mysan Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Hei alle, jeg fikk høre av min bror at fra og med 1.1.2008 er det påbudt med bur i bil til hunder.... så mitt spørsmål er: Holder det med et vanlig transportbur, sånn som er laget av hardplast, lukket med dør i forkant og håndtak i taket, eller må det være et av de litt større burene i metall... ? Jeg skal hente hund i løpet av en ukes tid, og er også i markedet for bil, så jeg må vite om jeg må ha stasjonsvogn, eller om vanlig transportbur som kan stå i baksetet er nok. Anyone?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Håper ikke dette påbudet stemmer!? Vi har mine foreldres hund på besøk og vi har ikke noe bur til henne... Noen som vet hvor jeg kan finne info om dette påbudet?
Frey Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Det er ikke påbudt nei, annet enn at man skal sikre løsgods i bilen. Men for hundens sikkerhet bør man bruke bur og da bur som er helt (dvs ikke sammenleggbart bur). Vari kennel og atlas har begge bilbur som er hele, og i tillegg finnes det flere leverandører av helsveisede stålbur som lager buret etter mål.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Vi har brukt hundesele som vi fester til bilbelte. Er vel en grei nok løsning siden det kun er snakk om to turer? Synes ikke jeg kunne bruke studielånet på å kjøpe bur for kun en gang. Ellers er hun kun på korte turer og da bruker de også sele.
snusk Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 hundesele som er til bilbruk er også okei. Vi har stålbur som er sveiset. Det får man i den str man vil ha (lages på mål) er kjempe fornøyd med det, for skulle man ha en trafikk uhell så tåler buret en trøkk..
mysan Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2008 http://www.hundebitt.no/hund-i-bil.htm Her fant jeg litt. Ikke om påbud, men om sikring av hund i bil.
Caboodle Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Det har jeg ikke hørt om... http://www.dinside.no/php/art.php?id=316545
mysan Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. januar 2008 Artikkelen er over et år gammel, så det hjelper lite, men jeg har heller ikke funnet noe av ny dato, så... men jeg kjøper sæle til Kompis tenker jeg, så sitter han fint og har litt utsikt også.
mysan Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2008 Da bør de vel i såfall sikres I buret også. Jeg mener, om man kjører ut av veien og kastes rundt, så går det ganske hardt utover en liten vovve som er løs i bur vel?
Leo Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 (endret) Da bør de vel i såfall sikres I buret også. Jeg mener, om man kjører ut av veien og kastes rundt, så går det ganske hardt utover en liten vovve som er løs i bur vel? Absolutt! Problemet er jo ikke bare at hunden skader seg, men også at selv en liten hund kan forårsake stor skade på passasjerene hvis den kastes rundt i kupeen og det blir ikke akkurat bedre av at den er "innpakket" i et bur med skapre kanter og hjørner. For øvrig anbefaler også jeg deg å venne hunden til transportbur fra den er liten. Da min hund var valp, hadde jeg ikke bil og som voksen får han "hysterisk anfall" av alle typer bur. Sele har jeg forsøkt, men i løpet av noen ganske få mil fant hunden ut at det gikk an å bevege seg bare han gjorde det sakte nok med det resultat at han, bokstavelig talt, ble hengende og dingle mellom forsetene. Ikke bra! Den eneste løsningen jeg ser nå, er å ha ham foran forsetet og jeg liker det IKKE! Min neste hund skal definitivt ha transportbur fra første dag! Endret 3. januar 2008 av Leo
Tusle Skrevet 4. januar 2008 #12 Skrevet 4. januar 2008 Stålbur er det sikreste. Jeg anbefaler et med fast plastbunn. De burene som har metallbunn skrangler, og noen hunder blir redde for å gå inn i buret. Skal du gå for et i hardplast så anbefaler jeg et fra Vari Kennel, de er i tillegg godkjent for fly. Ikke sikkert dette er relevant for deg, men om du noen gang skal fly med hunden så slipper du hvertfall å kjøpe to bur. Atlas er et rimligere alternativ, men det er ikke flygodkjent. Dette anbefaler jeg ikke for bilbruk, da det i flere tilfeller sprekker ved eventuelle kollisjoner. Selv har jeg hardplastbur fra Vari Kennel til min hund, og er veldig fornøyd med dette. Det er dyrere enn stålbur og Atlasbur, men det er verdt pengene.
mysan Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 4. januar 2008 Tusen takk for svar, alle sammen. Nå har jeg noe å gå etter
Trillrund Skrevet 4. januar 2008 #14 Skrevet 4. januar 2008 (endret) En hund på 10 kilo som sitter usikret i forsetet, vil gå rett gjennom frontruta hvis det blir tverrstopp.... Kjenner en som mistet hunden sin sånn. Jeg blir helt matt over alle som ikke bruker bur i bil (sele til nød). Unger festes i alle bauger og kanter, men ikke hunden??? Har selv ulike bur som brukes. Har vari i 2 størrelser, flere forskjellige sammenleggbare bur, og et dobbelbur laget av revenetting. Endret 4. januar 2008 av Trillrund
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #15 Skrevet 22. januar 2008 Man BØR sikre hunden sin! Enten med sele eller bur..
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. januar 2008 #16 Skrevet 22. januar 2008 Hunden hjemme er veldig sjelden med på biltur, han hater bur og får fnatt om han sitter fast i noe. Hva skal man gjøre da?
smidja Skrevet 22. januar 2008 #17 Skrevet 22. januar 2008 Hunden hjemme er veldig sjelden med på biltur, han hater bur og får fnatt om han sitter fast i noe. Hva skal man gjøre da? Trening.... Det går an å trene det vekk om man bruker riktig måte og en stor porsjon tålmodighet. Jeg har bur til mine, spesiallaget til min bil i aluminum med netting og stålramme til ben. Veldig fornøyd
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. januar 2008 #18 Skrevet 22. januar 2008 Trening.... Det går an å trene det vekk om man bruker riktig måte og en stor porsjon tålmodighet. Jeg har bur til mine, spesiallaget til min bil i aluminum med netting og stålramme til ben. Veldig fornøyd Med tanke på at vi brukte over et halvt år med regelmessig trening for i det hele tatt å få han til å gå inn i buret og bli der, så tror jeg ikke det blir så veldig aktuelt med akkurat denne hunden. Han hater rett og slett at det er trangt og å sitte fast. Han er dessuten gammel og er sjelden med i bil (behovet er ikke så stort når eierne stort sett er hjemme og han helt fint greier å være hjemme noen timer alene). Vet med meg selv at den dagen jeg skal få min egen hund, så skal den vennes til "alt"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå