Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å lage en ny layout på hjemmesiden. Sist jeg gjorde dette hadde jeg en proff til å gjøre det. Sidene ble fine og lette å oppdatere vha Frontpage.

Nå er vel FrontPage på vei ut, og det nye programmet er helt ukjent for meg. Men det skal ha en del funksjoner som gjør det mulig for amatører som meg å lage sider med bl a CSS (akkurat som om jeg vet hva CSS er, men siden min inneholder noe CSS som gjør at det funker som jeg vil, tror jeg...)

Er det noen som har prøvd Expression?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lastet ned, men ikke testet Expression enda.

Den nye versjonen av FrontPage heter SharePoint Designer, men vt ikke om du finner noen trial-utgaver av det.

CSS står for Cascading Style Sheets, og brukes til å definere fonter, farger og plasseringer av forskjellige elementer på sidene dine. Fordelen med å bruke stylesheets (CSS), er at du kan definere at overskrift1 skal være lilla og fontstørrelse 3 på et sted, og referere til overskrift1 i web-koden din. Hvis du en dag har lyst at overskrift1 skal være oransj, så gjør du bare om i stylesheeten din, og ikke i alle web-kodene.

Skrevet

Henta ned Expression Web for en stund siden og har testet det ut noe siden. Det ser bra ut så langt, uten at jeg har gravd så veldig dypt ennå. Så strålende vakkert er grensesnittet ikke, men det gir deg den informasjonen du trenger.

Ifølge de omtalene og produktsammenligningene jeg har lest er fremdeles Dreamweaver eneveldig konge, men Expression begynner å gi en viss konkurranse. Par år til, så kanskje.

Sharepoint Designer blir noe litt annet igjen siden det er knyttet så nært opp til Office. Kan brukes til mye, men er vel best egnet til prosjektstyring og lignende.

Men eh...altså, både Expression og Dreamweaver kan gjøre mye for deg, men noen Frontpage er de ikke...du skal heeeelst kunne en del for å bruke verktøy som dette.

Skrevet
CSS står for Cascading Style Sheets, og brukes til å definere fonter, farger og plasseringer av forskjellige elementer på sidene dine. Fordelen med å bruke stylesheets (CSS), er at du kan definere at overskrift1 skal være lilla og fontstørrelse 3 på et sted, og referere til overskrift1 i web-koden din. Hvis du en dag har lyst at overskrift1 skal være oransj, så gjør du bare om i stylesheeten din, og ikke i alle web-kodene.

Aha, da skjønner jeg hvorfor CSS er kjekt å bruke.

Men eh...altså, både Expression og Dreamweaver kan gjøre mye for deg, men noen Frontpage er de ikke...du skal heeeelst kunne en del for å bruke verktøy som dette.

Vurderer Expression siden jeg har FrontPage og kan kjøpe det billigere enn Dreamweaver (som jeg har hørt mye bra om)

Men skjønner at jeg bare blir nødt til å lære hvis jeg skal kunne lage ny lay out på hjemmesidene selv. Har tidligere bare laget utkast til utseende og forklart hvordan jeg vil den skal virke, til noen som driver med design/utvikling. Men det er mer interessant å kunne gjøre det selv, for da kan det skje akkurat når jeg vil og helt uavhengig av pris osv....

Skrevet

Noen flere som har erfaringer eller tips til en nybegynner i programmet?

Skal ikke lage så avansert side, men ønsker fast heading med menylinje under og en meny på hver side. Tekst skal åpne seg i et felt midt på siden.

Altså 4 elementer som skal stå "fast" og sidene fra menyen åpnes i et midtfelt.

Kan jeg "flytte" sider jeg har laget i FrontPage tidligere over til Expression Web?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...