Gå til innhold

Hvorfor er gass / naturgass så lite brukt i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvorfor bruker ikke nordmenn mer gass i hjemmene sine? Det brukes altfor mye strømelektrisitet her til lands. Burde det ikek være tilrettelagt mer for bruk av gass?

Hvorfor / hvorfor ikke? :)

Opplys oss!

Skrevet
Ja, hvorfor bruker ikke nordmenn mer gass i hjemmene sine? Det brukes altfor mye strømelektrisitet her til lands. Burde det ikek være tilrettelagt mer for bruk av gass?

Hvorfor / hvorfor ikke? :)

Opplys oss!

Javel, hva tror du er fordel med gass fremfor elektriskkraft? Går ut fra du vet at det meste av elektrisiteten vi bruker i Norge kommer fra vannkraft...

Skrevet

Er det virkelig ingen på KG som vet hvorfor det lønner seg med gass og fordelene ved gass? :regn:

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Hvis du tenker på gass brukt i private hjem, til matlaging: Jeg kan tenke meg at topografien spiller en rolle; Norge er ikke et flatt land hvor alle bor tett samlet, men et kupert land med fjell og fjorder, og hvor folk bor "overalt". Ergo vil jeg tro det medfører større økonomiske utfordringer å legge rørledninger. Ellers har vi, som allerede nevnt, vannkraft som er godt utbygget, og i tillegg en fornybar energikilde, så jeg ser ikke helt fordelen med gass her, heller.

Skrevet
Hvis du tenker på gass brukt i private hjem, til matlaging: Jeg kan tenke meg at topografien spiller en rolle; Norge er ikke et flatt land hvor alle bor tett samlet, men et kupert land med fjell og fjorder, og hvor folk bor "overalt". Ergo vil jeg tro det medfører større økonomiske utfordringer å legge rørledninger. Ellers har vi, som allerede nevnt, vannkraft som er godt utbygget, og i tillegg en fornybar energikilde, så jeg ser ikke helt fordelen med gass her, heller.

Godt poeng.

Men har de ikke vannkraft i resten av Europa også?

Hva annet bruker folk gass til foruten matlaging?

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Vannkraft er jo også en konsekvens av den norske topografien med fjell, elver og store høydeforskjeller. Det er svært få sammenliknbare land i Europa; ikke engang Sverige har den samme typen landskap som vi har. Ergo er vannkraft "naturlig" i Norge (om det er kritikkverdig, skal være usagt i denne sammenhengen).

Gass kan også brukes i gasskraftverk for å produsere elektrisk strøm, men andre anvendelsesområder kjenner jeg ikke til. Generelt vil jeg tro det er mer forurensende i form av utslipp enn hva vannkraften er, siden man der bare utnytter naturlig forekommende naturkrefter til å generere strøm, uten å måtte ty til forbrenning som frigjør CO2.

Skrevet

En stor del av norsk industri kan bruke gass. Det burde derfor være hensiktsmessig å legge gasskraftverk i nærheten av industrisentra og bruke gasskraft der i stedet for å eksportere den til utlandet. Dermed ville tilsvarende mengder "vannkraft" frigjøres til bruk i privatboliger. (Klønet formulering, jeg tror ikke at elektrisitet fra vannkraft og gasskraft går i separate ledninger ;) )

Skrevet

Hvis gass brukes i gasskraftverk til å produsere strøm skulle en jo tro at alle land ville ha det! Det er kun Norge som har råd til å si "nei" til å bruke gass.

Skrevet
En stor del av norsk industri kan bruke gass.

Hva brukes den til?

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Hvis gass brukes i gasskraftverk til å produsere strøm skulle en jo tro at alle land ville ha det! Det er kun Norge som har råd til å si "nei" til å bruke gass.

Så enkelt er det vel ikke; du glemmer helt den miljømessige siden av saken, at gasskraftverk faktisk er ganske miljøskadelige pga. utslipp av klimagasser.

Skrevet
Så enkelt er det vel ikke; du glemmer helt den miljømessige siden av saken, at gasskraftverk faktisk er ganske miljøskadelige pga. utslipp av klimagasser.

Hva er alternativet for alle de land som ikke satser på vannkraft?

Skrevet
Hva brukes den til?

Det mest nærliggende er å bruke den til smelteovner av ymse slag, men den kan naturligvis brukes til oppvarming av enhver form for reaktor som krever energi i form av varme.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Et komplisert spørsmål, og langt utenfor mitt kompetanseområde (men interessant). Det forskes jo endel på alternative energikilder; for land med kyststripe kan man jo nevne bølgekraftverk, kraftverk som utnytter varme fra havvann, vindkraftverk (jeg vet ikke om dette finnes i land uten kyst, det blåser vel ikke tilstrekkelig der?), og selvsagt atomkraftverk. Atomkraft er veldig lite forurensende i seg selv, men da oppstår problemet med hvordan det farlige avfallet skal håndteres.

Det aller verste er vel kullkraftverk, men det blir vel mindre og mindre utbredt, tror jeg?

Skrevet

Gass brukes til de tingene der du vil ha mye varme fort.

Et sveiseapparat må gi ut masse varme relativt fort, og her er gass veldig mye brukt.

Tenk deg at du skal speile ett egg: Du skrur på platen og venter og venter på at det skal bli varmt.

Da jeg var i statene stekt vi med gass og det tok rundt et halvt minutt og speile ett egg, platen var varm på tiden det tok å hente eggene fra kjøleskapet.

Gass går på trykk, dvs, får du en lekkasje i gassledningen kan kraftselskapet oppdage dette veldig fort, om det samme skjer med en strømkabel kan den ligge der til et lite barn tar på den før man oppdager "lekkasjen"

Gass er også VELDIG mye lettere å transportere over store avstander (jeg snakker Norge-frankrike avstander her) i motsettning til hva strøm er.

Det var vel de viktigste fordelene, Ulempene derimot:

Glemmer man å sku av plata og gassen får sive ut i rommet, så skal det ikke mye til før du har en ganske stor bombe.

Gass er relativt lav virkningsgrad i forhold til strøm når det gjelder oppvarming, strøm er rett og slett mer effektivt.

Å pumpe gass over små avstander (mellom norske byer og tettsteder f.eks) er veldig dyrt, og det er rett og slett for få mennesker i byene våre til at det hadde vært lønnsomt.

Strøm "pumper" seg selv, så og si

Strøm går like lett opp en fjellvegg som ned en fjellvegg.

Det gjør ikke gass.

Håper det hjalp noe

Skrevet
Håper det hjalp noe

Jo, veldig bra! Dette hjalp i mine kunnskapshull...det hadde ikke skadet med ennå flere argumenter for forskjellen på strøm og gass og fordeler og ulemper med de to.

Annonse
Gjest Elfrida i.i.
Skrevet
Glemmer man å sku av plata og gassen får sive ut i rommet, så skal det ikke mye til før du har en ganske stor bombe.
Da har du en veldig gammel gassovn hvis den ikke stenger av gassen automatisk når den ikke er tent (varmeføler).
Skrevet

Kull brukes vel knapt som energikilde i Norge i dag?

Skrevet
Javel, hva tror du er fordel med gass fremfor elektriskkraft? Går ut fra du vet at det meste av elektrisiteten vi bruker i Norge kommer fra vannkraft...

Det meste av kraften vi benytter her i Norge kommer fra vannkraft ja. MEN det de fleste ikke vet er at vi er langt fra selvforsynt med vannkraft lengre. Faktum er at vi importerer ganske mye elektrisitet gjennom Nordpool - et felles kraftmarked mellom de nordiske landene. I tider hvor vi produserer lite strøm fra vannkraft magasinene importerer vi fra blant annet atom kraftverk i Sverige og kullkraftverk i Danmark. Jo de har vindkraft i Danmark, men ikke på langt nær så mye som trengs for å dekke behovet.

(http://www.nordpool.com/nordpool/group/index.html)

Dessuten er det største underskuddet på kraft i Norge på vinteren - nettopp den årstiden da vi produserer minst kraft fra vannmagasinene.

Godt poeng.

Men har de ikke vannkraft i resten av Europa også?

Hva annet bruker folk gass til foruten matlaging?

De har vannkraft noen steder i Europa også. Men det er ikke på langt nær så mye som i Norge. I for eksempel sentral Amerika har de mer.

Gass brukes også til blant annet oppvarming foruten elektrisitetsproduksjon.

Gass kan også brukes i gasskraftverk for å produsere elektrisk strøm, men andre anvendelsesområder kjenner jeg ikke til. Generelt vil jeg tro det er mer forurensende i form av utslipp enn hva vannkraften er, siden man der bare utnytter naturlig forekommende naturkrefter til å generere strøm, uten å måtte ty til forbrenning som frigjør CO2.

Gass kan benyttes i gasskraftverk på forskjellige måter; man kan brenne gassen - da produseres store mengder CO2 i forbrenningen. De fleste gasskraftverk i verden slipper ut CO2 i atmosfæren. I Norge er det planer om flere gasskraftverk, men gasskraftverket på Mongstad er vel det mest kjente. De skal ha renseanlegg som vil fange opp CO2 slik at den kan lagres.

Les mer om gasskraftverket på Statoilhydro sine hjemmesider: (http://www.statoilhydro.com/no/OurOperations/

TerminalsRefining/ProdFacilitiesMongstad/Pages/EnergiverkMongstad.aspx)

Gass kan også omgjøres til hydrogen (en prosess som kalles reformering). I denne prosessen er det enklere å rense ut CO2. Det er da hydrogenet som brennes for å produsere strøm.

En stor del av norsk industri kan bruke gass. Det burde derfor være hensiktsmessig å legge gasskraftverk i nærheten av industrisentra og bruke gasskraft der i stedet for å eksportere den til utlandet. Dermed ville tilsvarende mengder "vannkraft" frigjøres til bruk i privatboliger. (Klønet formulering, jeg tror ikke at elektrisitet fra vannkraft og gasskraft går i separate ledninger ;) )

Gasskraftverk legges som oftest i nærheten av industri. Dermed benytter industrien en del av den produserte kraften mens resten kan gå til vanlige forbrukere.

I Norge vil det være veldig dyrt å bygge gasskraftverk pga myndighetenes krav til rensing. Hvis myndighetene gav mer penger til forskning og utvikling av renseteknologi tror jeg vi ville sett mer gasskraft er i Norge også (min mening..)

Jeg synes det hadde vært bedre å ha gasskraftverk her i Norge hvor vi faktisk har mulighet til å bygge renseanlegg (som forøvrig er like stor og kostbart som selve kraftverket foreløpig..). Når vi eksporterer gassen blir den brukt i andre land som ikke har samme krav til rensing - klimagassene slippes jo ut uansett - og de rammer alle, ikke bare der det slippes ut...

Veldig mange land benytter kullkraftverk. I for eksempel Kina bygges det enorme kullkraftverk nå for å hanskes med det store kraftbehovet. Det er veldig store kullressurser i verden som ikke er utnyttet enda. Også i Norge.

Jo, veldig bra! Dette hjalp i mine kunnskapshull...det hadde ikke skadet med ennå flere argumenter for forskjellen på strøm og gass og fordeler og ulemper med de to.

Håper du fikk litt flere argumenter nå :)

Kull brukes vel knapt som energikilde i Norge i dag?

Som sagt importerer vi store mengder kraft fra danmark - og mye av det produseres i kullkraftverk..

Blei litt langt dette her - men interessant tema :)

Skrevet

Ganske interessant tema.

Det virker også som om flere kvinner her kan mye om dette! Er dere ingeniører hele gjengen? :)

Skrevet

He he - jeg er hvertfall ingeniør - og gasskraft er et tema jeg gjerne diskuterer! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...