Gå til innhold

Alle som tar abort blir oppført i nytt register

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Som flere her påpeker, er det ingen gode, logisk gyldige argumenter for å innføre et slikt register med den enkeltes personnummer. her er det tydeligvis vikarierende motiv tilstede.

Jeg er vel naiv nok til å tro at de har en grunn. Det må da være en grunn til at et slikt forslag går gjennom i utgangspunktet. Jeg stusset bare over at det ikke ble nevnt i artikkelen hva som er de ansvarliges grunn til å ha et slikt system. Det ble en veldig ensidig framstilling. Jeg tok et raskt søk og ble ikke noe klokere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Det kan du selv gjøre, jeg mener hva jeg vil om abort. Signerer ellers det stjernefisken skrev litt lenger opp.

Tar man et slikt valg får man stå for det. Det er det minste man kan gjøre for det stakkars barnet sitt.

Et embryo er ikke et barn.

Og hva har det uansett med saken å gjøre når det kommer til denne registreringen med navn og personnummer?

Endret av mysan
Skrevet

Denne tråden handler om personvern - ikke om for eller mot abort!

Jeg er sterkt i mot et slikt nasjonalt register - det er ingen grunn til at kvinnenes personnummer skal følge med dersom formålet er "statistiske" i medisinens navn.

Skrevet

Jeg er også mot abort, men ser ikke helt hensikten med et slikt register. Bedre å konsentrere seg om forebyggende arbeid blant folk som ikke har tatt abort. Litt skumle greier det der med registrering av ditt og datt. Man trenger jo ikke en gang foreta seg noe for å bli "registrert" alltid, iblant noterer myndighetene seg hva du ikke gjør, og lager registre ut av dette også. Som feks når det dumper ned brev i postkassa om at du ikke har tatt celleprøve siste år. Dette er sensitiv informasjon som jeg mener ikke skal sendes rundt i vanlig post som (nesten) like gjerne kan havne hos naboen.

Skrevet

Dere som er mot abort: mener dere at det burde være forbudt, eller at det burde være tillatt selv om dere synes det er moralsk galt?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg kan forstå at det er ønskelig å registrere antall og alder, for statistikkens skyld, men resten? Nei. Det å ta abort er en så stor belastning i seg selv at ytterligere stigmatisering absolutt ikke er nødvendig.

Så utdannelse, oppvekstvilkår, tidligere aborter, bosted, helsetilstand, bruk av rusmidler osv er ikke relevant for statistikken mener du? Skal man lage skikkelige statistikker som kan bruker til forskning og forebygging må man vite en del personlige data. Å lage statistikker som kun går på alder blir jo veldig tynt. Desuten er jo abort noe det offentlige betaler og utfører, så at man da havner i et register er rett og slett en av konsekvensene. Ikke at jeg ser noe problem med å stå i noe register.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Også ved voldtekt?

Jeg fikk først spørsmål om jeg var motstander av abort på generelt grunnlag, og da var svaret mitt ja.

Samtidig er jeg klar over at vi av og til kommer opp i ekstreme dilemmaer ved å forby abort, og voldtekter er en av de situasjonene, sammen med tilfeller hvor det for eksempel er fare for mors liv dersom hun gjennomfører et svangerskap. Dette synes jeg er veldig vanskelig å ta stilling til, og svaret mitt heller derfor mot nei.

Likevel understreker jeg at abort strider mot mitt menneskesyn sånn helt generelt, og jeg har derfor valgt hovedstandpunktet mitt ut fra det. Det er tross alt ikke overvekt av aborter på bakgrunn av voldtekter eller tilfeller hvor kvinnens liv er i fare ved å gjennomføre et svangerskap.

Jeg synes likevel det er på sin plass at man i en abortdiskusjon må tørre å utfordre synet om at et embryo kun er en celleklump, også uten at man skal bli stemplet som fanatiker.

Men dette er vel rimelig utenfor temaet i denne tråden.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Så utdannelse, oppvekstvilkår, tidligere aborter, bosted, helsetilstand, bruk av rusmidler osv er ikke relevant for statistikken mener du? Skal man lage skikkelige statistikker som kan bruker til forskning og forebygging må man vite en del personlige data. Å lage statistikker som kun går på alder blir jo veldig tynt. Desuten er jo abort noe det offentlige betaler og utfører, så at man da havner i et register er rett og slett en av konsekvensene. Ikke at jeg ser noe problem med å stå i noe register.

Joda, det er jo greit. Men hvorfor trenger disse opplysningene å bli knyttet opp mot personnummer? Den eneste grunnen må være muligheten til å kunne kontakte senere eller for bedre oppfølging.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Joda, det er jo greit. Men hvorfor trenger disse opplysningene å bli knyttet opp mot personnummer? Den eneste grunnen må være muligheten til å kunne kontakte senere eller for bedre oppfølging.

Ja, men kan jo være at man må gå tilbake i registrene for å kunne lage statistikk. Man kan jo bytte ut personnummeret og lagre med navn og hele livshistorien, men jeg antar at personnummer er ganske greit dersom man skal gå tilbake senere og innhente opplysninger.

Skrevet
Jeg synes likevel det er på sin plass at man i en abortdiskusjon må tørre å utfordre synet om at et embryo kun er en celleklump, også uten at man skal bli stemplet som fanatiker.

Du kan selvsagt gjøre det, hvis du vil ignorere vitenskapelige fakta.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Ja, men kan jo være at man må gå tilbake i registrene for å kunne lage statistikk. Man kan jo bytte ut personnummeret og lagre med navn og hele livshistorien, men jeg antar at personnummer er ganske greit dersom man skal gå tilbake senere og innhente opplysninger.

Jeg tror de har laget et eget nummer, men at dette kan knyttes opp mot personnummeret. Det er det jeg ikke skjønner. Jeg ser at det er nyttig for dem å ha de ulike opplysningene knyttet opp mot samme person for forskningens skyld, men ikke hvorfor de skal kunne identifisere personene.

Skrevet

Synes det er kjempe bra at uansvarlige jenter som har mye sex skal kunne komme i et slikt register.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg tror de har laget et eget nummer, men at dette kan knyttes opp mot personnummeret. Det er det jeg ikke skjønner. Jeg ser at det er nyttig for dem å ha de ulike opplysningene knyttet opp mot samme person for forskningens skyld, men ikke hvorfor de skal kunne identifisere personene.

Man må jo kunne identifisere personene hvis man skal kunne gå tilbake i registeret og hente ut personopplysninger. Det kan jo være at man plutselig vil innhente opplysninger som tidligere ikke er blitt registert. Når det gjelder forskning dukker det jo stadig opp nye elementer.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)
Man må jo kunne identifisere personene hvis man skal kunne gå tilbake i registeret og hente ut personopplysninger. Det kan jo være at man plutselig vil innhente opplysninger som tidligere ikke er blitt registert. Når det gjelder forskning dukker det jo stadig opp nye elementer.

Jeg syns de bør innhente alle opplysningene på ett tidspunkt, og ikke at personene skal være tilgjengelige for dem til evig tid. Dersom de ønsker å følge folk opp over lengre tid pga. forskning, syns jeg man bør kunne reservere seg.

Men jeg hørte en av de som jobber med dette på radioen i kveld, og hun sa at de var registrert med et annet nummer. Så vidt jeg kunne skjønne kan det ikke kobles direkte til personnummer eller navn, men Datatilsynet er bekymret for at de skal kunne kobles hvis det skjer en feil.

Endret av Frk Åberg
Skrevet
Synes det er kjempe bra at uansvarlige jenter som har mye sex skal kunne komme i et slikt register.

Et kondom som sprakk, en p-pille som ikke virket, en jente som ble voldtatt, incestofre, en kvinne som har sex for første gang og blir gravid...?

Gjest =tentacle=
Skrevet

Kvinnene må registreres med identifiserbare data for at senere hendelser (f.eks nye aborter) skal kunne kobles til samme person. Det er lite forskning på konsekvenser av aborter, fordi de ikke registreres.

Registeret vil kun brukes til forskning, helsepersonell vil ikke kunne søke opp enkeltpasienter for å se om de holder tilbake noe om sin historie, eller for å tilpasse behandlingen.

Registrering med persondata i sentrale registre gjøres ved flere tilstander i dag, som visse sykdommer og misdannelser.

Graviditet som avsluttes er ikke smittsomt, ulovlig, sykelig eller forårsaket av miljøgifter og lignende. Jeg kan ikke se en umiddelbar grunn til å tvangsregistrere abortsøkere. Utgangspunktet er at man eier sine egne helseopplysninger, og at informasjon kun skal gis videre ved samtykke.

Skrevet

Når jeg hørte dette, så var det sagt at grunnen til det nye registeret er at det ikke finnes ordentelig statistikk for abort i dag. Det som er loggført og kan brukes er av kvinner som frivillig sier de kan bli registrert, så disse opplysningene er veldig tilfeldige, få og usikre.

Derfor skal det lage et nytt register hvor alle blir logget, så korrekte tall kan komme frem. Disse skal IKKE registreres med navn og personnummer, men med et anonymisert idenitetsnummer. Meningen er at det skal bare være ett identitetsnummer per personnummer. Dvs at man nå også kan finne ut hvor mange tar abort flere ganger, hyppighet, når det skjer i deres livsløp etc.

For registeret sin del skal informasjonen bare gå en vei: bli anonymisert fra identifiserbare persondataopplysning til et anonymt men korrekt dataregister.

Datatilsynet er mot dette registeret for at det i teorien kan gå an å spore personnummer fra identitetsnummeret. Men jeg kan ikke forstå hvorfor utenforstående skal gidde og ikke minst hvordan de skal klare det. Forskere driter i alle fall en lang en hvem man er. Om forskere vil finne noe svært interessante funn, så tror jeg helt ærlig at vil forskermiljøet unngå så langt så overhodet mulig å backtracke individer i registeret. Hvis det i en vill fantasi kan gis en god grunn til at man vil kontakte en gruppe av kvinner som tar abort, så vil det gjøres en anonymiseringsprosess slik at ingen fortsatt vil vite hvem det er.

Skrevet

Hvorfor opprette et slikt register som kan brukes mot kvinner i en vanskelig situasjon? Dette synes klart kvinnefiendtlig. Uansett er det uhørt om ikke mennene som har forårsaket den uønskede graviditeten, registreres med tilsvarende data i det samme registeret. Dette må da være en sak for likestillingsmyndighetene.

Forøvrig burde det vurderes om ikke kvinner som påføres uønsket graviditet, automatisk burde ha rett til økonomisk oppreisning / erstatning fra mannen som påførte dem graviditeten. Det å påføre noen en uønsket graviditet må kunne betraktes som et seksuelt overgrep og gi grunnlag for at mannen straffes dersom kvinnen vil anmelde det.

Skrevet
Hvorfor opprette et slikt register som kan brukes mot kvinner i en vanskelig situasjon? Dette synes klart kvinnefiendtlig. Uansett er det uhørt om ikke mennene som har forårsaket den uønskede graviditeten, registreres med tilsvarende data i det samme registeret. Dette må da være en sak for likestillingsmyndighetene.

Forøvrig burde det vurderes om ikke kvinner som påføres uønsket graviditet, automatisk burde ha rett til økonomisk oppreisning / erstatning fra mannen som påførte dem graviditeten. Det å påføre noen en uønsket graviditet må kunne betraktes som et seksuelt overgrep og gi grunnlag for at mannen straffes dersom kvinnen vil anmelde det.

Mannen påfører kvinne uønsket graviditet? Er det voldtekt så er det allerede overgrep. Hvordan kan en mann gjøre dette med en kvinne på noen som helst annen måte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...