monja Skrevet 21. april 2003 #1 Del Skrevet 21. april 2003 Har noen av dere snakka med presten om lengden på vielsen? Vi fikk beskjed om at en "normal" vielse varte ca 20 minutter, men siden vi skal ha to solist innslag skulle vi regne med 30 minutter.....Er det grunn til å stresse, for jeg syntes dette hørtes litt kort ut jeg.... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K. Skrevet 21. april 2003 #2 Del Skrevet 21. april 2003 Tror det er ganske vanlig med så kort vielse. Der vi skal gifte oss er det flere vielser på samme dag, og jeg tror det er satt av ca.45 min mellom hver.. Da skal man komme seg inn og ut og alt på den tiden. Synd at høydepunkete skal vare så kort K. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. april 2003 #3 Del Skrevet 22. april 2003 I kirken hos oss starter det ny vielse hver hele time. Synes det bør være såpass, man vil jo gjerne ha diverse bilder bl a fra kirketrappen... Var i en vielse i fjor sommer som var over på 20 min og det er det stusseligste jeg har vært med på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. april 2003 #4 Del Skrevet 22. april 2003 Vielser er korte! 20 minutter er helt vanlig - ja, selv om det starter en kun hver time. Det er en myte at det er så mye kjappere på Tinghuset fx. Det beregnes god tid til pynting av kirken, fotografering etc. Og dine gjester skal helst ikke gå på de nestes gjester på vei ut. Og man kommer jo i god tid til kirken. Soloinnslag tar kanskje 5-7 minutter ekstra. Og så er det opp til presten hva han eller hun gjør. Vi hadde en prest som strakk det langt og virkelig tøyde ritualet - vi hadde to soloinnslag - og det var over på litt over en halvtime. Og vi kunne gjøre dette fordi det ikke kom noen etter oss. Gjør dere kjent med vielsesritualet i den norske kirke, så ser dere at det er ikke langt. Og som regel kommer spørsmål og svar tidlig, så høydepunktet er over fortere enn du aner. Men alt dette snakker dere med presten om, kommer med ønsker og forslag. Men dette som er det største man gjør, er fort gjort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 22. april 2003 #5 Del Skrevet 22. april 2003 Vår vielse tok ca 40 min, hvis ikke ennå litt mer faktisk. Vi hadde 3 salmer, men ikke noe soloinnslag. Grunnen til vielsen tok såpass lang tid, er nok det at presten holdt en veldig lang (og morsom) tale til oss. Virkelig minnerikt! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2003 #6 Del Skrevet 22. april 2003 I vigslar utan noko ekstra innslag (dikt, sang o.l) er det faktisk over på 20 minutt. Men det er somregel heilt opp til brureparet om dei vil ha ein lengre og meir personleg seremoni! Eg har spelt i veldig mange vigslar (er organist) og synast det er SÅ mykje finare når det er noko ekstra som skjer! Ein kan jo ikkje akkurat be presten om å lese i halv fart for å trekke ut tida For eksempel er det ein del som får forlovarane til å lese nokre av tekstane ( det tar ikkje lengre tid, men det vert meir personleg iallefall). Ellers er det høve til å putte inn fleire musikkinnslag, kanskje de kjennar nokon som er flinke musikarar, eller leige inn nokon profesjonelle. Ein kan ta kontakt med eit musikk-konservatorie eller Musikkhøgskolen i nærleiken og spør om der er nokon som til dømes spelar trompet viss de ynskjer det. Treng ikkje vere så dyrt, 1000-1500 kr. Også vert det så flott! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gleder meg! Skrevet 22. april 2003 #7 Del Skrevet 22. april 2003 Vår vielse regner vi med at varer 40-45 min, da skal vi ha et soloinnslag, en som skal lese kjærlighetens lovsang, en som skal les Frans av assis bønn og tre salmer... Vi vil at det skal vare litt og... Er jo trossalt i kirken vi gifter oss, ikke på festen etterpå!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå