Chelsea Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 Må innrømme at jeg av og til lager lasagne fra pakke (Toro) siden det er så lettvint. Men kan man lage en mer hjemmelaget versjon like raskt? Synes det blir så mye styr å lage fra scratch med kjøttsaus og ostesaus hver for seg. Kan man lage bare en kjøttsaus med ost i f.eks.? Tips mottas med takk.
Amanlis Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 Jeg har av og til brukt pastasaus på glass, f eks Dolmio som kjøttsaus. I tillegg har jeg tilsatt mer grønnsaker etter hva vil liker. Du må ikke ha ostesausen, det er jo ikke det i pakken fra Toro. Men vil du ha saus og lege den raskt kan du kjøpe posesaus og bare tilsette osten.
Arkana Skrevet 1. januar 2008 #3 Skrevet 1. januar 2008 Hvis det er ostesausen som er problemet ville jeg bare droppet den helt. Istedet ville jeg hatt litt fløte eller rømme i kjøttsausen og nøyd meg med ost bare på toppen. Ostesaus tar ikke lang tid å lage da. Hvis du gjerne vil ha ostesaus, men ikke ønsker det ekstra arbeidet kan du jo lage ekstra mye tomatsaus når du først er i gang og så fryse ned i porsjonspakker. Så tiner du den og blander med stekt kjøttdeig og lager ostesaus i tillegg, så får du begge deler.
Gjest nextlife Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Det går helt fint å lage en sånn lasagne som du beskriver. Når jeg gjør det, har jeg en god del fløte og revet ost i kjøttsausen. Bruker alltid godt forkokte lasgneplater når jeg lager den på denne måten, vet ikke helt hvorfor egentlig. Det blir iallefall en skikkelig god lasagne.
*Pepperkake* Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Jeg bruker alltid Knorrs ferdigpakke, enten det er til vegetar, kylling eller vanlig lasagne. Men jeg har alltid hvitløk oppi!
Gjest _Leela_ Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Synes ikke det tar så mye lengre tid å lage lasagne fra bunnen jeg, men når jeg tenker etter er det kanskje litt lengre forberedelsestid da, men det blir jo knallgodt. Et tips er å lage mye kjøttsaus og ostesaus for så å fryse ned i porsjoner.
Gjest Eurydike Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 (endret) Hvis det er ostesausen som er problemet ville jeg bare droppet den helt. Istedet ville jeg hatt litt fløte eller rømme i kjøttsausen og nøyd meg med ost bare på toppen. Jeg lager lasagne på denne måten, og synes det blir så godt at jeg ikke gidder å styre med ostesaus lenger. Her er min hjemmelagde og litt omtrentlige oppskrift. Bacon- og grønnsakslasagne (2 pers) 1/2 pk skivet bacon olivenolje 1 stor løk 2-3 stilker stangselleri 2-3 gulrøtter 2-3 fedd hvitløk 1 boks hermetiske tomater ca. 3 dl vann oregano laurbærblad salt, pepper 1 knivsodd sukker 1/2-1 dl fløte nyrevet muskat lasagneplater revet mozzarella og parmesan Skjær baconet i små biter og stek gyllent i olivenolje. Tilsett finhakkede grønnsaker og surr videre i noen minutter. Ha i tomater, vann og krydder, la småkoke med lokk halvveis på i 30 min. Hell så fløten i sausen og riv en god slump muskatnøtt i sausen (i stedet for separat ostesaus), kok opp igjen og smak til med evt mer salt og pepper. Legg lagvis med lasagneplater i form, og ha revet mozzarella og parmesan på toppen. Stek ved 200 g i ca. 20-25 min. Endret 1. januar 2008 av Eurydike
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Dere som bruker fløte i sausen, er det kremfløte eller matfløte?
Gjest Heidi35 Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Synes ikke det tar så mye lengre tid å lage lasagne fra bunnen jeg, men når jeg tenker etter er det kanskje litt lengre forberedelsestid da, men det blir jo knallgodt. Et tips er å lage mye kjøttsaus og ostesaus for så å fryse ned i porsjoner. Hvilken oppskrift bruker du da?
Puserjenta Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 jeg lager lasagne ved å bruke craime fraishe med 2-3 egg oppi oxo litt revet parmesan, som saus. Så bruker vi enten dolmio saus eller lager saus av knuste bokstomater. Oxo ferdig plater av den grove typen. Serveres med hjemmelaget hvitløksbrød, mmmmm
Gjest Heidi35 Skrevet 17. januar 2008 #11 Skrevet 17. januar 2008 jeg lager lasagne ved å bruke craime fraishe med 2-3 egg oppi oxo litt revet parmesan, som saus. Så bruker vi enten dolmio saus eller lager saus av knuste bokstomater. Det smaker ikke egg da? Og hvordan blir egget i lasagnen, som eggerøre? Beklager, er litt dårlig på matlaging.......
Gjest _Leela_ Skrevet 17. januar 2008 #12 Skrevet 17. januar 2008 Hvilken oppskrift bruker du da? Oppskrift ja, den som hadde brukt det, må si at lasagnen min lages litt på feelingen. Men for å oppsummere raskt... Ostesaus: Lager ønsket mengde hvitsaus (ca 1ss mel per 1ss smør, tilsetter melk til ønsket tykkelse). Krydrer med salt, pepper og muskat. Og så tilsetter vi ost (bruker som regel vanlig Norwegia) til vi har fått en god ostesmak på sausen. Så det blir å smake seg frem her. Kjøttsaus: Bruner karbonadedeig, tilsetter ønsket mengde hvitløk, løk og gulrot hakket i biter (sopp fungerer også). Drysser over litt mel for å få det "tørt". Tilsette hakkete hermetiske tomater, litt tomatpure og buljong (altså en buljongterning + vann). Så har jeg oppi 1-2 ss sukker for å få bort noe av den skarpe tomatsaken. Sausen krydres med salt, pepper, oregano og chilli/tabasco for å få den litt het. Kan godt lage sausen ganske het fordi ostesausen mildner den ganske mye når den er ferdig. Er bare å smake seg frem her også. Alt legges lagvis (kjøttsaus, ostesaus, plater, kjøttsaus, ostesaus, plater osv), pleier å bruke tre lag med plater og dermed fire med kjøtt og ostesaus. På toppen blir det revet ost. Stekes til den er ferdig ved 200C. Som du skjønner kan det bli små endringer fra gang til gang, men det blir godt. Fikk forresten lyst på lasagne til middag idag, men har jo ikke tatt opp saus fra fryseren.
Gjest prestekrage Skrevet 17. januar 2008 #13 Skrevet 17. januar 2008 Tenkte bare jeg skulle tipse; Til "hverdagslasagnen" bruker jeg cottagechees i stedenfor hvitsaus...
lolita90 Skrevet 17. januar 2008 #14 Skrevet 17. januar 2008 fikk lyst på lasagne jeg nå ass... skal printe ut oppskriftene å prøve de ut hjemme
Gjest Eurydike Skrevet 17. januar 2008 #15 Skrevet 17. januar 2008 Dere som bruker fløte i sausen, er det kremfløte eller matfløte? Kremfløte. Det er ikke store skvetten som skal til - kanskje ca 3 ss til oppskriften jeg skrev inn.
Puserjenta Skrevet 17. januar 2008 #16 Skrevet 17. januar 2008 Det smaker ikke egg da? Og hvordan blir egget i lasagnen, som eggerøre? Beklager, er litt dårlig på matlaging....... Det smaker ikke egg nei. Craime fraishe og egg blir veldig godt, ikke eggerøre, men litt fast masse! Dette er en oppskrift fra USA!
Gjest _Leela_ Skrevet 17. januar 2008 #17 Skrevet 17. januar 2008 Da ble det lasagne til middag idag, kjekt med sauser i fryseren og tinefunksjon på mikroen. Nam nam...
Pasha Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Nå har det jo også kommet hvit saus (ostesasu) har jeg sett til pasta. (så det på obs) . Så da er det jo bare å kjøpe den + kjøttsaus.. steke kjøttdeig og blande.
Lilith Skrevet 18. januar 2008 #19 Skrevet 18. januar 2008 Inspirert av denne tråden ble det lasagne på meg i går også. Fulge Leelas oppskrift sånn ca, og kjøttsausen ble fantastisk god! Takk!
gard Skrevet 24. januar 2008 #20 Skrevet 24. januar 2008 Hei Det er litt mer arbeid å lage fra scratch av...det er ingen tvil om det. Men du verden så mye bedre sluttproduktet smaker :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå