Gjest Gjest_Eline_* Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Vi har en datter som snart blir 7 år og har ønsket seg Nintendo DS. Jeg lurer på om vi heller skal kjøpe Playstation til henne, som alle i familien kan bruke. Jeg synes at små barn fort blir veldig asosiale med et lite hendig spill i hendene som de tar med bort på besøk etc. Da er det mer morsomt med et spill hvor flere kan delta. Men kanskje er jeg bare gammeldags her, og egentlig ønsker at barnet mitt skal leke med Lego og dukker i stedet for elektroniske spill? Har dere synspunkter eller erfaringer å dele i denne saken?
Saeria Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Jeg tror jeg ville vurdert det ut i fra hvor mange i familien er det som kommer til å spille på en Playstation og hvilker spill de har som egner seg for datteren din. Vil de andre som skal spille på Playstationen også spille de spillene som dattere di kan spille sammen med henne? DS er kanskje greit hvis en skal på lange middagsbesøk hvor det ikke er barn hun kan leke med, eller hvis dere reiser på lange bilturer/bilferier. Ønsker hun det fordi det er noe hun kan ta med seg, eller fordi det bare skal være hennes? Kanskje hun ønsker seg en DS fordi andre barn i klassen har det? Kanskje kunne Nintendo Wii være et alternativ? Det er jo en meget interaktiv konsoll hvor en må bevege seg til mange spill. Der er det lett for hele familien å delta. Jeg synes ikke du er gammeldags som ønsker at barna skal leke med annet enn bare spill på TV, data eller håndholdt konsoll. Cluet er nok å begrense spillingen og sette premissene for anskaffelse av enhver konsoll på forhånd, sånn at barna vet at de ikke får lov å spille hele dagen. Endret 30. desember 2007 av Saeria
Gjest Gjest_karianne_* Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Vi har både PlayStation og Nintendo DS til barna våre på 5 og 10 år. Det er utan tvil Nintendo DS som blir mest brukt. Det er også mange av vennene deres som har DS. Det som også er bra er at mange spel kan barna linke med kvarandre. Det betyr at dei kan vere opp til 4 personar som spelar på same spelet, men med kvar sin skjerm.
ashera Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 Som sistnevnte innlegger sier, så er DS også en sosial greie. Det husker jeg som en positiv overraskelse fra den gang ungene mine begynte med slikt. Skal du kjøpe en konsoll, anbefaler jeg Nintendo Wii framfor Playstation, fordi den har en type controller som i mange av spillene fordrer fysisk aktivitet hos den som spiller.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #5 Skrevet 31. desember 2007 Dersom jenta ønsker seg en DS, blir det etter min mening helt feil å kjøpe Playstation. Playstation vil jo på ingen måte kunne erstatte en DS, og DSen vil jo fremdeles stå på ønskelista. Så kanskje dere må invstere i en DS etterpå. Vil ellers nevne at av de håndholdte konsollene er PSP å foretrekke foran DS.
Gjest Skrevet 31. desember 2007 #6 Skrevet 31. desember 2007 Vil ellers nevne at av de håndholdte konsollene er PSP å foretrekke foran DS. Nei det er den ikke. PSP tåler ikke barnehender. Den er dyrer. Playstation er skikkelig idioter på service og bruker opptil flere måneder om den først blir ødelagt. Garantien er elendig og de er dyre i servicen. Erfaringsmessig så bruker nintendo 4-5 dager fra den blir sendt fra butikken til den kommer tilbake igjen. PSP er en voksenmaskin og den har mindre muligheter når det gjelder spill. Den har bare en skjerm og den har ikke touch pad. En del av spillene har dårligere grafikk, men flere spillprodusenter velger å lage spill til DS enn PSP. Den har muligheter til musikk og film ja, men film på en 3" skjerm er et helvette etter en stund og man får regelrett vondt i øynenene. Musikk trenger nok neppe en unge og det er en sinnsykt stor MP3 spiller for å si det slik. Minnekortene er også utrolig dyre. DS har muligheten til å dele spill i mye større omfang enn PSP. Omtrent alle spillene som DS kommer med nå har muligheten til å spille med flere andre selv om de ikke har spillet selv. De gjør det ved bruk av trådløs WI-FI som er innbygd i maskinen.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 DS har muligheten til å dele spill i mye større omfang enn PSP. Omtrent alle spillene som DS kommer med nå har muligheten til å spille med flere andre selv om de ikke har spillet selv. De gjør det ved bruk av trådløs WI-FI som er innbygd i maskinen. Dette har nå virkelig psp hatt siden den kom... Jeg kjøpte den ikke lenge etter at den kom, og det er få spill jeg har vært borti som inneholder multiplayer og samtidig ikke har denne funksjonen... Som alltid, valg av spillkonsoll avhenger av hvilke spill barnet liker å spille... PSP har mange gode titler, det samme har DS. PSP har mange kjente klassikere som Ape Escape, Crash Bandicoot, Ratchet & Clank osv... Men siden det er en datter på 7 som skal ha den vil jeg egentlig anbefale DS...
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Husker i 1 klasse og sånn så satt vi på SFO med hver vår gameboy og linket med hverandre kjempegøy syns jeg. Jeg hadde både playstation og gameboy da. men jeg fikk den playstationen til bursdag og absolutt INGEN andre fikk røre den kan hende hun jenta di er litt sånn også da kan det jo være at hun blir sittende alene uannsett? og det å kjøpe bursdag gave til datteren sin noe som hele familien kan bruke blir helt feil syns jeg. Gi henne ds mye mer muligheter og mye mer spill egnet for hennes alder på den.
sommerglede Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 siden du sier at jenta ønsker seg ds så burde hun få den... så kan du invester i en playstation til familien etterhvert..
Cristycreme Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 siden du sier at jenta ønsker seg ds så burde hun få den... så kan du invester i en playstation til familien etterhvert.. Jeg er enig. Jeg kjøpte PS2 på impuls uten å sjekke først og ble skuffet da jeg oppdaget at spillene til PS2 ikke er min greie. De fleste spillene er jo krig/kamp, eller bilspill. På DS kan man spille alt innen SuperMario samt mange andre morsomme spill for en 7 åring. Det som er gøy med Playstation nå da er om hun også får dansematte eller mikrofon. Men altialt tror jeg nok en 7 åring (og så meg da på 26) vil få mest glede av DS. Wii skal også være veldig bra i og med at det også er Nintendo basert.
venus* Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Barna har Nintendo DS, mens mannen har (Playstation) PSP. Sistnenvte er definitivt ikke noe for barn, mens DS'en er høyt elsket. Når det gjelder vanlig Playstation, så kan ikke det sammenliknes med et håndholdt spill. Og i tillegg så hadde jeg nok vurdert Wii. Den kan hele familien spille sammen Dessuten så er Playstation 2 på vei ut, og Playstation 3 har ikke akkurat barnespill.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Barna har Nintendo DS, mens mannen har (Playstation) PSP. Sistnenvte er definitivt ikke noe for barn, mens DS'en er høyt elsket. Når det gjelder vanlig Playstation, så kan ikke det sammenliknes med et håndholdt spill. Og i tillegg så hadde jeg nok vurdert Wii. Den kan hele familien spille sammen Dessuten så er Playstation 2 på vei ut, og Playstation 3 har ikke akkurat barnespill. Mitt barn har hatt PSP siden de første ble solgt i Norge. Han har også en DS (samt de andre håndholdte siden Gameboy colour), men foretrekker helt klart PSPen. Det var derfor jeg nevnte den som et bedre valg lenger opp i tråden. En av de tingene som gjør PSPen attraktiv er at man kan se film på den. Filmer selges overalt der man kjøper spill, men filmene er mye rimeligere. Vil ellers be tråstarter fortelle oss hvilken konsoll som ble kjøpt, og om det var vellykket?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Man kan se film og høre på musikk på Nintendo DS også, med den rette programvaren (moonshell). Link til utstyr
venus* Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 Mitt barn har hatt PSP siden de første ble solgt i Norge. Han har også en DS (samt de andre håndholdte siden Gameboy colour), men foretrekker helt klart PSPen. Det var derfor jeg nevnte den som et bedre valg lenger opp i tråden. En av de tingene som gjør PSPen attraktiv er at man kan se film på den. Filmer selges overalt der man kjøper spill, men filmene er mye rimeligere. Vil ellers be tråstarter fortelle oss hvilken konsoll som ble kjøpt, og om det var vellykket? Nå kunne jeg nok lagt til at mine barn er nokså små. Men jeg ville trodd at 7 år var for lite for PSP...men barn er jo forskjellige. Jeg har prøvd å se en film på PSP, men synes det ble fryktelig smått.
ToveM Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Jeg er enig. Jeg kjøpte PS2 på impuls uten å sjekke først og ble skuffet da jeg oppdaget at spillene til PS2 ikke er min greie. De fleste spillene er jo krig/kamp, eller bilspill. På DS kan man spille alt innen SuperMario samt mange andre morsomme spill for en 7 åring. Det som er gøy med Playstation nå da er om hun også får dansematte eller mikrofon. Men altialt tror jeg nok en 7 åring (og så meg da på 26) vil få mest glede av DS. Wii skal også være veldig bra i og med at det også er Nintendo basert. Nå ville jeg heller investert i en Nintendo DS, hvis det er det hun ønsker seg, ypperlig å ta med på ferier og turer, men på den andre siden er det helt feil at detikke finnes masse barnespill til PS2, vi har i alle fall en hel haug...det er også begynt å komme en del barnespill til PS3, men foreløpig er det vel ikke så mange
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå