Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #21 Skrevet 2. januar 2008 Hva har Jalps syn på politiets uovertruffenhet å gjøre med DENNE saken hvor du mener at politiet dummet seg ut fordi de responderte på en ransmelding? Kan du ikke heller foklare oss hva du mener politiet skulle gjort annerledes i akkurat DENNE saken som du postet link til her? Det blir fort så personlig her på kg, maiken. Så jeg tror jeg står over de verste invitasjonene til revolverduell, og svarer på det som har substans. Det politiet her burde gjort annerledes er det samme som politiet burde gjort annerledes i Obiora-saken og flere andre saker der norske borgere har blitt utsatt for overgrep, og i enkelte tilfeller mistet livet: legge seg flate og innrømme skyld.
MorHubro Skrevet 2. januar 2008 #22 Skrevet 2. januar 2008 (endret) Lurer på hvem i politiet som har trampet deg på tærne siden du har en sånn agressiv holdning? Denne debatten skjønner jeg heller ikke - all våpen bruk må undersøkes av politiet. Heldigvis!! Og denne gangen var det lekegever! Politiet straffes for feil de har gjort i tjeneste.. Ikke alt som slås stort opp i media vet du. Og media med sin status som 4.statsmakt burde være litt mer kritisk hva de ønsker å formidle til sine lesere.. :kaffe: Endret 2. januar 2008 av MorHubro
talin Skrevet 2. januar 2008 #23 Skrevet 2. januar 2008 Det blir fort så personlig her på kg, maiken. Så jeg tror jeg står over de verste invitasjonene til revolverduell, og svarer på det som har substans. Det politiet her burde gjort annerledes er det samme som politiet burde gjort annerledes i Obiora-saken og flere andre saker der norske borgere har blitt utsatt for overgrep, og i enkelte tilfeller mistet livet: legge seg flate og innrømme skyld. Morsom du.
mysan Skrevet 2. januar 2008 #24 Skrevet 2. januar 2008 Det blir fort så personlig her på kg, maiken. Så jeg tror jeg står over de verste invitasjonene til revolverduell, og svarer på det som har substans. Det politiet her burde gjort annerledes er det samme som politiet burde gjort annerledes i Obiora-saken og flere andre saker der norske borgere har blitt utsatt for overgrep, og i enkelte tilfeller mistet livet: legge seg flate og innrømme skyld. Legge seg flate å unnskylde at de rykket ut på en ransanrop? Hvordan i helvete kan du sammenligne dette med Obiorasaken hvor en mann faktisk døde? Dette blir rett og slett så dumt at jeg mangler ord - og som sagt; jeg er en av dem som stadig kritiserer politiet fordi jeg synes de har for mange betjenter som aldri burde vært der... men akkurat denne saken her er en ikke-sak.
Jalp Skrevet 2. januar 2008 #25 Skrevet 2. januar 2008 Jeg mener ikke politiet i Norge er uovertruffent. Men jeg mener vi har et meget godt politi, med uvanlig stor grad av tillit hos befolkningen generelt. Vi har ett av svært få politikorps som ikke er bevepnet. I forhold til tillit blant folk flest, er politiet i Norge muligens uovertruffent. Vi har et politi som er under demokratisk kontroll, og hver enkelt medarbeider strekker seg daglig mye lenger enn det arbeidsgiver er villig til å betale for. Det finnes råtne egg også i politiet, men de blir luket ut. Det er ikke riktig som det hevdes, at politifolk aldri blir dømt for overtredelser av lov eller forskrift. Knapt noen etat er mer utsatt for usaklig kritikk og fordommer enn politietaten. Det er viktig med kritikk når den er på sin plass, men da må den være saklig. Tema i denne tråden er helt usaklig. Så skal jeg til slutt si noe viktig: Det virker som om folk flest tror det er kjekt å være i politiet, og at denne jobben er noe man gjør fordi man ønsker å utøve makt. Det snakkes ofte om "rett" til å utøve makt. Dette er snudd helt på hodet. Politijobbemn består i stor grad av konfrontasjoner. Dag ut og dag inn. Natt og dag. Ethvert reflekterende menneske vet at konfrontasjoner er noe av det mest belastende som finnes, og det er noe man gruer seg til. Det er meget ressurskrevende å leve i en slik tilværelse hele tiden. Å utøve makt er noe man gjør fordi man har plikt til det. Den makten som samfunnet har pålagt politiet å utøve, men som man godt kunne tenkt seg å slippe å utøve. Og hvorfor det? Det er fordømt ubehagelig å utøve makt. I tillegg blir man ofte skadet av å måtte gjøre det. Når det gjelder Obiora-saken er det følgende å si. Prøv å forestill dere hvordan det er å være i en slik situasjon politifolkene var i. Man befinner seg i en skvis mellom de pliktene samfunnet har pålagt deg og den motmakten som Obiora valgte. I tillegg er man redd. Redd for å bli alvorlig kvestet av en mann som er fullstendig ute av kontroll. Da er det lett å være naiv idealist å sitte i ettertid å mene i hytt og pine på helt sviktende grunnlag. Uten at man selv har vært i nærheten av å befinne seg i en tilsvarende situasjon noen gang. For det er meningen med å ha et politi. Det at "gjest" og alle andre skal slippe å befinne seg i slike situasjoner som oppsto i Trondheim. Dere er ikke i nærheten av å forstå hvordan dette egentlig er.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #26 Skrevet 2. januar 2008 Legge seg flate å unnskylde at de rykket ut på en ransanrop? Hvordan i helvete kan du sammenligne dette med Obiorasaken hvor en mann faktisk døde? Dette blir rett og slett så dumt at jeg mangler ord - og som sagt; jeg er en av dem som stadig kritiserer politiet fordi jeg synes de har for mange betjenter som aldri burde vært der... men akkurat denne saken her er en ikke-sak. Å innrømme at man tar feil er faktisk riktig selv om man er politi Hvorfor blir du så sint fordi folk kritiserer politiet? Interessant debatt, dog.
mysan Skrevet 2. januar 2008 #27 Skrevet 2. januar 2008 Jeg har ingen problemer med å skjønne at de både blir redd for eget liv og helse i situasjoner med rabiate personer, men de burde for all del ha visst at man kan kveles av å legges i mageleie på den måten, og ellers holdt kontinuerlig oppsyn med ham under frakten til stasjonen. Jeg tipper, i min egen fantasi selvfølgelig, at de som la ham slik at han døde gjerne satt i bilen og var både sinte og oppbrakte og syntes det var til pass for ham å ligge sånn med armene på ryggen og muligens bena oppetter samme sted... DET burde ikke forekomme. Men meg om det, jeg orker egentlig ikke engasjere meg så veldig i den saken akkurat nå. Jeg sier bare at det hender de gjøre grove feil som koster andre mennesker både liv og helse.
Jalp Skrevet 2. januar 2008 #28 Skrevet 2. januar 2008 (endret) Jeg har ingen problemer med å skjønne at de både blir redd for eget liv og helse i situasjoner med rabiate personer, men de burde for all del ha visst at man kan kveles av å legges i mageleie på den måten, og ellers holdt kontinuerlig oppsyn med ham under frakten til stasjonen. Jeg tipper, i min egen fantasi selvfølgelig, at de som la ham slik at han døde gjerne satt i bilen og var både sinte og oppbrakte og syntes det var til pass for ham å ligge sånn med armene på ryggen og muligens bena oppetter samme sted... DET burde ikke forekomme. Men meg om det, jeg orker egentlig ikke engasjere meg så veldig i den saken akkurat nå. Jeg sier bare at det hender de gjøre grove feil som koster andre mennesker både liv og helse. Bare en liten korreksjon...Det ble oppdaget at Obiora manglet puls rett etter at situasjonen var bragt under kontroll. Derfor ble han i hui og hast lagt i politibilen og kjørt til legevakten mens gjennopplivingsforsøk pågikk under hele transporten. Ja, det hadde kanskje vært en fordel om dette med mageleie var en kjent problematikk. Problemet var et det var det ikke, og pågripelsen skjedde akkurat slik de hadde blitt opplært til. Endret 2. januar 2008 av Jalp
mysan Skrevet 2. januar 2008 #29 Skrevet 2. januar 2008 (endret) Ja, det hadde kanskje vært en fordel om dette med mageleie var en kjent problematikk. Problemet var et det var det ikke, og pågripelsen skjedde akkurat slik de hadde blitt opplært til. Men selv etter den episoden brukte de samme metode på en annen mann som jeg ikke husker navnet på i farten, og som også døde, og de brukte det på han med den nyopererte mannen i en annen sak... det skurrer bare så veldig. Endret 2. januar 2008 av lillebøll
Jalp Skrevet 2. januar 2008 #31 Skrevet 2. januar 2008 Men selv etter den episoden brukte de samme metode på en annen mann som jeg ikke husker navnet på i farten, og som også døde, og de brukte det på han med den nyopererte mannen i en annen sak... det skurrer bare så veldig. Jeg kjenner ikke til de episodene du nevner her. Det er litt rart, for jeg tror jeg hadde kjent til det hadde det skjedd flere dødsfall som følge av mageleie som pågripelsesmetode. Men jeg kan jo glippet her? Det er imidlertid slik at når man får kunnskap om at en type metode ikke kan brukes, så må man finne fram til andre metoder. I tillegg skal tusenvis få ny opplæring. Det vil imidlertid alltid være slik at pågripelsesmetoder vil ha en iboene risiko med seg. I Norge er det slik at man skal forsøke å benytte minst mulig makt for å gjøre jobben, men da må man ha virkemidler som har denne kvaliteten. Dette er fryktelig vanskelig, og jeg er jo redd dette kan ende med at politiet blir bevepnet i håp om at våpen skal avskrekke folk fra å ty til vold. Det vil å så fall være et nederlag for det norske samfunnet, fordi jeg mener det er en kvalitet det at politiet ikke trenger å vepne seg i det daglige.
mysan Skrevet 2. januar 2008 #32 Skrevet 2. januar 2008 Bevæpnet politi fører antakelig ikke til annet enn enda flere bevæpnede kriminelle. Jeg mener å ha lest at det ble resultatet i Sverige, som det kanskje er naturlig å sammenligne oss med. Jeg er sikker på at de fleste innen politietaten gjør jobben sin meget tilfredsstillende, ellers ville vi hørt atskillig flere historier enn vi gjør, men det er slett ikke umulig at andre betjenter i de nevnte sakene ville ha løst samme situasjon på andre måter og dermed spart liv. Det er igrunnen bare det jeg vil frem til. Det finnes feil folk, og det kommer innimellom til uttrykk. Det største problemet er jo at i slike yrker kan det få så fatale konsekvenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå