Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage middag med kalkun i morgen.

Har kjøpt et bryststykke og noen kalkunfileter i tillegg. Hvor mye kjøtt bør jeg beregne per person? (altså rent kjøtt, ikke kjøtt inkludert bein)

Og spørsmål nummer to: Hva passer best til av tilbehør? Skal ha fløtegratinerte poteter og waldorfsalat ved siden av. Men i tillegg til det? Kokte grønnsaker? Hvilke? Eller en salat?

:klø:

Veldig takknemlig for svar. Vil jo at gjestene skal få en flott kveld! :spise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blomkål og brokkoli er i hvert fall veldig godt til :) Jeg hadde kokte poteter, skysaus, bretagne kyllingsaus og waldorfsalat til på nyttårsaften i fjor.

Skrevet

Vi skal ha minimais, rosenkål, blomkål og gulerot, og kokte mandelpoteter som tilbehør. Og saus da.

Men fløtegratinerte poteter, er det godt til altså? ser for meg at det tar mye av smaken til kalkunen. Men det gjør kanskje ikke det :klø:

Skrevet

Slenger meg med på denne tråden. Jeg er litt usikker på om jeg har kjøpt litt lite mat, men kjenner jeg meg selv rett sitter vi igjen med rester 1. nyttårsdag.

Jeg har kjøpt 1,5 kilo kalkunfilet som skal holde til fem. Jeg er usikker på om det holder. Det er jo 300 gram kjøtt pr pers.

Skrevet
Men fløtegratinerte poteter, er det godt til altså? ser for meg at det tar mye av smaken til kalkunen. Men det gjør kanskje ikke det :klø:

Hm... Kanskje det? Men jeg bare elsker fløtegratinerte poteter, det er jo så godt!! Synes at kalkunkjøtt fort kan føles litt "tørt", og da liker jeg at det er saftig tilbehør. Men du har kanskje rett i at det blir litt for mye smak i forhold til kalkunkjøttet.

Forøvrig; Tusen takk for svar! :bukke:

(Hva skulle vi gjort uten KG? Finner stadig svar på ting jeg lurer på her. :kghjerte: )

Skrevet

300g kjøtt burde holde det da. Særlig hvis dere har rikelig med tilbehør :)

Rosenkål og gulerot er også godt til, ja. Nam, jeg har nettopp spist, men kjenner jeg gleder meg til kalkunen i morgen :ler:

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg har kjøpt 1,5 kilo kalkunfilet som skal holde til fem. Jeg er usikker på om det holder. Det er jo 300 gram kjøtt pr pers.

jeg syns høres litt lite ut. Har 1,5 kg jeg også, og vi blir tre.

Skrevet

fløte.pot. er kjempe godt...jeg har for mye kalkun, har en på 5,3 kg til 4 voksne og 1 barn :fnise:

Skrevet

Hm. Ser nå at det er 500g kalkun som er vanlig å beregne til hver.. Men hvis det er nok tilbehør så burde det vel holde med 300g? Kommer vel kanskje litt an på hvem man beregner mat til..

Skrevet
Hm. Ser nå at det er 500g kalkun som er vanlig å beregne til hver.. Men hvis det er nok tilbehør så burde det vel holde med 300g? Kommer vel kanskje litt an på hvem man beregner mat til..

Men er ikke det når det gjelder hel kalkun at man skal regne 500g pr.pers fordu da kommer vekten av benet med. Når jeg har vanlig kyllingfile eller kjøtt bruker jeg jo mellom 150-250g per pers!

Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en filet til på 750 gram i morgen. Det er jo bare å fryse ned det som er til overs.

Skrevet
Men er ikke det når det gjelder hel kalkun at man skal regne 500g pr.pers fordu da kommer vekten av benet med. Når jeg har vanlig kyllingfile eller kjøtt bruker jeg jo mellom 150-250g per pers!

Hm, ja, du sier jo noe der. Det er vel 250g det er vanlig å beregne når det gjelder biff f.eks. Derfor jeg tenkte det måtte holde med 300g pr. person når det gjaldt kalkun også.

Skrevet

Kan ikke skjønne at det ikke skulle holde hvertfall! Hvertfall visst man har mye tilbehør!

Skrevet

Jeg skal ha waldorfsalat til kalkunen,men er det vanlig med grønnsaker ved siden va også? Eller skal det bare være waldorfsalat når man skal ha det?

Gjest nextlife
Skrevet

På restaurant er det vanlig å beregne 150 g rent kjøtt (rå vekt ) pr. pers. Hjemme beregner jeg i overkant av 200 g, kanskje litt mer om det er mange storspisere til bords. Jeg har alltid mye tilbehør, gjerne to sorter potet, eller potet og ris, to sorter saus, kokte grønnsaker eller grønnsakgratenger, fylte grønnsaker (tomat, paprika, squash e.l) og alltid frisk salat. Til kalkun lager jeg også alltid en eller annen søt salat (noe liknende som waldorf)Med så mye godt tilbehør går det mindre kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...