Gå til innhold

Alle som tar abort blir oppført i nytt register

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mannen påfører kvinne uønsket graviditet? Er det voldtekt så er det allerede overgrep. Hvordan kan en mann gjøre dette med en kvinne på noen som helst annen måte?

Uønskede graviditeter forekommer jo også uten at det har skjedd ved voldtekt i klassisk forstand. Poenget er at mannen i større grad må gjøres ansvarlig for resultatet slik at ikke hele belastningen faller på kvinnen slik det er i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Uønskede graviditeter forekommer jo også uten at det har skjedd ved voldtekt i klassisk forstand. Poenget er at mannen i større grad må gjøres ansvarlig for resultatet slik at ikke hele belastningen faller på kvinnen slik det er i dag.

Enten så er du helt blåst i hodet eller så vet du ikke hva du snakker om. Om kvinnen ikke har blitt voldtatt så har hun det fulle ansvaret om hun ikke blir gravid. Kan du fortelle om et slikt tilfelle hvor du mener at kvinnen har blitt gravid, men det er mannens ansvar og ikke kvinnens??

Skrevet
Enten så er du helt blåst i hodet eller så vet du ikke hva du snakker om. Om kvinnen ikke har blitt voldtatt så har hun det fulle ansvaret om hun ikke blir gravid. Kan du fortelle om et slikt tilfelle hvor du mener at kvinnen har blitt gravid, men det er mannens ansvar og ikke kvinnens??

Jeg tror det han/hun mener er at ansvaret ikke skal legges over på kun kvinnen, men at det tross alt er to stk om å klare å bli gravid. Altså at det heller ikke er mannen som skal ha alt ansvaret, men heller ikke bare kvinnen.

Skrevet
Jeg tror det han/hun mener er at ansvaret ikke skal legges over på kun kvinnen, men at det tross alt er to stk om å klare å bli gravid. Altså at det heller ikke er mannen som skal ha alt ansvaret, men heller ikke bare kvinnen.

Siden man får en del av ansvaret, så er det vel naturlig at mannen får medbestemmelsesrett i forholf til abort også?

Skrevet

Gjesten sa at mannen bør betale oppreisning til kvinnen selv om det ikke var voldtekt for kvinnen hadde blitt gravid uten å ønske det selv. Det er direkte latterlig...

Skrevet

Dette er presist hva jeg mente.

Skrevet
Gjesten sa at mannen bør betale oppreisning til kvinnen selv om det ikke var voldtekt for kvinnen hadde blitt gravid uten å ønske det selv. Det er direkte latterlig...

Hvorfor er det latterlig???

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvorfor opprette et slikt register som kan brukes mot kvinner i en vanskelig situasjon? Dette synes klart kvinnefiendtlig. Uansett er det uhørt om ikke mennene som har forårsaket den uønskede graviditeten, registreres med tilsvarende data i det samme registeret. Dette må da være en sak for likestillingsmyndighetene.

Forøvrig burde det vurderes om ikke kvinner som påføres uønsket graviditet, automatisk burde ha rett til økonomisk oppreisning / erstatning fra mannen som påførte dem graviditeten. Det å påføre noen en uønsket graviditet må kunne betraktes som et seksuelt overgrep og gi grunnlag for at mannen straffes dersom kvinnen vil anmelde det.

Til avsnitt 1:

Det er ikke et synderegister, men et register som nok i neste omgang skal brukes til å forebygge behov for aborter.

Til avsnitt 2:

Du må skjerpe deg. Barn er en helt naturlig følge av sex, og befruktning er like mye kvinnens ansvar som mannens. Er sexen frivillig er ikke befruktning noe mannen har gjort mot kvinnen, men en risiko de sammen har løpt ved å gjensidig engasjere seg i sex.

Gjest Gjest Julie
Skrevet
Siden man får en del av ansvaret, så er det vel naturlig at mannen får medbestemmelsesrett i forholf til abort også?

Det skulle man tro ble en logisk konsekvens av å ha en del av ansvaret, ja.

I praksis tipper jeg det ikke fungerer slik...jeg antar kvinner gjør som de selv vil uten å ta hensyn til hva mannen vil.

Skrevet
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/01/522608.html

Hvorfor skal kvinner som tar abort registreres med navn, personnummer og andre data?

NEI, HVORFOR SKAL DET??? GREIT AT DET BLIR LAGRET ALDER,BOSTED,UTDANNELSE,MEN IKKE NAVN.

Dette er et register som lett kan misbrukes som alle andre register.

jeg tok abort i min ungdom på det lokale sykehuset. Det er en plage hver gang jeg må på sykehuset pga det ligger i journalen min. Det palger meg hver gang.

Glem å ta med legitimasjon når du skal ta abort. Skriv deg inn med falskt navn

Gjest Stjernedryss
Skrevet
NEI, HVORFOR SKAL DET??? GREIT AT DET BLIR LAGRET ALDER,BOSTED,UTDANNELSE,MEN IKKE NAVN.

Dette er et register som lett kan misbrukes som alle andre register.

