Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #1 Skrevet 31. desember 2007 a+b bor sammen og har tre barn. Både a+b er oppvokst i edruelige hjem. Sjeldent de så alkohol. Etterhvert som foreldrene fikk bedre råd og ungene sov lengre om morgenen, så ble det en tradisjon at foreldre tok EN akevitt til middag julaften, 1juledag og nyårsaften. Senere de samme kvelder tok /tar de en cognac eller to til kaffen. De jobber hardt og det er slike dager man kan slappe av. Dette har aldri medført fyll av noe slag. En veldig god stemning i huset. Dette er foreldrene til b. Nå sier samboer til b at de ikke skal dit neste jul pga alkoholen. ??? da skjønte de ingenting. Barna er oppe lenge disse kveldene....Cognacen blir servert sammen med kaffi, kaker og drikke som passer den enkelte. Da fikk a beskjed om at det er greit. Feir jul hjemme hos dere selv. Samboer har fått det for seg at det IKKE skal vre alkohol i nærheten av barna. Foreldrene til b vil ikke la seg diktere, noe eg er enig i. B stiller seg også undrene til dette. De selv tar en flaske vin av og til når ungene har lagt seg.
Kosemose Skrevet 31. desember 2007 #2 Skrevet 31. desember 2007 For meg høres det ut som et vikarierende motiv. Hadde skjønt det hvis det dreide seg om berusede mennesker, men at de voksne tar seg en cognac til kaffen på julaften? :klø:
Rosalie Skrevet 31. desember 2007 #3 Skrevet 31. desember 2007 a høres direkte hysterisk ut, og jeg ser ingen grunn til at vertskapet skal gi seg her. Er jo ikke akkurat snakk om fyll sammen med ungene! Nei, skal a vre så surræv før h*n heller være hjemme hos seg selv neste år, ja.
LilleBille Skrevet 31. desember 2007 #4 Skrevet 31. desember 2007 Som gjest kan du ikke diktere om andre skal drikke eller ikke - men du kan ta et valg om å la vær å dra på besøk. Er det et avholdshjem er det helt greit at det ikke serveres alkohol - og da må du som gjest akseptere at sånn er det der - og motsatt. Rent bortsett fra det tror jeg ikke barn har vondt av å se at voksne kan kose seg med ett glass. All alkohol må ikke nødvendigvis føre til fyll.
Gjest tidligere bruker Skrevet 31. desember 2007 #5 Skrevet 31. desember 2007 Jeg er også svært skeptisk til å ha barna mine i selskap hvor det drikkes alkohol, samme hvor små mengdene er. Mine holdninger har blitt møtt med svært mye hån og latterliggjøring, og med null respekt. Det er svært sårende. Mine grunner er gode nok, selv om ikke alle er enige. Jeg støtter ihvertfall a, om ikke annet for å vise at det finnes mennesker som er enige med ham/henne. Jeg synes personlig at folk bør respektere andres ønske om å skjerme barna fra alkoholbruk i selskaper, og synes det er SVÆRT merkelig at folk blir sure og ikke klarer seg uten den ene akevitten og konjakken på julaften....
Rosalie Skrevet 31. desember 2007 #6 Skrevet 31. desember 2007 Jeg er også svært skeptisk til å ha barna mine i selskap hvor det drikkes alkohol, samme hvor små mengdene er. Mine holdninger har blitt møtt med svært mye hån og latterliggjøring, og med null respekt. Det er svært sårende. Mine grunner er gode nok, selv om ikke alle er enige. Jeg støtter ihvertfall a, om ikke annet for å vise at det finnes mennesker som er enige med ham/henne. Jeg synes personlig at folk bør respektere andres ønske om å skjerme barna fra alkoholbruk i selskaper, og synes det er SVÆRT merkelig at folk blir sure og ikke klarer seg uten den ene akevitten og konjakken på julaften.... At du ikke vil ha alkohol i eget hjem er greit, men du kan ikke mene at dersom du og barna er på besøk hos noen ,så skal ikke de kunne ta en øl til maten eller cognac til kaffen i eget hjem? Da syns jeg faktisk at du heller bør holde deg hjemme.
Kalorina Skrevet 31. desember 2007 #7 Skrevet 31. desember 2007 Ingen skal fortelle meg hva jeg ikke skal eller hva jeg skal drikke og spise i mitt eget hus. Ingen. Uansett.
Gjest Elfrida Skrevet 31. desember 2007 #8 Skrevet 31. desember 2007 Jeg synes personlig at folk bør respektere andres ønske om å skjerme barna fra alkoholbruk i selskaper, og synes det er SVÆRT merkelig at folk blir sure og ikke klarer seg uten den ene akevitten og konjakken på julaften....Er det den type alkoholbruk man bør skjerme ungene fra da?
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #9 Skrevet 31. desember 2007 Jeg er også svært skeptisk til å ha barna mine i selskap hvor det drikkes alkohol, samme hvor små mengdene er. Mine holdninger har blitt møtt med svært mye hån og latterliggjøring, og med null respekt. Det er svært sårende. Mine grunner er gode nok, selv om ikke alle er enige. Jeg støtter ihvertfall a, om ikke annet for å vise at det finnes mennesker som er enige med ham/henne. Jeg synes personlig at folk bør respektere andres ønske om å skjerme barna fra alkoholbruk i selskaper, og synes det er SVÆRT merkelig at folk blir sure og ikke klarer seg uten den ene akevitten og konjakken på julaften.... Nå har akevitten en lang tradisjon i Norge. Tror de fleste drikker den av andre grunner til maten enn akkurat alkoholen som eri. Nå skrev jeg at disse folkene koser seg i julen....de har liten anl til det ellers. Conacen blir aldri tatt frem før maten er spist. Ungene har fått pakkene sine osv. jeg synes det er like frekt at andre har 0 respekt for de som velger å ha seg en cognac til kaffen og en akevitt til maten. Om de tar seg tre conacer, så har det ingenting og si. Dette er folk som ikke blir vanskelig,høyrøstet med alkohol. Får ikke unger sjokk den dagen de ser at de voksne kan ta seg en cognac? Så kan jeg opplyse om at både a+b røyker. vertskapet respekterer det fult ut, selv om de ikke røyker selv. vertskapet har til og med satt ut stoler til de i vedboden i kjelleren, så de ikke fryser ihjel ute.
Harlekin Skrevet 31. desember 2007 #10 Skrevet 31. desember 2007 Jeg er vel enig med de fleste her, jeg tror ikke barn tar skade av at voksne inntar alkohol på julaften i små mengder. Jeg er også enig i at personen a ikke kan diktere hva vertskapet skal gjøre i sitt hjem. Mener a at barna virkelig tar skade av dette, får han eller hun holde seg hjemme med barna. Jeg selv er vokst opp i et hjem uten alkohol på julaften og er svært fornøyd med det, men ettersom jeg også la merke til at foreldrene mine av og til drakk f.eks. rødvin på andre kvelder, hadde jeg ikke reagert dersom de også hadde gjort dette på julaften. Foreldrene mine har aldri drukket så mye at de har forandret adferd av dette.
Leo Skrevet 31. desember 2007 #11 Skrevet 31. desember 2007 Jeg synes personlig at folk bør respektere andres ønske om å skjerme barna fra alkoholbruk i selskaper, og synes det er SVÆRT merkelig at folk blir sure og ikke klarer seg uten den ene akevitten og konjakken på julaften.... Hvis jeg arrangerer et selskap og serverer ett glas vin eller en akevitt til middagen og en liten cognac til kaffen og du anser det som så skadelig for barna dine at du ikke vil komme, så er det helt greit for meg. Hvis jeg er invitert til deg og du serverer saft og kaffe, så er det også helt greit for meg. Respekten bør m.a.o. være gjensidig, så lenge det er snakk om noe som foregår i så beherskede rammer som det blir beskrevet her. Hadde jeg meddelt mine foreldre at jeg ikke kunne komme til dem på julaften fordi de tar et glass akevitt til kaffen og en cognac til kaffen, hadde jeg garantert fått beskjed om å holde meg hjemme...
Gjest Nissa Skrevet 31. desember 2007 #12 Skrevet 31. desember 2007 Så kan jeg opplyse om at både a+b røyker. vertskapet respekterer det fult ut, selv om de ikke røyker selv. vertskapet har til og med satt ut stoler til de i vedboden i kjelleren, så de ikke fryser ihjel ute. Oi, røyking i vedboden, det hørtes ikke trygt ut!
Arkana Skrevet 31. desember 2007 #13 Skrevet 31. desember 2007 Jeg synes ikke dette høres ut som unormalt alkoholforbruk (jeg er selv vokst opp med foreldre som tok et par glass vin til middager på spesielle dager e.l., aldri fyll, men vi har sett at alkohol kan nytes på normale måter), og ser ingen grunn til at dette paret skal jenke seg for a. Derimot er a i sin fulle rett til å ikke ønske å feire jul eller ha barna med et sted hvor det serveres alkohol, det er tross alt a som er forelder til barna, hysterisk eller ikke.
Gjest Gjest Julie Skrevet 31. desember 2007 #14 Skrevet 31. desember 2007 a høres direkte hysterisk ut, og jeg ser ingen grunn til at vertskapet skal gi seg her. Er jo ikke akkurat snakk om fyll sammen med ungene! Nei, skal a vre så surræv før h*n heller være hjemme hos seg selv neste år, ja. Hvis det er slik du sier, ts, er jeg enig med Wadjet.
Far til 2 Skrevet 31. desember 2007 #15 Skrevet 31. desember 2007 Jeg er enig med Kosemose at dette må ligge noe annet bak det å ikke dra i et slikt selskap neste jul. Selv tror jeg barn har godt av å se nettopp denne typen alkholbruk fordi det vitner om sterkt måtehold. Samtidig hørte jeg denne jula om personer som var like ekstreme og som mente at ett (1) glass vin var nok til at en burde oppsøke Blåkors og få hjelp mot slike "drikkevaner". Jeg tror du bør finne ut hva som VIRKELIG ligger bak ønsket om å unngå jul med a+b neste år. Sansynligvis er det noe annet enn et glass akevit/conac.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #16 Skrevet 31. desember 2007 Hvis dette er som trådstarter sier synes jeg egentlig a er nokså hysterisk, evt har vikarerende motiver. Jeg er vokst opp med at foreldrene mine lot være å drikke i selskaper hvor vi var med, men det har aldri vært noe problem at andre gjester, vertskap etc drikker i beherskede former, altså et glass eller to til maten og en konjakk e.l til kaffen. Om det hadde vært snakk om fyll ville jeg forstått det godt om man ikke ønsket å dra, men det virker tullete - selv om man er avholds - å ikke skulle dra i denne situasjonen. For barnet er dessuten foreldrenes oppførsel desidert viktigst, så om foreldrene ikke drikker og stemningen ellers er rolig og hyggelig, burde da det holde for avholdsfolk også...
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #17 Skrevet 31. desember 2007 Jeg har vokst opp med at mamma kunne ta et glass eller to i godt selskap eller til maten på lørdag. Har samme forhold til alkohol selv, kan ta et eller to glass rødvin til maten på lørdag selv om ungene er våkne. Selv er jeg mot sukker i kaker, skal jeg da slutte å komme fordi vertskapet nekter å slutte med kakeservering?
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #18 Skrevet 31. desember 2007 Er selv vokst opp i familie hvor mor i lange perioder drikker. Det har gjort mitt forhold til alkohol veldig anspent. Jeg praktiserte i mange år null alkohol av meg når barna mine var tilstede. Hva andre gjør blir opp til dem. Nå har jeg et litt mer avslappet forhold, og kunne nok godt tatt meg et glass vin til maten f.eks. Selv om det er sjelden jeg gjør det. Den typen alkoholforbruk som TS beskriver, tror jeg faktisk ikke gjør noen skade for barna. Tvert imot , de får et naturlig forhold til alkohol slik det skal være. Det er misbruket vi må skjerme barna mot.
Gjest Grafica Skrevet 31. desember 2007 #19 Skrevet 31. desember 2007 Barn har godt av å lære at alkohol kan være til hygge og nytelse i mindre mengder. Selv har jeg vokst opp i en familie hvor det var helt vanlig at både foreldre og besteforeldre tok et par glass vin til maten, og kanskje noe ekstra etterpå, enten det var en konjakk eller enda et glass vin. Aldri noen som ble beruset eller drakk overstadig mye. Innen jeg nådde tenårene, visste jeg dermed at alkohol ikke var først og fremst til å drikke seg snydens på, men til å nyte. For meg var det viktig lærdom, og jeg er glad jeg er vokst opp med dette. Hvis A skal fortsette å oppføre seg slik ovenfor barna resten av livet, kan det få en av to følger når de når tenårene: Enten så blir de totatlavholds, eller veldig moderate med alkohol. Eller så skal de gjøre skikkelig opprør og drikker mye og ofte for å provosere mor. Det fokuseres mye på de negative virkningene med alkohol, men barn og unge må lære hva som er "riktig" og god bruk, slik at de får et riktig forhold til alkohol... Uff, jeg greier ikke formulere den setningen riktig, håper ingen misforstår med vilje nå...
Kara W Skrevet 1. januar 2008 #20 Skrevet 1. januar 2008 Det jeg ikke skjønner er hva slike foreldre tror er så farlig med at barn ser alkohol eller vet hva det er. Jeg er enig i at man ikke skal tillate fyll når barn er i nærheten, men mener også at barn bør få lære seg at alkohol i kontorlerte mengder er helt OK. Tror de at barn tar skade av å se at farfar drikker noe brunt etter middag? Tror de at de i det hele tatt legger merke til det? Jeg puttet slike ting bare under katogorien "vonde voksendrikker" sammen med kaffe, vin og andre ting som jeg ikke syntes var noe godt, og tenkte ikke noe mer på det. Så lenge de voksne ikke gjør noe nummer ut av det, så vil barna være alt for opptatt av alle de nye lekene sine til å legge merke til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå