Gå til innhold

Alle som tar abort blir oppført i nytt register

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/01/522608.html

Registreringen er obligatorisk, og målet er å samle informasjon om alle kvinner som tar abort her i landet.

Datatilsynet var sammen med et nesten samlet storting negativ til høringsforslaget da utkastet til forskrift ble presentert for to år siden.

Hvorfor skal kvinner som tar abort registreres med navn, personnummer og andre data?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/01/522608.html

Hvorfor skal kvinner som tar abort registreres med navn, personnummer og andre data?

Jeg kan forstå at det er ønskelig å registrere antall og alder, for statistikkens skyld, men resten? Nei. Det å ta abort er en så stor belastning i seg selv at ytterligere stigmatisering absolutt ikke er nødvendig.

Skrevet
Jeg kan forstå at det er ønskelig å registrere antall og alder, for statistikkens skyld, men resten? Nei. Det å ta abort er en så stor belastning i seg selv at ytterligere stigmatisering absolutt ikke er nødvendig.

Ja, det er et godt poeng. Innsamling av data anonymt er ikke tvilsomt, det er koblingen mellom persondata og de statistiske dataene som gjør dette kontroversielt.

Skrevet

Såpass får man nesten tåle når man på død og liv vil ta livet av barnet sitt.

Skrevet

De får stå for det de gjør, enkelt og greit. Man blir jo spurt om man har hatt aborter, både spontane og provoserte, i forbindelse med graviditet. Skal de få lov til å sitte å lyge, kanskje.

Skrevet

Uff, kan ikke skjønne hva som er vitsen med det...

å ta en abort er jo en vanskelig nok avgjørelse om en ikke skal vite at opplysningene lagres...

Gjest StockDama
Skrevet
Såpass får man nesten tåle når man på død og liv vil ta livet av barnet sitt.

Seriøst....voks opp.....

Skrevet

Jeg ser heller ikke poenget. Og det må stride mot personvernet. En abort vil jo uansett være registrert i personens journal, og jeg kan ikke skjønne at et slikt sentralt register skal være nødvendig.

Skrevet
Seriøst....voks opp.....

Det kan du selv gjøre, jeg mener hva jeg vil om abort. Signerer ellers det stjernefisken skrev litt lenger opp.

Tar man et slikt valg får man stå for det. Det er det minste man kan gjøre for det stakkars barnet sitt.

Skrevet

Overskriften i avisen sier at dette vil registreres f.o.m. 01.01 2008 men inne i artikkelen står følgende: Seniorrådgiver Ragnhild Spigseth i Helse- og omsorgsdepartementet opplyser at registeret er en videreføring av registreringen som allerede skjer i dag.

Med andre ord: Alle de som har fått utført abort før dags dato er også registrert i et system - som bare er videreført til dette nye.

Jeg vet at kvinner som har fått utført abort frem til i dag ikke har blitt opplyst om at de havner i et nasjonalt register. Det er å unnholde informasjon fra sykehusets side...og er faktisk ulovlig.

En abort vil uansett stå i den enkeltes sykehistorie/journal, så pasienter kan ikke lyve om dette. Hva er da poenget med et nytt, nasjonalt register?

Skrevet
Det kan du selv gjøre, jeg mener hva jeg vil om abort. Signerer ellers det stjernefisken skrev litt lenger opp.

Tar man et slikt valg får man stå for det. Det er det minste man kan gjøre for det stakkars barnet sitt.

Men er det å bli registrert i et nasjonalt register 'å stå for det'? Jeg tror de aller fleste kvinner som tar abort gjør dette med blandede følelser, for å si det mildt. Myten om serieaborsjonistene er betraktelig overdrevet, men brukes ofte som eksempel. Kvinner ser ikke lett på abort, det er motbevist gang på gang.

Skrevet

Så hvem skal få tilgang til disse dataene? Vitsen med å ha et register må være at noen skal bruke data fra registeret. Så hvem skal få sjekke dette registeret?

Næringslivet? Forsikringsselskap? Din fremtidige/nåværende arbeidsgiver?

Skrevet

"Det stakkars barnet" - du har tydeligvis ikke satt deg inn i fosterutviklingsstadiene. Å være generelt mot abort er vel heller ikke helt gjennomtenkt. Det finnes mange ulike skjebner der ute, og hvem er du til å dømme dem om deres kanskje livs tøffeste valg?

Skrevet
Så hvem skal få tilgang til disse dataene? Vitsen med å ha et register må være at noen skal bruke data fra registeret. Så hvem skal få sjekke dette registeret?

Næringslivet? Forsikringsselskap? Din fremtidige/nåværende arbeidsgiver?

Slike data er selvfølgelig unntatt offentligheten, og datamaterialet brukes sannsynligvis til statisktikkføring og forskning. Det er sikkert en fordel at visse data blir registrert for senere forebyggingsarbeid, men jeg er selvfølgelig enig i at visse personopplysninger kunne vært utelatt. Tror likevel ikke det er noen grunn til å bli paranoide her

Skrevet
Slike data er selvfølgelig unntatt offentligheten, og datamaterialet brukes sannsynligvis til statisktikkføring og forskning. Det er sikkert en fordel at visse data blir registrert for senere forebyggingsarbeid, men jeg er selvfølgelig enig i at visse personopplysninger kunne vært utelatt. Tror likevel ikke det er noen grunn til å bli paranoide her

Jeg er ikke helt enig i dette. Datamateriale som brukes i statistisk arbeid/forskning er anonymisert, fordi statistikk ikke fordrer persontilknytning. Den har rett og slett ingen verdi. Den eneste _akseptable_ grunn til å tilknytte persondata til statistiske data er om man skal følge opp personer over tid, og altså utvide det statistiske materialet. Et eksempel på dette er tvillingforskning, der tvillingpar studeres over tid. Om man anonymiserer dataene i utgangspunktet vil slikt arbeid umuliggjøres.

Men jeg kan ikke se her at kriteriene for en undersøkelse over tid er til stede her, og registreringen er heller ikke frivillig. Det burde være et minimumskrav at slik registrering er frivillig.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Er det noen som i det hele tatt vet hvorfor de skal registreres med personnummer? Å registrere for forskningens og statistikkens skyld er bra, men da trenger man ikke å identifisere personene. Om det handler om oppfølging, står det notert i journalen allerede. Jeg skjønner ikke poenget.

Hvis en kvinne kommer for å ta abort, har de på noen måte tilgang til pasientens journal? Hvis ikke, er dette registeret ment å gi opplysninger om eventuelle tidligere aborter (i tilfelle man ikke kan stole på det pasienten sier, siden det å ha tatt flere aborter ikke oppleves som helt akseptert)?

Det burde virkelig være gode grunner for slike registre, siden man bør minimere sirkulasjon av sensitive opplysninger. Ja, de er taushetsbelagte, men bør likevel ha en funksjon. Man skal ikke registrere bare for å registrere. Selv om man ikke vil tenke på det, bør man også ha i bakhodet at det kan skje feil, og det er da best å ha færrest mulig registrerte personopplysninger om folk.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Om man er for eller imot abort har da virkelig ingenting å gjøre med om man er tilhenger av slike registre.

Jeg er selv motstander av abort, men svært skeptisk til slik registrering.

Skrevet
.

Jeg er selv motstander av abort,

På generelt grunnlag?

Skrevet
Er det noen som i det hele tatt vet hvorfor de skal registreres med personnummer? Å registrere for forskningens og statistikkens skyld er bra, men da trenger man ikke å identifisere personene. Om det handler om oppfølging, står det notert i journalen allerede. Jeg skjønner ikke poenget.

Som flere her påpeker, er det ingen gode, logisk gyldige argumenter for å innføre et slikt register med den enkeltes personnummer. her er det tydeligvis vikarierende motiv tilstede.

Skal norske kvinner og menn stå og se på at dette gjennomføres når premissene for den statlige konklusjonen (som er begrunnelsen og rasjonale for vedtaket) ikke stemmer?!

Det bør bli en massiv protest mot dette - nordmenn bør aktivisere seg litt slik de ikke er redde for i f.eks. Frankrike.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...