Det finnes mange relevante elementer, har søsken tatt abort? har foreldre tatt abort? sivilstatus, sykdommer, psykiske lidelser, jeg går ut i fra at registeret lages slik at man kan gå tilbake og hente ut opplysninger som plutselig blir relevante.

Skrevet

Jeg tror dette vil gå ut over kvinner som er blitt gravide og er i en situasjon der de må "kvitte" seg med barnet uten at noen får vite det. Feks innvandrerjenter som har hat seksuelle forhold til norske gutter som ikke er godtatt av familien og slike ting.

Det ville vært dumt å ytterlig forverre deres situasjon....

Jeg må også si at tankene mine gikk til babyboksene i Hamburg so jeg leste om i avisene forleden. Der kvinner har rett på anonym abort, men allikevel fikk de levert uønskede barn ganske ofte....

Så hvordan vil det bli her i Norge om vi kvinner blir registrert om vi tar abort. Hva skal de med informasjonen, og vil det være risiko for at det vil komme frem på et tidspunkt at man har tatt abort?

Jeg tenker på unge jenter som senere møter en mann. Kanskje ikke dette er informasjon de akurat vil skal komme overraskende på i en uvented situasjon, som ved senere graviditet, og at mannen er med på undersøkelse eller liknende, og lege sier h*n se du har tatt abort tidligere.... Bla bla......

Skrevet
Jeg tenker på unge jenter som senere møter en mann. Kanskje ikke dette er informasjon de akurat vil skal komme overraskende på i en uvented situasjon, som ved senere graviditet, og at mannen er med på undersøkelse eller liknende, og lege sier h*n se du har tatt abort tidligere.... Bla bla......

Dette er allerede et reellt problem.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg tror dette vil gå ut over kvinner som er blitt gravide og er i en situasjon der de må "kvitte" seg med barnet uten at noen får vite det. Feks innvandrerjenter som har hat seksuelle forhold til norske gutter som ikke er godtatt av familien og slike ting.

Det ville vært dumt å ytterlig forverre deres situasjon....

Jeg må også si at tankene mine gikk til babyboksene i Hamburg so jeg leste om i avisene forleden. Der kvinner har rett på anonym abort, men allikevel fikk de levert uønskede barn ganske ofte....

Så hvordan vil det bli her i Norge om vi kvinner blir registrert om vi tar abort. Hva skal de med informasjonen, og vil det være risiko for at det vil komme frem på et tidspunkt at man har tatt abort?

Dette er allerede et reellt problem.

Men dette er pasientens problem. Man tar ikke med seg en tredjeperson der ens egen helse og historie skal diskuteres, om ikke personen kan få høre. Evt må man opplyse legen/jordmoren på forhånd om at visse temaer ikke skal berøres.

I forhold til et register vil det ikke være tilgjengelig for behandlende helsepersonell.

Skrevet
Det kan du selv gjøre, jeg mener hva jeg vil om abort. Signerer ellers det stjernefisken skrev litt lenger opp.

Tar man et slikt valg får man stå for det. Det er det minste man kan gjøre for det stakkars barnet sitt.

På hvilken måte tjener et dødt barn som ikke engang var ferdig utviklet på at moren blir oppført i et register?

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)
På hvilken måte tjener et dødt barn som ikke engang var ferdig utviklet på at moren blir oppført i et register?

De ønsker å forske på samfunnstendenser, og ikke å hjelpe hvert enkelt individ når det gjelder bruken av statistikk i forskningsøyemed. De vil se på hvilke forhold som henger sammen med abort, kanskje slik at man kan forebygge abort. De fleste kan vel være enige om at det bør være et mål å ha så få aborter som mulig, uansett hvor man står i abort-saken.

Endret av Frk Åberg
Skrevet
Det kan du selv gjøre, jeg mener hva jeg vil om abort. Signerer ellers det stjernefisken skrev litt lenger opp.

Tar man et slikt valg får man stå for det. Det er det minste man kan gjøre for det stakkars barnet sitt.

det minste man kan gjøre for barnet sitt?? mest sansynlig tar en ikke abort for å drepe barnet sitt! det er visse forutsetninger en burde ha dersom en skal kunne gi barn et godt liv. en kan kun ta abort innen 12 uker. da er det ikke fosteret mye til menneske. det har ikke følelser, og vet ikke hva som skjer. er etter min mening mye bedre at ''mor'' ikke ødelegger livet sitt og barnets ved å føde det bare på grunn av prinsipper!

grunnen til at abortene skal bli registrert er nok fordi en skal prøve å finne en trend i hvilke områder og hvilke miljøer abort foregår hyppigst, slik at en da kan komme med tiltal til best forhindre det. men er absolutt ikke enig at de trenger personlige opplysninger av pasienten!

Skrevet

Skal men person som foretar serieaborter uten videre oppfattes som

uansvarlig og dum?

Det ligger mange ulike historier bak serieaborter,vil jeg tro."Barnefaren" burde i såfall vert registrert ,også.

Ikke døm noen på generellt grunnlag.

Som kvinne,er jeg sterkt i mot å bli registrert i et slikt register,og vil gjerne vite hva som skal vere nytten av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...