Gå til innhold

Bostøtte

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Turid_*
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om noen kan gi meg litt informasjon om hvordan ordningen med bostøtte fungerer? Hvem kan få det, hvordan er reglene for dette, søknadsfrister osv? Kort sagt; all informasjon rundt dette med bostøtte mottas med takk!

Om noen enten mottar bostøtte selv, har gjort det, eller kjenner litt til dette så blir jeg veldig glad for svar for jeg vet ingenting om dette selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lese mer om det her. :)

Her finnes også en kalkulator som regner ut ca hvor mye du kan få i støtte, om du får!

Skrevet

På den "kalkulatoren" står det oppført ulike alternativ for om man mottar noen form for trygdeytelser. Dagpenger er ikke oppført som et alternativ.

Dermed kan man ikke krysse av for det alternativet og da sier "kalkulatoren" at dagpengemottakere ikke er støtteberettighet til bostøtte.

Hvorfor skal en som mottar dagpenger være ikke-berettiget mens en som mottar uføretrygd være berettiget?

Skrevet

Hmm..

Mulig fordi at om du er trygdet er du for "syk" til å jobbe og ikke har mulighet til å "forsørge deg", mens dagpenger er bare midlertidig fordi man ikke har jobb i øyeblikket.

Skrevet
Hmm..

Mulig fordi at om du er trygdet er du for "syk" til å jobbe og ikke har mulighet til å "forsørge deg", mens dagpenger er bare midlertidig fordi man ikke har jobb i øyeblikket.

Dagpenger er jo også en form for offentlig økonomisk ytelse fordi personen som mottar det ikke er i stand til å livnære seg med egne midler fordi personen ikke har inntektsgivende arbeid.

Det vil jo si at ikke bare er dagpenger en økonomisk ytelse fra det offentlige, det er også til folk som er i en vanskelig situasjon (om enn midlertidig). De er like fattige som gruppene som er kvalifisert til bostøtte.

Hvorfor står ikke dagpenge-mottakere oppført blant gruppene som kan få bostøtte?

Skrevet

Har lurt på det selv, da jeg gikk på dagpenger en periode og ikke hadde råd til husleie osv og søkte om bostøtte. Fikk selvfølgelig avslag.

Jeg tror, at bostøtte er beregnet for de med en "langvarig" trygd av noe slag, og at andre oppegående som ikke har inntekt må gå til sosialen og søke livsopphold!

Men som sagt, dette er bare mine tanker ;)

Skrevet
Har lurt på det selv, da jeg gikk på dagpenger en periode og ikke hadde råd til husleie osv og søkte om bostøtte. Fikk selvfølgelig avslag.

Jeg tror, at bostøtte er beregnet for de med en "langvarig" trygd av noe slag, og at andre oppegående som ikke har inntekt må gå til sosialen og søke livsopphold!

Men som sagt, dette er bare mine tanker ;)

Bostøtten blir regnet ut etter inntekt i løpet av hele året. Men om du plutselig mister jobb/inntekt så må du opplyse om det, for ellers ser de på inntekt fra foregående år, og den vil givetsvis være mye høyere.

Og det er alltids mulig å klage på avslag;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...