Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 Hva går inn under "formue"? Lønner det seg skattemssig å ha formue? Er det å eie en leilighet "formue"? I såfall, hvorfor står da flere jeg vet om som eier leiligheter ikke oppført med noen formue? Fint om noen skatteerfarne kan forklare!
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 Eier du f.eks en hest kan den føres opp som formue.
Gjest ArneP Skrevet 1. januar 2008 #3 Skrevet 1. januar 2008 Hva går inn under "formue"? Lønner det seg skattemssig å ha formue? Er det å eie en leilighet "formue"? I såfall, hvorfor står da flere jeg vet om som eier leiligheter ikke oppført med noen formue? Fint om noen skatteerfarne kan forklare! Alt du eier er formue (hus, bil, båt, aksjer, kunst, stekepanner osv). Nei det lønner seg ikke skattemnessig å ha formue, men for de fleste av oss er ikke dette noe problem, da man oftest skal ha ganske stor formue for at det bli noe særlig skattemessig formue. Fast eiendom (deriblandt leiligheter) verdsettes i skattesammenheng til likningsverdi. Denne er en fiktiv (og i stor grad tilfeldig) verdsettelse av eiendommen som brukes i skattesammenheng. Så vidt jeg husker skal den være maks 30% av markedsverdi. Dermend kan du feks eie en eiendom med markedsverdi feks 2 000 000 og ha 1 000 000 i lån på denne, det gir en reell formue på 1 000 000. Men i skattesammenheng er det ikke markedsverdien men likningsverdien som teller. Denne kan feks være 236 123,70 noe som gir en likningsformue på -763 876,30. IOM at likningsformuen ikke kan være negativ (da måtte vi jo fått skatt av staten) blir likningsformuen i eksempelet i praksis 0.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Rent skatte messig lønner det seg å flytte formuen fra bankkonto over på andre ting. Da gjerne en bolig, fordi da kan du normalt låne en masse penger i tillegg. Noe som gjør at du per definisjon er i minus mange år framover siden det nå er 30 % av markedsverdien som er lignings verdi. (Var snakk om å sette den opp til 35 %...politikk er dynamisk...) Når det gjelder faktiske økonomiske betraktninger, er det viktig å ikke stirre seg blind på hvor mye skatte kroner du kan lure staten for...
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Stemmer som det sies her, likningsverdiene er mye lavere enn markedsverdiene. Min leilighet har feks en likningsverdi som er ca 1/20 av markedsverdien! Det har vært stor prisstigning siden likningsverdien ble satt, derfor så stort avvik. Mens lånet i banken er gjort med sikkerhet i markedsverdien av leiligheten.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Dersom jeg kjøper meg en leilighet til kr 1 200 000,- , fullt ut lånefinansiert, vil jeg da bli oppført med "formue" i likningen? Vil det få noen skattemessige konsekevenser for meg?
jente 79 Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 Dersom jeg kjøper meg en leilighet til kr 1 200 000,- , fullt ut lånefinansiert, vil jeg da bli oppført med "formue" i likningen? Vil det få noen skattemessige konsekevenser for meg? Nei, er det fullt lånefinansiert så vil du ha mer lån enn ligningsverdien er. Dermed vil du stå med 0 i formue. (Med mindre du eier noe annet da...) Rentene du betaler på lånet vil ha skattemessige konsekvenser. Men den summen vil du få i fratrekk på inntektsgrunnlaget, og dermed betale mindre i skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå