Gå til innhold

La barn på 9 og 12 år sende opp fyrverkeri

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I år har jeg igjen vært livredd vitne til at to småjenter i familien, 9 og 12 år, har tent på sine egne raketter. De er kjent for å være vimsete, og løp rundt rakettrampene i glatte sko. Jeg må si jeg ble livredd, men sa ikke noe, siden alle andre (foreldre og besteforeldre) tydelig vis synes det var helt greit. Det samme skjedde i fjor, da ver de 8 og 11 år gamle.

Er dette vanlig? Siden ingen andre reagerte mener jeg? kanskje det bare er jeg som er overbeskyttende, barna selv synes jo dette er kjempegøy. Jeg er glad det i hvertfall blir noen restriksjoner på rakettene neste år.

Det må tydelig vis skje noe før foreldrene reagerer... Er jeg hysterisk? Hva mener dere?

Endret av Lucy Outlaw
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud nei! Du er IKKE hysterisk! Fyrverkeri og barn hører ikke sammen.(annet enn å se på da)

Skrevet

Nok en god grunn til totalforbud for fyrverkeri til privatpersoner.

Skrevet

Dette synes jeg hørtes alvorlig ut. Hadde selv blitt redd.

Selv så sendte jeg opp raketter tidlig, i hvertfall når jeg var 12, men tror jeg gjorde det før også, men da stod pappa bare noen meter i fra og var der hele tiden. I tilligg så var jeg en ganske "grei" unge også da :sjenert:

Skrevet
Herregud nei! Du er IKKE hysterisk! Fyrverkeri og barn hører ikke sammen.(annet enn å se på da)

Enig!

Men jeg er kanskje hysterisk, for jeg lar ikke min datter på 15 sende opp raketter heller, jeg.

Hvert år er det en eller annen som blir skadet av fyrverkeri, og da er det unødvendig å la henne ta den risken.

Skrevet

Det er 18-års aldersgrense både for å kjøpe og bruke fyrverkeri i Norge. Det foreldrene gjør er rett og slett forbudt og trådstarter er ikke hysterisk.

Skrevet

Der jeg feiret nyttår i kveld løp der gutter i 6års alderen rundt ute i gata alene med ligther og fyrverkeri og fyrte opp der det passet dem.. De kastet ting etter oss og andre, og jeg måtte til slutt snakke til dem og be dem gå en annen plass.. En av foreldrene kom gående forbi senere, og han fikk da passet sitt påskrevet!!! :kjefte: Det er helt idioti å la ungene sine løpe rundt på den måten der.. Og denne kvelden er den verste feiringen jeg noen gang har vært borti.. Det var ville tilstander over alt, og vi følte det var så ille at vi tilslutt fant det tryggest å gå innendørs, og heller gå ut igjen når tilstandene hadde roet seg.

Neste år vil jeg feire nyttår på en hytte langt uti gokk!!

Skrevet

Og her gikk en stor gjeng tenåringsgutter langsmed veien og tente på blindgjengere eller hva det nå var og kastet mot husveggene/ut i veibanen lenge etter 12. Er virkelig ikke foreldre mer interessert i å vite hva ungdommene deres driver med på en såpass "utsatt" natt?

Skrevet

Nei, absolutt ikke hysterisk. Det der hadde jeg sagt i fra om. Her har vi feiret sammen med en 8-åring og en 12-åring og det eneste de får er stjerneskudd fyrt på av oss voksne. Men jeg så også små barn og små tenåringer fyre opp raketter i går - og ingen voksne tilstede.

Jeg er glad det kommer et forbud!

Skrevet

Blindgjengere??!! Udetonerte granater?! Du mener kanskje kinaputt?

Skrevet

For min del syntes jeg de små tingene er greit.. Tankser, hylere o.s.v, men såklart under oppsyn av foreldrene om noe skulle gå galt.

Jeg har gjort det siden jeg var veldig liten, men har da også lært meg at man løper for unna, og om noe ikke går av så går man ikke bort og sjekker.

Skrevet
Nei, absolutt ikke hysterisk. Det der hadde jeg sagt i fra om. Her har vi feiret sammen med en 8-åring og en 12-åring og det eneste de får er stjerneskudd fyrt på av oss voksne. Men jeg så også små barn og små tenåringer fyre opp raketter i går - og ingen voksne tilstede.

Jeg er glad det kommer et forbud!

Tror du at all fyrverkeri vil forsvinne? Det skal bare bli forbud mot pinneraketter, men de andre typene vil fortsatt være på markedet. Men du tror kanskje at det holder å ha et forbud mot en type, for da vil alt liksom løse seg?

Mine ungdommer fikk med seg noen småting ut, og vi sto på verandaen for å se at alt gikk riktig for seg. Begge to er like hele i dag, og det er også alle vennene deres.

Jeg vil si at det er ikke de under 18 år som er de verste, men fulle "voksne" som tror de har full kontroll. Det var i alle fall disse "voksne" som sto for de verste hendelsen her vi bor, og det er faktisk et under at ingen ble alvorlig skadet. Og disse "voksne" er gammel nok til å kjøpe fyrverkeri, men beklageligvis må man ikke ta en "idiot-test" før man kjøper fyrverker.

Skrevet

Her får 14 åringen lov til å tenne på små "bakke ting", men raketter er det de voksne som tenner på.

Skrevet
Tror du at all fyrverkeri vil forsvinne? Det skal bare bli forbud mot pinneraketter, men de andre typene vil fortsatt være på markedet. Men du tror kanskje at det holder å ha et forbud mot en type, for da vil alt liksom løse seg?

Nei, det tror jeg ikke. Men det er en start. Også kan du godt svare skikkelig når du svarer, i stedet for så innmari nedlatende

Skrevet

Hadde jeg kommet over unger (altså barn og ungdom som helt klart var under 18 år) fyre opp fyrverkeri, hadde jeg tatt det i fra de. Rett og slett, enkelt og greit. Så fikk de og evt foreldre bli pissesure på meg. I don't care, for slik uansvarlig oppførsel setter meg, mitt og mine i fare. Det samme gjelder for øvrig synlig berusete personer.

Skrevet
Nei, det tror jeg ikke. Men det er en start. Også kan du godt svare skikkelig når du svarer, i stedet for så innmari nedlatende

Det er en start for smugling, hjemmemekking av eget fyrverkeri osv. Fyrverkeri får folk tak i, enten det er lovlig eller ikke. Enkelte bryr seg rett og slett ikke om det er lov eller ikke, og situasjonene kan faktisk bli verre om det blir et forbud på dette området.

Forskjellen blir at politiet vil få enda mer å gjøre denne natten, for å finne alle de som skyter opp ulovlig fyrverkeri.

Skrevet
Forskjellen blir at politiet vil få enda mer å gjøre denne natten, for å finne alle de som skyter opp ulovlig fyrverkeri.

Noe jeg tviler på at de har ressurser til å gjøre. Her jeg bor er det langt mellom naboene og 3 mil til nærmeste politistasjon. Jeg tipper at på sånne steder som dette vill det være fritt fram for smuglerfyrverkeri, hjemmelagde skumlerier etc.

Men jeg ville aldri latt mine barn tenne på fyrverkeri. Ikke før de kan gjøre det på lovlig vis - altså over 18 år. Så jeg synes absolutt ikke trådstarter er hysterisk.

Skrevet (endret)

.

Endret av Alison
Skrevet

Helt forkastelig spør du meg. Helt uakseptabelt. :hakeslepp:

Skrevet
Hadde jeg kommet over unger (altså barn og ungdom som helt klart var under 18 år) fyre opp fyrverkeri, hadde jeg tatt det i fra de. Rett og slett, enkelt og greit. Så fikk de og evt foreldre bli pissesure på meg. I don't care, for slik uansvarlig oppførsel setter meg, mitt og mine i fare. Det samme gjelder for øvrig synlig berusete personer.

Dette høres ikke spesielt smart ut. Treffer du feil type mennesker løper du en stor risiko ved å gjøre noe sånt. Håper du har tenkt på at du kan bli banket opp av en gjeng sinte ungdommer eller fulle voksne. På en natt der alkoholen flyter er det helt uansvarlig å yppe til bråk på den måten.

Ring heller politiet hvis du mener det er fare på ferde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...