Gå til innhold

Øreringen nektet ham jobb i kundeservice

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Fy faen så provosert jeg blir over dette hykleriet! Hadde det vært snakk om en hijab ville alle ropt over seg om diskriminering. Lefdal på sin side hadde garantert heller ikke turt å innrømme offentlig hvorfor de nektet å ansette vedkommende.

Hvorfor er det ikke legitimt å referere til at kunder blir støtt av å se en hijab på butikkpersonalet? For det er det åpenbart at det er minst like mange som blir støtt av hijab som disse øreringene. Jeg er helt sikker på at hadde det istedenfor en av våre egne dreid seg om en neger, som henviste til sitt folks tradisjonelle forhold til øreringer og piercinger etc, ville alle tomskallene på KG momentant skiftet modus fra forståelse til bestyrtelse.

Fy faen, sier jeg! Hykleriet lenge leve! :frustrert:

Hva med oss antirasister som i dette tilfellet faktisk forsvarer en hvit manns rett til jobb selv om han ikke passer inn utseendemessig? Når skal vi få litt kred for å stille opp for bleikansiktene, jeg bare spør??

Endret av lillebøll
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det blir bare tåpelig å dra fram religion og rase her, i motsetning til denne mannen som har valgt å gå slik fordi han ønsker å skille seg ut.

Skrevet
Jenter har jo øreringer, hvorfor ikke gutter også? Er det virkelig så stor forskjell?

hadde han hatt en helt vanlig ørering, så hadde han sikkert ikke fått samme reaksjon. Det er i mitt syn rimelig stor forskjell på en vanlig ørering og den typen ringer han bruker der han utvider øreflippen mer og mer, du ser jo tvers i gjennom hele øret hans.

Forskjellen ligger vel i at i dette tilfellet kan du se naturen gjennom ørene, og dette er ikke noe jeg har sett mye av hverken på jenter eller gutter. Jeg kan tenke meg at ei jente med samme ørepynt heller ikke ville fått jobb der.

nemlig, ei jente med samme type ring, ville fått samme beskjed.

beskjede var nemlig ikke at gutter med øreringer ikke fikk jobb, men at selgere der ikke kunne gå med slike typer ringer.

Ville neppe blitt støtt av det, men synes ikke det var spesielt pent heller. Så jeg skjønner på sett og vis bedriften som ikke ville ha ham som sitt "ansikt utad".

for det er jo det de er, butikkens ansikt utad, og det krever jo faktisk det av den ansatte som bedriften vil stå for.

Det som forbauser meg, er at fyren i det hele tatt fikk svar. De færreste bedrifter i dag gidder å sende så mye som en setning på e-post en gang, om at stillingen man søkte på dessverre er besatt.

han fikk vel egentlig ikke svar, han valgte selv å gå før intervjuet var ferdig, fordi sjefen for salget sa at hans selgere ikke kunne gå med slike ringer. Iflg hva Lefdals salgsansvarlig selv sier ihvertfall.

Så Lefdal har jo faktisk ikke avslått søknaden hans, han har selv valgt å avslutte intervjuet med dem fordi de ikke ønsket den typen ringer på selgere som skulle presentere firmaet.

For min del, hadde jeg nok ikke blitt støtt, men jeg syntes de var langtfra fine...

og det finnes firmaer som har MYYYE strengere kleskode en det der, og det at man kun skal ansette etter dyktighet og overhode ikke etter klær/utseendet... vel, da har man ikke helt skjønt hva det vil si å jobbe som firmaets ansikt utad, servicearbeid etc, føler jeg ihvertfall.

Kommer jeg inn på f.eks Living og skal handle for masse penger og den jeg møter som liksom skal hjelpe meg, er ei berte med miniskjørt, bar mage, stiletthæler og tuppert, bleika hår, så hadde jeg ikke akkurat jublet og følt at vedkommende var den jeg ønsket hjelp av, uansett om hun kanskje var dritflink.

Skrevet

Jeg tviler på at noen barn hadde blitt skremt av dette.

Og jeg er helt ærlig drittlei av gamle mennesker (unnskyld hvis jeg generaliserer, jeg vet at dette ikke gjelder alle gamle mennesker, men veldig mange i min erfaring). Jeg synes den ene fyren som jobber på en matbutikk i nærheten her er kjempestygg, men jeg vet også at det er mitt synspunkt, og det gjør meg da absolutt ingenting om han sitter i kassa jeg betaler i.

Og du som kom med kommentaren "han gjør seg jo frivillig stygg".... hvor gammel er du? :)

Gjest Gammel kvinne (35), snart senior
Skrevet

Som gammel kvinne på 35, snart senior (pensjonist), må jeg få si at jeg synes den type øreanheng, som vrenger øreflippene og tyner dem "en meter" nedover, får meg til å grøsse.

Jeg tolker det som en protest mot samfunnet gjennom at denne gutten har ødelagt kroppen sin. Jeg ville ikke ha handlet av en slik, og ville ha følt meg støtt!

Skrevet

Dette får meg til å tenke på han der indianerhøvdingen fra regnskogene som var her sammen med Sting på 90-tallet. Han som hadde en liten tallerken i underleppa :ler:

Folk er forskjellige.

Skrevet
Som gammel kvinne på 35, snart senior (pensjonist), må jeg få si at jeg synes den type øreanheng, som vrenger øreflippene og tyner dem "en meter" nedover, får meg til å grøsse.

Jeg tolker det som en protest mot samfunnet gjennom at denne gutten har ødelagt kroppen sin. Jeg ville ikke ha handlet av en slik, og ville ha følt meg støtt!

På hvilken måte er dette å "ødelegge" kroppen sin? Det er ikke som om han har permanent ødelagt ørene sine, kroppskunst og kroppsmodifikasjoner har temmelig gamle røtter innenfor menneskeheten. Synes du silikon og botox er en protest mot samfunnet også, siden det er å modifisere kroppen sin?

Skrevet

Jøss, for noen reaksjoner.

Til og med jeg har jo venner med slike øregreier. :ler:

Skrevet
På hvilken måte er dette å "ødelegge" kroppen sin? Det er ikke som om han har permanent ødelagt ørene sine

(...)

Tror du virkelig ørene gjentar sin opprinnelige form etter at han tar ut øreringene..? Det er det som freaker meg ut, hvordan ørene må se ut uten ringene. Ser for meg slintrete kjøttstrimler som bare henger :eeeh:

Skrevet

Hvis det er snakk om å ødelegge kroppen sin, så får vi vel forby folk som er overvektige, undervektige, røykende, hyperstressa osv. mot å jobbe med kunder også, da.

Jada, satt på spissen, men for å vise et poeng; det får være opptil enhver om man velger å gjøre det eller ei.

Skrevet
Tror du virkelig ørene gjentar sin opprinnelige form etter at han tar ut øreringene..? Det er det som freaker meg ut, hvordan ørene må se ut uten ringene. Ser for meg slintrete kjøttstrimler som bare henger :eeeh:

Helt enig med deg!

Jeg vil også føye til at jeg er bereist, har bodd og levd mye i storbyer i flere land (på vestkanten og områder rundt der), men har aldri hatt venner og bekjente som har hatt slike øreflipper, kan heller ikke huske å ha sett slike på gaten.

Mulig det er mest Blitzere, østkantfolk o.l som har slikt.

Skrevet
Helt enig med deg!

Jeg vil også føye til at jeg er bereist, har bodd og levd mye i storbyer i flere land (på vestkanten og områder rundt der), men har aldri hatt venner og bekjente som har hatt slike øreflipper, kan heller ikke huske å ha sett slike på gaten.

Mulig det er mest Blitzere, østkantfolk o.l som har slikt.

:ler:

Skrevet

Ikke med en gang, men etter en stund (hvis du behandler de riktig) kan de se relativt ok ut ja ;) Hvis du tror alle som har extentions i ørene kommer til å gå rundt med hudflak som henger ned langs halsen når de tar dem ut tror jeg ikke det hadde vært så veldig mange som hadde tatt det :P

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Nei, jeg opplever det ikke som støtende. Han har gjort noe annet enn hva de fleste velger å gjøre med utseendet, men jeg ser ikke noe galt i det. Jeg syns ikke det ser ut som han har noe mindre peiling på elektronikk enn en uten ringer. Jeg hadde skjønt det mer om han søkte jobb på et parfymeri.

Jeg fikk forøvrig god hjelp av en skikkelig tatovert og litt piercet fyr i en gavebutikk hvor eldre damer utgjorde en stor del an kundene. Jeg syns det var morsomt at de hadde ansatt en såpass spesielt utseende fyr der. Når han var hyggelig og flink, var det ikke noe å reagere på.

Gjest Siri, 32
Skrevet

Det ser grusomt ut. At noen vil gå rundt med nedstrukne øreflipper på den måten er for meg en gåte.

Som om man møter folk i badstuen og man ser at de har strukket puppene sine en halv meter ved hjelp av å operere inn ringer der (!), eller menn som har operert inn en bowlingkule i magen. Det blir like ille, bare at disse eksemplene synes ikke like godt som ørene til den stakkars gutten i avisartikkelen.

Skrevet
Ikke med en gang, men etter en stund (hvis du behandler de riktig) kan de se relativt ok ut ja ;) Hvis du tror alle som har extentions i ørene kommer til å gå rundt med hudflak som henger ned langs halsen når de tar dem ut tror jeg ikke det hadde vært så veldig mange som hadde tatt det :P

Nå har ikke jeg sett noen her hjemme som har hatt dette, men jeg har sett bilder og film av folk fra andre land, der dette er mer normalt. Både i ører og i leppa, og når de tar gjenstandene ut, så henger kjøttet der og dingler.... Når du har strukket hud OG kjøtt på den måten, i lang tid, mener du da at den bare trekker seg sammen igjen?

(jeg har ikke peil altså, disse på bilder etc, tar de jo sikkert bare ut for en periode også setter de de inn igjen regner jeg med, og da rekker de jo ikke trekke seg sammen. )

Men, jeg synes man skal få velge å gjøre med kroppen sin som man vil, men man må likevel regne med at ikke alle arbeidsgivere er overlykkelig over såpass synelige endringer som ikke går an å bare ta vekk eller skjule på arbeid.

Har selv to tatoveringer og kommer til å ta en til snart, har hørt nok når jeg var yngre og tok min første, om at fysj og fy, og hva når jeg blir voksen...vel, nå er jeg voksen og jeg har ikke angret eller hatt lyst til å fjerne de en dag i mitt liv, har derimot altså lyst på enda en.

MEN, jeg velger å ta de steder der jeg KAN skjule de, nettop med tanke på at jeg ikke vil at de skal hemme meg i å få jobber der slike ting faktisk ikke passer å være veldig synlig. Hadde jeg valgt å tatovere meg f.eks i ansiktet, så hadde jeg faktisk skjønt at ikke alle hadde hatt lyst til å ansette meg til jobber som hadde face to face-kontakt med kundene, viktig kontakt.

Skrevet
Nå har ikke jeg sett noen her hjemme som har hatt dette, men jeg har sett bilder og film av folk fra andre land, der dette er mer normalt. Både i ører og i leppa, og når de tar gjenstandene ut, så henger kjøttet der og dingler.... Når du har strukket hud OG kjøtt på den måten, i lang tid, mener du da at den bare trekker seg sammen igjen?

(jeg har ikke peil altså, disse på bilder etc, tar de jo sikkert bare ut for en periode også setter de de inn igjen regner jeg med, og da rekker de jo ikke trekke seg sammen. )

Det kommer egentlig ann på veldig mange ting. Jeg sier ikke at jeg synes det er så pent heller, men jeg er for at folk skal få gjøre hva de vil med kroppen sin. Jeg kjenner folk som driver med piercing, extention, tatovering og scarifications, og det hadler ikke om å distansere seg fra samfunnet, eller være selv-destruktiv.

Det finnes bare litt for mange fordommer ;)

Skrevet
Denne unggutten fikk ikke jobbe med kunder og kundeservice på grunn av øreringen. Jeg synes selv den ser ganske støtende ut...hadde jeg møtt på en kontaktperson som han ville jeg ha snudd i døren og følt at det var ekkelt å se på. Da ville jeg ikke ha handlet av ham.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=167721

Hva med dere andre, synes dere det er fint med en slik ørering eller ville dere ha følt dere noe ille til mote?

Det var sikkert flere kandidater.....Hvem ville du ansatt selv i din butikk?

Om det kommer en med masse papirer på hvor god han er i å selge+div ringer....eller tar du den med liten erfaring og ser pen ut i tøyet osv....Ikke tvil i min sjel.

Ser en del unge som går med div ringer i ørene, nesen ,leppen osv......og de lurer på hvorfor de går arb.ledig?

Skrevet

Det er vanskelig å få arrdannelser til å gro sammen. Jeg har sett gamle sjømenn som sikkert gikk med tunge øreringer (den mer normale sorten) som unge menn, de har fortsatt store hull i ørene etter øredobbene.

Selv kunne jeg sikkert brukt navlepiercing igjen om jeg virkelig ville. 10 år etter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...