blond666 Skrevet 2. januar 2008 #1 Del Skrevet 2. januar 2008 tror det spøker i huset vårt. Det GÅR tungt i trappa og over stuegulvet og det har banket på noen ganger..dette skjer når alle dører er låst og ungene er lagt seg..vi tror virkelig at det spøker hjemme..jeg er blitt livredd for å sove alene (han er mye borte i jobben) og det ødelegger nattesøvnen min Hva kan jeg gjøre? kan gjenferd være farlige? Har hørt at de kan gå fysisk til angrep...hum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 2. januar 2008 #2 Del Skrevet 2. januar 2008 Det er nok ikke farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 2. januar 2008 #3 Del Skrevet 2. januar 2008 Husk at treverk er "levende" da. Det varmes opp om dagen av ovner, sola ute, oss mennesker osv., og når kvelden kommer knaker det seg tilbake på plass. Dette kan ofte høres ut som fottrinn, for eksempel i trapper og over gulv hvor man har gått en del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 26. januar 2008 #4 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) tror det spøker i huset vårt. Det GÅR tungt i trappa og over stuegulvet og det har banket på noen ganger..dette skjer når alle dører er låst og ungene er lagt seg..vi tror virkelig at det spøker hjemme..jeg er blitt livredd for å sove alene (han er mye borte i jobben) og det ødelegger nattesøvnen min Hva kan jeg gjøre? kan gjenferd være farlige? Har hørt at de kan gå fysisk til angrep...hum Ta det med ro. Dette er helt vanlig i noen hus. Har selv bodd i et hus der overnattingsgjester spurte meg om hvem som gikk på loftet hele natta. De hørte tydelige skritt, dører som knirket og slike ting. Det var materialene i huset som lagde denne illusjonen av noe mer enn det det egentlig var. Er også rett som det er innom en kirke sent på natta, og da skal du høre alle de rare lydene som kirkerommet lager. Det høres ut som dører åpner seg og folk som kommer og går. Har til og med hørt orgelet spille uten at det har vært noen som har spilt på det ! Dette har ikke noe som helst med spøkelser å gjøre. Men det er bare kirkebygget selv som lager disse lydene fordi oppvarmingen er termostatstyrt og temperaturen senkes om kvelden. Da beveger materialene i vegg og gulv på seg. Det er ikke noe som helst å være redd for, for det er fantasien din som lager noe mer ut av dette enn det det er. Jada, det kan virke veldig livaktig, men så er også fantasi det. Særlig hvis du samtidig blir litt redd. Men det er bare huset som selv lager lydene. Koblingen til spøkelser lager du deg selv. Endret 26. januar 2008 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #5 Del Skrevet 5. februar 2008 Ta det med ro. Dette er helt vanlig i noen hus. Har selv bodd i et hus der Har til og med hørt orgelet spille uten at det har vært noen som har spilt på det ! Dette har ikke noe som helst med spøkelser å gjøre. Men det er bare kirkebygget selv som lager disse lydene fordi oppvarmingen er termostatstyrt og temperaturen senkes om kvelden. Da beveger materialene i vegg og gulv på seg. Det er ikke noe som helst å være redd for, for det er fantasien din som lager noe mer ut av dette enn det det er. Jada, det kan virke veldig livaktig, men så er også fantasi det. Særlig hvis du samtidig blir litt redd. Men det er bare huset som selv lager lydene. Koblingen til spøkelser lager du deg selv. Ja for det er jo jevlig normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 7. februar 2008 #6 Del Skrevet 7. februar 2008 Ja for det er jo jevlig normalt. Det er ikke unormal å høre orgelet spille av seg selv i kirker, hvis det er det du mener. (Det var i alle falle det du uthevet i mitt svar.) Det har med luftstrømmer i kirkerommet å gjøre. Det er utrolig hva som skjer når temperaturen i slike store rom endrer seg. Ingen grunn til å reagere eller lage noe oppstyr av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 7. februar 2008 #7 Del Skrevet 7. februar 2008 Nå tror jeg på det overnaturlige og ser ofte på f eks Åndenes makt. Det som går igjen i programmene og historier man leser, er følelsen av ubehag. De føler at "noe" vil jage dem ut, at de føler at de blir sett på, overvåket, og negativ stemning osv.. Er det slike følelser hos deg eller er det bare ulyder? For føler du ikke at noe vil ha deg ut, så er det nok bare huset som "lever litt om natta". Og: Ikke gå rundt og føl etter dem, da føler du dem garantert. Lev normalt. Føler du deg likevel overvåket og utrygg, så kan det nok være noe i gjære. Om han er mye ute og reiser, hva med å få ei venninne på overnattingsbesøk? Ha "pyjamasfest" som i gamle dager? Og ikke nevne hva du føler og tenker. Ikke reagerer "synlig" på ulyder men lat som det er huset. Kommenterer da venninna at hun føler seg overvåket osv også, uten at du har "påvirket" henne... Så får du finne ut hva du vil gjøre videre om hun også merker noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amles Skrevet 7. februar 2008 #8 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg har ingen tro på spøkelser.. Jobbet nattevakter på et sted hvor mange sa at det spøkte.. De hadde sett og opplevd så mye rart. Det var et gammelt stort bygg hvor mange hadde dødd, som var bygget om til et mer moderne. Spesielt ett rom kunne man høre gråt fra.. Jeg er skikkelig mørkeredd og kan psyke meg selv fullstendig ut, men jeg verken så eller hørte noe. Hørte skjærende lyder fra det rommet, men er ganske sikker på at det var ett rør som pep i etasjen under. Hørte den samme lyden på dagen, da jeg ikke var så redd. Synes det er rart at noen ser masse, mens andre overhodet ikke værer noenting... Derfor til det motsatte er bevist så tror jeg ikke på spøkelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Ulla* Skrevet 7. februar 2008 #9 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg lever i den tro at alt har en logisk forklaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 7. februar 2008 #10 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg bor i et gammelt trehus, og det er utrolig mye lyder i det om natten. Dvs, vi hører lydene når det er stille i huset. Det samme på hytta, en gammel tømmerbygning. Det knirker og knaker, og som regel skvetter jeg litt den første natten om våren for jeg er ikke vant til lydene. Og ja, orgel kan lage lyd uten at det er noen som spiller og det har ingenting med spøkelser og gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 7. februar 2008 #11 Del Skrevet 7. februar 2008 Nå tror jeg på det overnaturlige og ser ofte på f eks Åndenes makt. Det som går igjen i programmene og historier man leser, er følelsen av ubehag. De føler at "noe" vil jage dem ut, at de føler at de blir sett på, overvåket, og negativ stemning osv.. Er det slike følelser hos deg eller er det bare ulyder? For føler du ikke at noe vil ha deg ut, så er det nok bare huset som "lever litt om natta". Neida, jeg har opplevd ting i kirker natterstid som har skremt meg virkelig mye. Det skal jeg ikke nekte for, men jeg skiller allikevel mellom mine opplevelser av ting og tingene i seg selv. Dette med negative stemninger og følelser, ja, det kan jeg virkelig underskrive på. Men dette er ikke noe annet enn mine private opplevelser av tingene som skjer i kirkerommet. Underlige lyder og knirk og banking og orgel som lager lyd og min egen fantasi - ja, alt dette kan skape en ganske uhyggelig steminge for meg når klokka har passert midnatt og kirka ligger der med meg alene i kirkerommet. Det er ikke noe annet enn min fantasi som løper løpsk med meg. Alt har en naturlig forklaring når morgenen kommer, og jeg må nå og da le litt av meg selv over hvordan jeg lot meg skremme av min egen fantasi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå