Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #1 Skrevet 31. desember 2007 Det har vert mange rentehopp siden sommeren 2004. ca 14? I usa er det boligkrise og folk klarer ikke betale boligene sine. Folk må flytte og bankene taper penger. For meg har siste renteoppgang betydd ca 1500 mer pr.mnd å betale før jeg fikk bundet den. Før jul ble det foretatt en undersøkelse der det ble opplyst at det er 8 % av oss som vil få problemer med betaling om den skal stige enda mere. ca 5 % vil få alvorlige problemer. I usa er det 5% av boligeiere som fikk disse alvorlige problemene, så vist det er 8 % i Norge, så kan vi vente oss en smell snart?
Nabodama Skrevet 31. desember 2007 #2 Skrevet 31. desember 2007 (endret) For oss har det ikke medført noen endring. Vi betaler selvsagt mer enn før på lån, men vi har også større inntekt enn før. Vi har fortsatt flytende rente. Endret 31. desember 2007 av Nabodama
*Frøken Fryd* Skrevet 31. desember 2007 #3 Skrevet 31. desember 2007 Har ikke merket noe til det. Vi bandt ca. 2/3 av lånet vårt på 6% (effektiv). Nå har jeg gått fra studenttilværelse til jobb, så regner med at vi kommer til å klare oss helt fint.
Rosalie Skrevet 31. desember 2007 #4 Skrevet 31. desember 2007 Merker vi svært lite til, men det er fordi vi var konservative da vi tok opp boliglån, og holdt oss til 2xinntekt.
Småsmurf Skrevet 31. desember 2007 #5 Skrevet 31. desember 2007 Jeg er fucked egentlig. Personlig konkurs blir sikkert jeg... Husleia økte med 2000,- Men men. Det går seg sikkert til. Håper jeg...
Alison Skrevet 31. desember 2007 #6 Skrevet 31. desember 2007 (endret) Vi har i grunnen ikke merket noe særlig til renteøkningen. Det kommer av at vi har fått en god del høyere inntekt det siste året. I tillegg har vi ikke så stort lån. Alle renteøkningene har tilsammen ikke økt låneutgiftene mer enn 6-700 kr i mnd. for oss. Endret 31. desember 2007 av Alison
Trillrund Skrevet 31. desember 2007 #7 Skrevet 31. desember 2007 Låneutgiftene har økt med ca 1800,- og jeg kan garantere at uførepensjon og arbeidsledighetstrygden IKKE har økt like mye! Så nå får vi smellen for at noen driver og låner som tullinger. Akkurat når vi begynte å se lysere på økonomien, etter 10 tunge år. Håper bare å finne en jobb, men det er ikke enkelt når man har en helse som legge flere begrensninger....
monja Skrevet 31. desember 2007 #8 Skrevet 31. desember 2007 Vi har ikke merka så mye til renteøkningen. Og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Men så har ikke vi så store lån.
Gjest Huldali Skrevet 31. desember 2007 #9 Skrevet 31. desember 2007 Egentlig har jeg ikke merket noe særlig til det, selv om jeg betaler mer på lånet nå enn tidligere. Har bundet renta på det ene lånet. Men det er ikke noe krise her og regner heller ikke med at jeg kommer til å oppleve noe krisesituasjon pga økt rente.
Gjest Bond Skrevet 31. desember 2007 #10 Skrevet 31. desember 2007 Nei, vi leier forøvrlig. Men jeg har merket at det er flere boliger på markedet, og det er kanskje bra å kjøpe snart :-D
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #11 Skrevet 31. desember 2007 Jeg har heller ikke merket noe til renteøkningene. Egentlig er det litt bekymringsfullt. For det kan bety at sentralbanken må øke renta enda mer for å redusere vårt personlige forbruk og for å holde inflasjonen nede. Nå er riktignok pengemarkedsrenta unormalt høy, så de fleste bankene setter opp renta mer enn sentralbankens siste renteøkning på 0,25 prosent. Mange banker setter opp renta med 0,4 prosent nå. Får håpe dette er nok til å kjøle ned økonomien noe. Håper også på et fornuftig lønnsoppgjør. Husk høyere lønn gir høyere rente.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #12 Skrevet 31. desember 2007 Har ikke merket noe, men så har vi fastrente foreløbig. Bundet til 4,2, tror jeg. Merker det nok når vi kommer over på flytende, men vi har uansett 3-doblet inntekten siden vi tok opp lånet, så hvis det blir et problem har vi større vansker enn rente-økningen. Har endelig fått orden på økonomien, og er blitt ultrakonservativ i pengebruk.
Gjest 553262 Skrevet 31. desember 2007 #13 Skrevet 31. desember 2007 Har heller ikke merket noe- og kommer heldigvis ikke til å merke noe spesielt på en stund heller. Bolig er nylig kjøpt og i beregningen (utfra dagens rente) tok jeg med en god porsjon beregning til å kunne takle en god del prosent til.
momo Skrevet 31. desember 2007 #14 Skrevet 31. desember 2007 Vi har merka det ganske godt. Har vel økt med neste 5000 i måneden. Sefølgelig legger vi merke til det. Men vi klarer oss greit for det. Men den sommeren her blir det ikke syden tur på oss. Men vi kommer oss på andre ferier som er billigere da og vi har spiser god mat og kjøper klær, har hobbier og sånn. Så vi klarer oss jo og har litt til og gå på. Men håper ikke det øker noe mer, for jeg liker og leve godt, vil ikke ende opp med og vende på hver eneste krone.
Tussi! Skrevet 1. januar 2008 #15 Skrevet 1. januar 2008 Åpnet nettopp ett brev fra banken her, og da hadde renta økt med 0,6.. Syns det går litt for fort oppover. Lenge før vi får problemer, men merker at det har blitt dyrere.
*Pepperkake* Skrevet 1. januar 2008 #16 Skrevet 1. januar 2008 (endret) Nei vi har ikke merket særlig til renteøkningen, men det er nok bare fordi jeg har fullført studiene og fått fast jobb. Foreløpig har økonomien vært svært romslig, men nå kommer studielånet som skal nedbetales og da blir det noe trangere. Men det blir likevel ikke vanskelig for oss å klare det med enda litt renteøkning. Tror vi betaler nesten 3000 mer i mnd. Endret 1. januar 2008 av *Pepperkake*
Cata Skrevet 1. januar 2008 #17 Skrevet 1. januar 2008 Ingen verdens ting. Renta var høyere enn den er nå da jeg tok opp lån.
Gjest Pax Skrevet 1. januar 2008 #18 Skrevet 1. januar 2008 Jeg betaler 1500 mer i måneden. Jeg merker det. Men, men, jeg overlever.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #19 Skrevet 1. januar 2008 Merker det i form av at jeg ser at det går mer penger ut.. Husker ikke helt, men tror nok at det er snakk om 3-4.000 i mnd. Fælt å si, men jeg merker det vel egentlig ikke i form av at jeg må redusere forbruk og sparing. Jeg har gått opp ca. 30.000 i lønn i år.
murray Skrevet 1. januar 2008 #20 Skrevet 1. januar 2008 Renta på lånet mitt gikk akkurat opp 0,5 prosent. Utgjør noen tusenlapper i året, men siden jeg gikk opp masse i lønn i fjor, så kommer jeg ikke til å merke noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå