Aurela Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Hei, er det noen med kjennskap til vin her? Jeg har nemlig fått en vin i gave, og siden jeg er litt kresen i vinveien (liker søte hvitviner) så vet jeg ikke om jeg vil åpne den for å kun drikke et halvt glass hvis den er veldig tørr. Da vil jeg heller gi den bort til noen som vil like den Dette er det som står på flasken: Forran: 2006 Chardonnay Vin de pays du jardin de la France Mis en bouteille par Dominique Foucher Vallet (L.-Atl.) France Bak: Cépage Chardonnay Er det noen som kjenner til denne vinen og kan si meg noe om smaken?? Det hadde vært kjempefint!!
Gjest Morgan le Fay Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Jeg vil definitivt tippe på tørr; jeg tror ikke jeg har hørt om søte chardonnay-viner? :klø: Muligens kan det være snakk om denne?
Aurela Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2007 Jeg vil definitivt tippe på tørr; jeg tror ikke jeg har hørt om søte chardonnay-viner? :klø: Muligens kan det være snakk om denne? Ja, det virker hvertfall som om den kommer fra samme distrikt om det ikke er akkuratt den vinen.. Uff, og så lite sødme da.. Tror det blir en annen vin på nyttårsaften da..
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 Jeg liker tyske søte viner og jeg kan ikke fordra Chardonnay. Så'e hvis det er noe å gå etter ...
Aurela Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2007 Jeg liker tyske søte viner og jeg kan ikke fordra Chardonnay. Så'e hvis det er noe å gå etter ... Tyske søte viner er namnam, så ja, det var til litt hjelp
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Tyske søte viner er namnam, så ja, det var til litt hjelp Tyske søte viner kan være fytte helvete, og da mener jeg alt fra Liebfraumilch, Piersporter og Schwartze katze til alt det andre røklet. For meg duger bare de ordentlige vinene med klasifisering, altså Kabinett, Spätlese, Auslese og videre inn i himmelen.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 Chardonnay vil jeg klassifisere som en sur vin ... men det heter vel tørr. Jeg har smakt flere forskjellige ... for meg er det bare blææærgh ...
Brunhilde Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 Chardonnay vil jeg klassifisere som en sur vin ... men det heter vel tørr. Jeg har smakt flere forskjellige ... for meg er det bare blææærgh ... Og det samme mener jeg om alle de vinene du liker, ekkelt, søtt skvip, helt uavhengig av klassifisering, gitt...
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 Og det samme mener jeg om alle de vinene du liker, ekkelt, søtt skvip, helt uavhengig av klassifisering, gitt... Det er helt lov det ... Har du smakt noen klassifiserte da ...? Jeg har nemlig omvendt mange "tysk søtt skvip" motstandere ved å la dem smake de klassifiserte. :smile:
Brunhilde Skrevet 1. januar 2008 #10 Skrevet 1. januar 2008 Det er helt lov det ... Har du smakt noen klassifiserte da ...? Jeg har nemlig omvendt mange "tysk søtt skvip" motstandere ved å la dem smake de klassifiserte. :smile: Jeg har nok det. Jeg tror jeg har smakt mer vin enn mange andre, og det eneste søte jeg setter pris på er Sauternes og Tokaji Aszu. Skikkelig søtt og skikkelig dyrt...
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #11 Skrevet 1. januar 2008 Siden jeg er litt kresen i vinveien (liker søte hvitviner) så vet jeg ikke om jeg vil åpne den for å kun drikke et halvt glass hvis den er veldig tørr. Det å være kresen...hm...og så si at man liker søte hvitviner. Vel, nå ja.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2008 #12 Skrevet 1. januar 2008 Jeg har nok det. Jeg tror jeg har smakt mer vin enn mange andre, og det eneste søte jeg setter pris på er Sauternes og Tokaji Aszu. Skikkelig søtt og skikkelig dyrt... Nå ... det er håp for en som liker Tokai Aszu. Min favoritt er Eiswein. Skikkelig dyrt og helt unikt. Forøvrig er jeg veldig glad i Spätlese og Auslese'r av en viss kvalitet. Akk ja.
Aurela Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 1. januar 2008 Det å være kresen...hm...og så si at man liker søte hvitviner. Vel, nå ja. Vel, grunnen til at jeg sa jeg liker søte viner (som er ganske vidt spekter) er fordi jeg ikke har smakt så mange viner, men av de jeg har syntes vært gode har de fleste vært ganske søte og tyske, fra Reisling området(?). Ja, ingen vinkjenner jeg
Gjest Morgan le Fay Skrevet 1. januar 2008 #14 Skrevet 1. januar 2008 Riesling er en drue, og det finnes tørre rieslinger, også.
Aurela Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 1. januar 2008 Riesling er en drue, og det finnes tørre rieslinger, også. Jaha, daså Ser uansett alltid på det "kartet" på sødme, fruktighet og lignende før jeg kjøper, så sammenligner de med hva jeg har likt før.. Hvis det ikke er nevnt, har jeg ingen peiling på vin =P
Saeria Skrevet 1. januar 2008 #16 Skrevet 1. januar 2008 Om jeg får låne tråden litt.. Kan noen tipse meg om noen spesifikke hvitviner og gjerne også musserende som har godt med sødme og fruktighet? Jeg er så innmari kresen og tør nesten ikke handle på polet uten å få noen tips først.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 1. januar 2008 #17 Skrevet 1. januar 2008 Nå vet ikke jeg helt hvor søtt du vil ha det, men jeg liker gewürztraminer, og Dopff&Irion har en god variant, som jeg oppfatter som søtlig Ellers kan du jo teste ulike typer tokaj, men disse er stort sett endel søtere og kraftigere på smak.
Saeria Skrevet 1. januar 2008 #18 Skrevet 1. januar 2008 Jeg tenker nok i retning sukkerlakesøtt. Men jeg kan jo gi denne en sjans. Ser den er frisk av seg.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 1. januar 2008 #19 Skrevet 1. januar 2008 Sukkerlakesøtt=>du burde prøve noen hvite dessertviner. De selges ofte i halvlitersflasker, og er veldig søte og smakskonsentrerte. Det lureste du kan gjøre, er faktisk å forklare problemstillingen for en ekspeditør på Vinmonopolet en dag det ikke er fullt kjør der, for de aller fleste er veldig flinke, og kan komme med anbefalinger til deg.
Saeria Skrevet 1. januar 2008 #20 Skrevet 1. januar 2008 Takker. Lurer på om jeg skal luske meg ned dit i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå