Gå til innhold

37,5 t/uke - lunchpause er ikke inkludert...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er stygt redd for at jeg ikke tar feil. Jeg beskriver bare hvordan det faktisk er i praksis.

I kommunen her blir det presisert at de ansatte skal være tilgjengelige i lunsjen. Men er enig i at altfor lett sklir ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok normalt at de som kan stoppe arbeidet/forlate arb.plassen for å spise ikke får betalt for matpause.

Der jeg jobber kan vi ikke forlate arb.plassen, og blir derfor ikke trukket for matpause.

Skrevet
Du bruker ikke 30 min på å spise ett par brødskiver, så om man skal ha betalt for å spise, så får man jaggu begrense lunsjen til akkurat den tiden det tar å få i seg en ytterst nødvendig matpakke og intet mer, så fort mat er fortært så får man gå rett tilbake til jobb da, om det så bare tar fem min å spise for noen.

Hvem sa at brødskiver og matpakke er fullverdig lunch? I all verden...

Typisk nordmenn...kaster i seg brødskiver foran dataen.

Lunch betyr et næringsrikt, variert og smakfullt varmt måltid som en minst behøver 30 minutter på å fortære i ro og fred borte fra dataskjermen.

Skrevet

Lunch betyr et næringsrikt, variert og smakfullt varmt måltid som en minst behøver 30 minutter på å fortære i ro og fred borte fra dataskjermen.

jeg er helt enig, men jeg er helt uenig at det er det som må til for at man skal kunne jobbe, i så stor grad at arbeidsgiveren skal betale deg for å det.

Skrevet

Noen MÅ faktisk gjøre det!!

Og det mener du at man skal ha betalt for?? :overrasket:

Skrevet

Jeg jobber turnus. Når jeg må være tilgjengelig for arbeidsgiver (les pasienter) hele vakten, får jeg betalt lunsj, men risikerer da å ikke få 1/2 time uten pasienter rundt meg i løpet av vakten. På dager hvor jeg har "kontordag" og har muligheten til å gå ifra, får jeg ikke betalt lunsj.

Det virker som om det er veldig ulik praksis ute å går her.

Skrevet
Noen MÅ faktisk gjøre det!!

Og det mener du at man skal ha betalt for?? :overrasket:

Absolutt, tar det som en selvfølge.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven

Kapittel 10. Arbeidstid

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-9

Jeg jobber seks-timersdag i Oslo kommune

Etter tariffavtalen som gjelder for meg, har jeg ubetalt spisepause,

og skal eksempelvis jobbe tre timer,

ha en halv time fri som jeg selv disponere,

og så jobbe tre timer til,

altså går det 6 og en halv time fra jeg kommer på jobb til jeg går hjem.

Men:

avdelingen jeg jobber på er organisert slik at nærvær hele arbeidstiden er ønsket.

derfor har jeg og de andre som har tilsvarende jobber fått en avtale med som regner vår pause inn i arbeidstiden mot å være tilgjengelig.

Så her er det arbeidets art som avgjør hva slags praksis som skal gjelde.

Legg merke til at pauserom også er påkrevd hvis man skal regne det som fritid.

Arbeidsmiljøloven ligger i bunnen.

Så kan man forhandle på arbeidsplassen i tillegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...