Gjest Potetfan Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Liker godt ovnstekte potetbåter men synes aldri jeg får de så gode som ute på restaurant. Hva er ditt tips til å få til perfekte potetbåter?
Gjest _Leela_ Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Mitt triks er å skrubbe potetene, dele de opp i tynne båter og så legge de i ei smurt langpanne. Tilsetter en god slump olivenolje, salt og pepper. Steker de på 180-200 grader til de er møre. Passer på å vende litt på de underveis. Selv synes jeg resultatet blir best da jeg lager en liten mengde, f.eks. bare til meg selv, da blir de sprøere og skikkelig nam nam.
Trillrund Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Jeg bruker høy varme, godt med marinade eller olje og krydder, små sopp, skiver av søt paprika, og så steker jeg til jeg ser potetbåtene blir litt "oppblåste"... Mye bedre enn ovnsstekte på restauranten!
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Jeg bruker høy varme, godt med marinade eller olje og krydder, små sopp, skiver av søt paprika, og så steker jeg til jeg ser potetbåtene blir litt "oppblåste"... Mye bedre enn ovnsstekte på restauranten! Enig!
Mistyen Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Jeg varmer opp en halv liter olivenolje i en wok-panne, har i krydder og så har jeg potetbåtene oppi der noen minutter før jeg legger dem inn i ovnen.
Gjest Eurydike Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Det er også viktig hva slags potetsort man velger - alle egner seg ikke like godt til ovnssteking. Jeg liker aller best mandelpoteter, som vi skreller og skjærer i tynne båter. Potetene skylles og tørkes godt, vendes i olje (jeg synes solsikke gir finere stekeskorpe enn oliven) legges i langpanne med bakepapir i, litt havsalt, nymalt pepper og evt frisk rosmarin på, og stekes ved 225 g i 35 minutter. Asterix er en annen sort som passer til dette.
Gjest Eurydike Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 PS: Og så er det som andre også har nevnt viktig å vende på potetene underveis, slik at de blir stekt hele veien rundt, og ikke setter seg fast i bakepapiret.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 jeg har også forsøkt å finne den perfkete oppskrift på ovnstekte poteter, dette er den jeg liker aller best, jeg skrubber store mandelpoteter godt og passer på at de er litt fuktige, og skjærer de i båter, med skall. legger de på bakepapir setter de i stekeovnen på ca 200 grader i 30-35 min gjerne varmluft, så salter jeg og krydrer. det viktigste jeg har funnet ut for å få de slik jeg vil ha de er å IKKE ha på olje... når det er sagt liker jeg best at de er oppblåste sprø utenpå og myke inni.... etter noen år viste det seg at det enkleste er det beste....
Thomasine Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Og sammen med potetbåtene er det godt med hele hvitløk og løk i båter! Olje + krydder og inn i varm ovn. Vende regelmessig. Skal ha det på søndag kjenner jeg...
Gjest Lea Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 Jeg deler opp potetene i båter og legger dem i kaldt vann + skyller dem i kaldt vann. Så legger jeg dem i en stor frysepose, tilsetter litt olivenolje og evt, krydder eller marinade og rister slik at oljen fordeler seg. Legger båtene i en stekepose som lukkes og lar dem stå leeenge i ovnen på middels varme. Rister på posen et par ganger i mens de står i ovnen. Vet ikke om stekeposen hjelper på resultatet, men det blir mindre oppvask.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Jeg deler opp potetene i båter og legger dem i kaldt vann + skyller dem i kaldt vann. Så legger jeg dem i en stor frysepose, tilsetter litt olivenolje og evt, krydder eller marinade og rister slik at oljen fordeler seg. Legger båtene i en stekepose som lukkes og lar dem stå leeenge i ovnen på middels varme. Rister på posen et par ganger i mens de står i ovnen. Vet ikke om stekeposen hjelper på resultatet, men det blir mindre oppvask. Stekepose, hva er det og hvor får man tak i det?
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Det er sånne poser til steking av f.eks kalkun og steik. Ligger sammen med folie og sånt i dagligvarebutikker.
Grissini Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Jeg lager enten: - forkokte poteter (i biter, kokes i 10-15 min), legges så i en ovsnform hvor jeg har forvarmet olje. Vendes flere ganger mens det stekes på 200 grader. Jeg pleier kun å ha fingersalt på disse. - poteter i båter. Jeg skjærer potetene i båter med ulikt krydder på: timian, fingersalt, chili etc. og steker de i ovnene til de er oppblåste
Nemesis Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Når jeg lager potetbåter så skjærer jeg jo potetene, hiver dem oppi en gjennomsiktig plastikkpose. Deretter heller jeg olje oppi posen, så blir det en GOD dæsj paprikakrydder, salt, pepper, hvitløkskrydder og timian. Så rister jeg litt løst slik at krydder og olje fordeler seg på bitene. Ps. timian er utrolig godt på potetbåtene! Smaker også veldig godt å ha tatziki til når de er ferdige:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå