Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #21 Skrevet 7. januar 2008 He he - jeg er hvertfall ingeniør - og gasskraft er et tema jeg gjerne diskuterer! Ok, så vet vi at kunnskapen kommer fra en kjenner Som ingeniør, hva er ditt beste argument for at et land bør anskaffe mer gass?
Diezel Skrevet 7. januar 2008 #22 Skrevet 7. januar 2008 Ok, så vet vi at kunnskapen kommer fra en kjenner Som ingeniør, hva er ditt beste argument for at et land bør anskaffe mer gass? Hvis du mener hvorfor vi skal benytte mer gass her i Norge mener jeg det er fordi vi har mulighet og midler til å benytte gassen til kraftproduksjon på en miljøvennlig måte ved å videreutvikle rensemetoder. Det er også en god sjanse for Norge til å bli et foregangsland i renseteknologi og dele denne kunnskapen med resten av verden! Gasskraft er mye renere enn olje og kull som store deler av verden fyrer med Gass kan også skaffes på andre måter enn boring (som med olje) - gass kan lages fra kull (kullgassifisering) og fanges opp fra fyllingsplasser. MEN når det er sagt synes jeg gass skal være en slags overgangsfase fra olje/kull til et mer fornybart alternativ som er mer fornftig for fremtiden. (Som f.eks vindkraft, sol, bølge osv.. )
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 7. januar 2008 #23 Skrevet 7. januar 2008 Det er helt latterlig at vi, et land som produserer uhorvelige mengder gass, ikke selv benytter oss av denne ressursen i hjemmene. Spesiellt med tanke på miljøet! Ta 1 liter gass. Dersom du lager elektrisitet av den, taper du 20% av den iboende energien i gassen. Deretter sendes strømmen ut på strømnettet, og der taper den i snitt 10% energi til. Så kommer strømmen inn i boligen din og skal omformes til varme. Også i denne prosessen har du et energitap. Til slutt sitter du igjen med ca 50% av den opprinnelige energien i en liter gass. Dersom du får gassen inn i hjemmet ditt, og lager den om til varme der, får du igjen nesten 100% av energien i 1 liter gass! Du slipper dermed ut halvparten av mengden med CO2 i forhold til å bruke elektrisitet. Nå er det selvsagt ikke kalkulert inn at en del av kraften kommer fra vannkraft som ikke forurenser, men på en annen side kommer mesteparten av den importerte kraften i dag fra kullkraftverk, og det forurenser mye mye mer enn gasskraftverk. Nei, få gassfyring inn i de 1000 hjem. DET er en miljøsak det er VERDT å kjempe for! Mie
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #24 Skrevet 7. januar 2008 Det er helt latterlig at vi, et land som produserer uhorvelige mengder gass, ikke selv benytter oss av denne ressursen i hjemmene. Spesiellt med tanke på miljøet! Nå er det selvsagt ikke kalkulert inn at en del av kraften kommer fra vannkraft som ikke forurenser, men på en annen side kommer mesteparten av den importerte kraften i dag fra kullkraftverk, og det forurenser mye mye mer enn gasskraftverk. Nei, få gassfyring inn i de 1000 hjem. DET er en miljøsak det er VERDT å kjempe for! Mie Hvorfor ser ikke norske politikere dette? Hvorfor er det så vanskelig å stå for noe og få til noe i dette landet? Er det "skoler, barnehager og sykehjem"-mantraet over hele linjen, eller er det faktisk mulig for politikerne på Stortinget og også ta dette opp til debatt og være åpne om det?
Gjest Realist Skrevet 8. januar 2008 #25 Skrevet 8. januar 2008 Først vil jeg si at det er et helt urealistisk stort fokus på miljøvern her i Norge. Det er ikke forbruket per innbygger som betyr noe. Det som betyr noe er antallet mennesker. Dermed er den enorme populasjonen i land som India og Kina, og befolkningseksplosjonen i Afrika, et enormt mye større miljøproblem enn forbruket per innbygger i Norge. Dernest vil jeg si at Norge ikke bruker gass til oppvarming fordi; vi rent historisk alltids har hatt et vannfall vi har kunnet utbygge for å skaffe ren og billig elektrisk energi. Rent historisk har det altså vært et kostnadsspørsmål. Det er billigere å fyre med strøm fra vannkraft enn med gass. Så til denne såkalte rensingen av gasskraftverk. Kritiske røster hevder at dette er umulig. Å skille ut CO2 skaper etter hvert bare et enormt lagringsproblem. CO2 blir heller ikke borte over tid i lagrene. Slik radioaktiviteten fra atomavfall blir. Så før eller senere vil CO2’en havne i atmosfæren likevel. Denne såkalte rensingen er egentlig bare en utsettelse av det uunngåelige ved forbrenning av gass. Avslutningsvis vil jeg si at denne påstanden, om at Norge som er rikt har råd til å bygge renseanlegg i forbindelse med gasskraft, bare er et romantisk eventyr. Dette vil fordyre prisen på den elektriske strømmen så mye at det som har vært Norges fremste industrielle konkurransefortrinn, billig kraft, forsvinner helt. Og da blir plutselig ikke Norge et så rikt land lenger.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #26 Skrevet 8. januar 2008 Dernest vil jeg si at Norge ikke bruker gass til oppvarming fordi; vi rent historisk alltids har hatt et vannfall vi har kunnet utbygge for å skaffe ren og billig elektrisk energi. Rent historisk har det altså vært et kostnadsspørsmål. Det er billigere å fyre med strøm fra vannkraft enn med gass. Ok, så Norge bør etter ditt skjønn ikke bruke gass, fordi det ikke lønner seg for nordmenn. Men hva med folk i resten av Europa. Bør de benytte gass? Hvorfor/hvorfor ikke?
Gjest Realist Skrevet 8. januar 2008 #27 Skrevet 8. januar 2008 Men hva med folk i resten av Europa. Bør de benytte gass? Hvorfor/hvorfor ikke? De bruker gass til oppvarming sør for Norge fordi det er billigere for dem enn strøm. Verre er det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #28 Skrevet 8. januar 2008 De bruker gass til oppvarming sør for Norge fordi det er billigere for dem enn strøm. Verre er det ikke. Har de så masse gass i resten av Europa da kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #29 Skrevet 8. januar 2008 Gass brukes til de tingene der du vil ha mye varme fort. Et sveiseapparat må gi ut masse varme relativt fort, og her er gass veldig mye brukt. Tenk deg at du skal speile ett egg: Du skrur på platen og venter og venter på at det skal bli varmt. Da jeg var i statene stekt vi med gass og det tok rundt et halvt minutt og speile ett egg, platen var varm på tiden det tok å hente eggene fra kjøleskapet. går på trykk, dvs, får du en lekkasje i gassledningen kan kraftselskapet oppdage dette veldig fort, om det samme skjer med en strømkabel kan den ligge Gass der til et lite barn tar på den før man oppdager "lekkasjen" Gass er også VELDIG mye lettere å transportere over store avstander (jeg snakker Norge-frankrike avstander her) i motsettning til hva strøm er. Det var vel de viktigste fordelene, Ulempene derimot: Glemmer man å sku av plata og gassen får sive ut i rommet, så skal det ikke mye til før du har en ganske stor bombe. Gass er relativt lav virkningsgrad i forhold til strøm når det gjelder oppvarming, strøm er rett og slett mer effektivt. Å pumpe gass over små avstander (mellom norske byer og tettsteder f.eks) er veldig dyrt, og det er rett og slett for få mennesker i byene våre til at det hadde vært lønnsomt. Strøm "pumper" seg selv, så og si Strøm går like lett opp en fjellvegg som ned en fjellvegg. Det gjør ikke gass. Håper det hjalp noe De aller fleste campingvogner bruker kun gass, og hvor mange ulykker skjer pr.år med de? I disse moderne tider så utelukker man slike lekkasjer man hørte om før i tiden. Jeg husker folk som kom fra ferie fra eks spania for 30 år siden....de turde ike koke kaffe pga det var gasskomfyr i leilighetene. Dette var uvante greier for Nordmenn....Hvor mange hus går til himmels pga lekkasje i disse landene? En ¨får kjøpt gasskomfyrer om man vil ha det. Det behøves faktisk ikke å strekke rørledninger. Dette er nytt og uvant for nordmenn. Vi er litt trege til å tenke nytt. Store hoteller har tatt det i bruk. Det gir hurtig oppvarming, jevnere temp. enn hva en vanlig komfyr vil gi.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #30 Skrevet 8. januar 2008 Har de så masse gass i resten av Europa da kanskje? Mener du vi skal prise gassen vår høyere slik at det blir billigere også for dem å bruke strøm til oppvarming?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #31 Skrevet 8. januar 2008 Mener du vi skal prise gassen vår høyere slik at det blir billigere også for dem å bruke strøm til oppvarming? Det forsto jeg ikke. Hvordan fant du denne konklusjonen basert på mitt spørsmål jeg stilte? Jeg spurte bare om de andre europeiske landene har nok gass i sine land. Har de det? Eller må alle importere? I såfall, hvor kjøper de det fra, og betaler de dyrt?
onyx Skrevet 8. januar 2008 #32 Skrevet 8. januar 2008 Det forsto jeg ikke. Hvordan fant du denne konklusjonen basert på mitt spørsmål jeg stilte? Jeg spurte bare om de andre europeiske landene har nok gass i sine land. Har de det? Eller må alle importere? I såfall, hvor kjøper de det fra, og betaler de dyrt? Nei, de har ikke nok gass og det importeres vel mye fra for eksempel Russland. Burde man bruke mer gasss i Norge? Ikke egentlig, jeg synes godt den norske gassen kan selges til andre land som allerede har "infrastrukturen" som kreves for å håndtere og utnytte gassen. I Norge er det MYE å hente bare i å modernisere allerede eksisterende vannkraftverk. De fleste av disse unyttes ikke maksimalt, men har gjerne 100 år gamle turbiner og ineffektive løsninger. Dessverre så er alternative kraftløsninger mer "in" i Norge nå så ingen gidder å diskutere vannkraft eller investere penger der.
Diezel Skrevet 9. januar 2008 #33 Skrevet 9. januar 2008 Dernest vil jeg si at Norge ikke bruker gass til oppvarming fordi; vi rent historisk alltids har hatt et vannfall vi har kunnet utbygge for å skaffe ren og billig elektrisk energi. Rent historisk har det altså vært et kostnadsspørsmål. Det er billigere å fyre med strøm fra vannkraft enn med gass. Så til denne såkalte rensingen av gasskraftverk. Kritiske røster hevder at dette er umulig. Å skille ut CO2 skaper etter hvert bare et enormt lagringsproblem. CO2 blir heller ikke borte over tid i lagrene. Slik radioaktiviteten fra atomavfall blir. Så før eller senere vil CO2’en havne i atmosfæren likevel. Denne såkalte rensingen er egentlig bare en utsettelse av det uunngåelige ved forbrenning av gass. Avslutningsvis vil jeg si at denne påstanden, om at Norge som er rikt har råd til å bygge renseanlegg i forbindelse med gasskraft, bare er et romantisk eventyr. Dette vil fordyre prisen på den elektriske strømmen så mye at det som har vært Norges fremste industrielle konkurransefortrinn, billig kraft, forsvinner helt. Og da blir plutselig ikke Norge et så rikt land lenger. Enig i at vi ikke har infrastruktur til gass som primerkilde i hjemmene, men et gasskraftverk løser jo det problemet ved å omgjøre energien til elektrisitet. Angående miljøsynet ditt må jeg vel bare si meg fullstendig uenig. Jeg synes det er kjempebra et det er stor fokus på miljøspørsmålet. Men det er ikke så mye handling.. Min mening er at CO2 oppfanging og lagring er helt nødvendig fordi det har en enorm påvirkning på atmosfæren og klimaet. Deter klart at utslippene fra Norge ikke er på langt nær så store som i Kina, men vi har muligheten til å utvikle teknologien slik at den kan benyttes av andre land og.. CO2 kan på flere måter og trenger IKKE å bli sluppet ut i atmosfæren. Den kan pumpes ned i olje/gassreservoarer der den vil lagres på samme måte som olje/gass. Å øke strømprisen som følge av renseanlegg på gasskraftverk synes ikke jeg heller er noe god løsning.. Det er derfor jeg mener Norge bør invistere i renseteknologi ved å gi mer til forskning og utvikling og subsidier til gasskraftverk som vi kan ta fra oljefondet (pensjonsfondet). Oljefondet er blitt så stort at det har vi råd til uten at noen trenger å betale et øre mer for strømmen. Burde man bruke mer gasss i Norge? Ikke egentlig, jeg synes godt den norske gassen kan selges til andre land som allerede har "infrastrukturen" som kreves for å håndtere og utnytte gassen. I Norge er det MYE å hente bare i å modernisere allerede eksisterende vannkraftverk. De fleste av disse unyttes ikke maksimalt, men har gjerne 100 år gamle turbiner og ineffektive løsninger. Dessverre så er alternative kraftløsninger mer "in" i Norge nå så ingen gidder å diskutere vannkraft eller investere penger der. Dette er jeg veldig enig i! Vi var en gang et foregangsland når det gjelder vannkraft, men ingenting har skjedd på mange tiår! Det er en del å hente i å effektivisere vannkraftverk. Mange hevder det er mye å hente ved å bygge ut de få vannfallene vi har igjen. Dette stemmer nok ikke helt, da potensialet i resten av fossene kunne ha dekket rundt 5-10% (størrelsesorden..) av den ekstra kraften vi trenger for å være selvforsynte..
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #34 Skrevet 9. januar 2008 Jeg fyrer bilen min på gass. Den veier over 2 tonn, er en forvokst firehjulsdrevet stasjonsvogn som passer meg til det jeg trenger bil til, både privat og jobb. Den koster omtrent 7 -10 kroner mila, og forurenser langt mindre enn en elbil eller hybridbil. Trenger jeg så kan jeg såklart kjøre på bensin, men det er heller sjeldent. Det blir litt mer vedlikehold på motor enn på feks en dieselbil, men det er en utgift jeg gjerne tar for å få kjøre en bil som passer min familie her vi bor. Hvorfor ikke fler kjører på gass skjønner jeg ikke.
Diezel Skrevet 9. januar 2008 #35 Skrevet 9. januar 2008 Jeg fyrer bilen min på gass. Den veier over 2 tonn, er en forvokst firehjulsdrevet stasjonsvogn som passer meg til det jeg trenger bil til, både privat og jobb. Den koster omtrent 7 -10 kroner mila, og forurenser langt mindre enn en elbil eller hybridbil. Trenger jeg så kan jeg såklart kjøre på bensin, men det er heller sjeldent. Det blir litt mer vedlikehold på motor enn på feks en dieselbil, men det er en utgift jeg gjerne tar for å få kjøre en bil som passer min familie her vi bor. Hvorfor ikke fler kjører på gass skjønner jeg ikke. Hva slags bil er det du kjører? Er det langt mellom stasjoner du kan fylle gass - hvor bor du? Skulle gjerne kjørt på gass, men de bilene er litt for dyre foreløpig..
Kjetil E Skrevet 9. januar 2008 #36 Skrevet 9. januar 2008 Kull brukes vel knapt som energikilde i Norge i dag? Svalbard er eneste sted i Norge med kullkraftverk. Mulig det brukes noe i industrien men det vet jeg ikke. Eneste område i Norge det ville lønne seg å forsyne bolighus direkte med gass er vel området Bergen - Haugesund - Stavanger. Av to grunner kort vei til der gass pumpes opp og føres i land. Samt at det faktisk bor veldig mange mennesker i dette området. Vi snakker her kanskje om 1/2 million mennesker i dette området. Andre områder i Norge vil enten være for spredt og lite bosetning (les Finnmark) Mens de store befolkningsentrane på Østlandet vil være for langt og mye fjell å transportere gassen til. De mest vanlige energikildene i Europa er vel gass, samt kull og atomkraft. Atomkraft er faktisk det reneste (så lenge det ikke skjer en ulykke)
Gjest Realist Skrevet 9. januar 2008 #37 Skrevet 9. januar 2008 Enig i at vi ikke har infrastruktur til gass som primerkilde i hjemmene, men et gasskraftverk løser jo det problemet ved å omgjøre energien til elektrisitet. Angående miljøsynet ditt må jeg vel bare si meg fullstendig uenig. Jeg synes det er kjempebra et det er stor fokus på miljøspørsmålet. Deter klart at utslippene fra Norge ikke er på langt nær så store som i Kina, men vi har muligheten til å utvikle teknologien slik at den kan benyttes av andre land og.. Å øke strømprisen som følge av renseanlegg på gasskraftverk synes ikke jeg heller er noe god løsning.. Det er derfor jeg mener Norge bør invistere i renseteknologi ved å gi mer til forskning og utvikling og subsidier til gasskraftverk som vi kan ta fra oljefondet (pensjonsfondet). Å bruke elektrisitet skapt av gass som varmeenergi i boliger er jo faktisk rent latterlig sett ut i fra et miljøperspektiv. Dette på grunn av den langt dårligere energiutnyttelsesgraden ved å bruke gass til elektrisitetsproduksjon. Slik sett blir det helt feil å si at man hørt løst infrastrukturproblemet ved å bygge gasskraftverk. Dessuten forstår jeg ikke på hvilket grunnlag du mener et sterkt miljøfokus i Norge, i form av fokus på forbruket per nordmann, har noe for seg rent miljømessig. Det virkelige miljøproblemet er som sagt det store, og sterkt voksende, antallet mennesker i den tredje verden. Ikke noe teknojippo kan endre på det. Ikke minst er ikke en økning i strømprisen noe man kan velge bort. Dyrere strøm er en direkte konsekvens av økte kostnader ved å produsere strøm når man i tillegg skal ”rense” bort CO2. Noe som er et vesentlig hull i argumentet om at Norge kan bedre miljøet ved å finansiere teknologi som vi skal gi bort til Kina. Det blir uansett dyrere for dem å produsere strøm med gratis norsk ”rense”-teknologi. Økte produksjonskostnader er faktisk hovedårsaken til at Kina i så liten grad benytter seg av miljøvennlig teknologi i utgangspunktet. Ikke fordi teknologien er uttilgjengelig for dem.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #38 Skrevet 9. januar 2008 Nei, de har ikke nok gass og det importeres vel mye fra for eksempel Russland. Burde man bruke mer gasss i Norge? Ikke egentlig, jeg synes godt den norske gassen kan selges til andre land som allerede har "infrastrukturen" som kreves for å håndtere og utnytte gassen. I Norge er det MYE å hente bare i å modernisere allerede eksisterende vannkraftverk. De fleste av disse unyttes ikke maksimalt, men har gjerne 100 år gamle turbiner og ineffektive løsninger. Dessverre så er alternative kraftløsninger mer "in" i Norge nå så ingen gidder å diskutere vannkraft eller investere penger der. Ingen som tenker på gassen som går i rør i Nordsjøen og nedover i Europa? Det er flere pumpestasjoner der ute i havet. Går både ned til Tyskland og England. Politikere er ikke så villig til at vi skal bruke dette....tenk alle avgifter vi måtte slippe å betale på strøm. Det er produsert gass på land i Norge,men desverre så blir den eksportert.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #39 Skrevet 9. januar 2008 Det er helt latterlig at vi, et land som produserer uhorvelige mengder gass, ikke selv benytter oss av denne ressursen i hjemmene. Spesiellt med tanke på miljøet! Ta 1 liter gass. Dersom du lager elektrisitet av den, taper du 20% av den iboende energien i gassen. Deretter sendes strømmen ut på strømnettet, og der taper den i snitt 10% energi til. Så kommer strømmen inn i boligen din og skal omformes til varme. Også i denne prosessen har du et energitap. Til slutt sitter du igjen med ca 50% av den opprinnelige energien i en liter gass. Dersom du får gassen inn i hjemmet ditt, og lager den om til varme der, får du igjen nesten 100% av energien i 1 liter gass! Du slipper dermed ut halvparten av mengden med CO2 i forhold til å bruke elektrisitet. Nå er det selvsagt ikke kalkulert inn at en del av kraften kommer fra vannkraft som ikke forurenser, men på en annen side kommer mesteparten av den importerte kraften i dag fra kullkraftverk, og det forurenser mye mye mer enn gasskraftverk. Nei, få gassfyring inn i de 1000 hjem. DET er en miljøsak det er VERDT å kjempe for! Mie Du glemmer ikke noe vel, trengs det ikke kraft av noe slag for å få gassen frem? Hvor mye energi vil det gå med for å legge gassrør frem til de 1000 hjem. 2. Hvis du tilfører 1 kilowatt til en panelovn eller lignende som har en effekt på 1 kilowatt, hvor stort tap tror du det er og hvordan beregner du det? 3, jobber du som lobbyist eller med markedsføring av gass?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #40 Skrevet 17. januar 2008 Ingen som tenker på gassen som går i rør i Nordsjøen og nedover i Europa? Det er flere pumpestasjoner der ute i havet. Går både ned til Tyskland og England. Politikere er ikke så villig til at vi skal bruke dette....tenk alle avgifter vi måtte slippe å betale på strøm.Det er produsert gass på land i Norge,men desverre så blir den eksportert. Snedig av de norske politikerne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå