Gå til innhold

Barn og raketter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan pleier dere å gjøre det på nyttårsaften?

Har dere ungene deres med ut når det skal sendes raketter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hvor gamle ungene er, hvor man befinner seg osv?

Vi har ikke planer om å ta med vår jente på halvannet år ut nei. I fjor hadde vi besøk av to barn på 4 og 6 år. Fireåringen la seg i åtte tiden og ville ikke stå opp når klokka ble tolv. Seksåringen holdt seg våken, men hadde heller ikke lyst til å gå ut så vi satt i vinduet og så på rakettene.

Hør på hva ungene vil du :)

Skrevet

Jeg tenker mest på det i forhold til sikkerhet, så i avstand til hvor de skytes opp osv. Mine er 8 og 11 år, ingen er redde så de vil jo helst være helt oppi det.

Vet at det blir krangling i kveld om avstander osv, faren mener at de må få bestemme selv, jeg mener at de må passe seg slik at de ikke blir skadet. Huff det samme hvert år, for at faren skal reagere så må det liksom skje noe alvorlig først, å da sier han: huff så dumt, men det var jo ikke det jeg liksom mente.

Skrevet

Har ingen barn selv, men mener at barna kan være med ut å se på (kommer så klart ann på alder da). Noen har ansvaret for selv oppskytingen, mens andre (inkl. barna) står noen meter bak å ser på. Slik har alltid vi hatt det hvertfall ;)

Skrevet

Så lenge de står langt nok unna, og kanskje har på seg vernebriller, er det nok ikke spesielt farlig. Det er jo en del av barndommen å være med ut og se på rakettene. Jeg er i hvert fall sjeleglad for at foreldrene mine lot meg få oppleve det.

Skrevet

I år skal barna bli med og de er 4. Vi vekker dem 12.

Skrevet

Minsten på 4 la seg kl. 21, men jeg lovte å vekke han så han får sett rakettene. Vesla på 8 holder nok ut til tolv. Vi går ut og ser på rakettene, men ungene er ganske skeptiske, så vi holder oss på verandaen. Våre egne raketter blir sendt ut av far i huset ute på jordet i trygg avstand.

Skrevet

Min 3 åring er fortsatt våken. Han har vært med ut for å se pappa'n skyte opp noen pinneraketter, men smellene skremmer han så vi måtte gå inn etter to. Så vi titta på de to siste gjennom vinduet - mens han holdt seg for ørene. Lurer på om vi skal sette han i bilen og kjøre en tur like før klokka 12, om han fortsatt er våken. Kanskje han får annet å tenke på og så får vi legge han når vi kommer hjem.

Skal man ha unger med ut bør de stå på god avstand fra oppskytingsplassen. Det er jo i lufta det skjer - ikke der man skyter opp.

Skrevet

Da jeg var liten skulle jeg sende opp selv, var ikke fornøyd med å bare se på.

Hadde de voksne diskutert om jeg i det hele tatt hadde fått lov til å gå ut for å se på hadde jeg blitt sur!

Skrevet

Våre unger er med ut og ser på rakettene. Minstemann på 7 år bruker hørselvern, noe han bestandig har gjort for han er redd høye lyder. De står på trygg avstand når far, bestefar og onkel skyter opp rakettene.

Skrevet

Unger på 8 og 11 år kan da gjerne få være med ut for å se på rakettene. Men de bør stå i trygg avstand. Er uansett i lufta at moroa skjer, så om de står 5 eller 50 meter unna den som sender opp rakettene spiller ingen rolle for hvor mye de ser og hvor bra opplevelsen blir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...