f.eks varmtvannsberedere, kaffetraktere, vaskemaskiner osv. Dette kan med tid og stunder faktisk gi kortslutning. Hardt vann er vanlig der det er kalkrike bergarter. (Spør kommunen!!)

Andre steder er det mye metaller i bergartene, og særlig jern og mangan kan gjøre vannet litt brunfarget. Dette er heller ikke helsefarlig, men hvit klesvask blir ikke akkurat blendahvit med tiden når den vaskes i slikt vann.

Hvis en skal teste for mer enn bakterier, blir det noen hundrelapper ekstra.

Skrevet
hvor kan man få sjekket brønnvann og hvordan går jeg frem?

Jeg kontaktet et vannlaboratorium (Bergen vann KF), fikk instrukser av dem om hvordan vannprøve skulle tas, og fikk med beholdere til å ta vannprøve i. Tok vannprøve, leverte (innen så og så mange timer), og fikk resultatet etter få dager.

Betalte rundt 700-800 kroner for testen

Skrevet

Vil tro det er enklere å kontakte et lab sjøl, da kommunene ikke analyserer selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...