Gå til innhold

Kraft til kalkun!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å lage kraft av det som er inne i kalkunen, men synes tanken på å kutte dette opp er ekkel.

Kan jeg steke og koke det uten å kutte det opp.

Hvor lenge skal det koke og skal jeg ha annet i enn det som er i posen?

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest rikkerikke
Skrevet

Innmaten (eller hva det nå er) fungerer fint å koke kraft på. Koketiden husker jeg ikke helt, men du behøver ikke kutte noe opp først. Bruk litt krydder, og kanskje noen rotgrønnsaker/løk i i tillegg så får du en grei basiskraft. Husk å sile og redusere den før bruk til sausen.

Skrevet
Innmaten (eller hva det nå er) fungerer fint å koke kraft på. Koketiden husker jeg ikke helt, men du behøver ikke kutte noe opp først. Bruk litt krydder, og kanskje noen rotgrønnsaker/løk i i tillegg så får du en grei basiskraft. Husk å sile og redusere den før bruk til sausen.

Ok, så da kan jeg ta alt som det er i en kjele uten å brune det først.

Jeg har gulrøtter, løk og noe purre.

Hvor mye av dette og vann skal jeg bruke og hvor lenge skal det småkoke før det er ferdig.

Tenkte å koke kraften i dag å sette i kjøleskapet og lage sausen i morgen.

Går vel fint det?

Lager da med mel, smør, kraft og (vann eller fløte der er jeg litt usikker) eller litt av begge.

Huff, har ikke gjort dette før jeg.

Gjest rikkerikke
Skrevet
Ok, så da kan jeg ta alt som det er i en kjele uten å brune det først.

Jeg har gulrøtter, løk og noe purre.

Hvor mye av dette og vann skal jeg bruke og hvor lenge skal det småkoke før det er ferdig.

Tenkte å koke kraften i dag å sette i kjøleskapet og lage sausen i morgen.

Går vel fint det?

Lager da med mel, smør, kraft og (vann eller fløte der er jeg litt usikker) eller litt av begge.

Huff, har ikke gjort dette før jeg.

Sist jeg gjorde dette brunet jeg ingen ting. Hadde alt i en kjele med varmt/kokende vann og kokte en stund, litt usikker på hvor lenge, men 45 minutter + kanskje?? (Gjør mye sånt litt på slump jeg...)Så silte jeg av kraften og reduserte til ca 2/3 mengde. Da er det mulig å sette den i kjøleskapet (når den er avkjølt). Du kan fint lage jevning på vanlig måte og spe med kraften og litt fløte samt krydre. Om det er sjy igjen eller steking av kalkunen kan den også brukes som utgangspunkt for saus, eller tilføres den sausen du har så slipper du hele kraftkokingen. Om du synes dette blir litt uoverkommelig er det jo fullt mulig å lage saus med utgangspunkt i pose også da. De kan jo gjøres bedre med litt fløte og stekesjy f. eks.

Ble kanskje litt rotete dette men...

Skrevet

Den aller beste måten å lage kraft på er å legge innmaten fra kalkunen i en liten ildfast form med noen klatter margaring (evt litt olje) og ha dette i ovnen på 225 grader i ca 25 minutter. De siste 15 minutter kan du legge et par gulrøtter i biter, litt purre, en løk og kanskje en bit persillerot i formen og la dette steke med.

Tøm alt over i en gryte og ha på vann, ca 2/3 over det som er brunet og la det trekke (rett under kokepuntet) i 3-4-5 timer. Skum av undeveis. Sil av grønnsaker og innmat, kok kraften opp igjen og smak til med salt og pepper, reduser til ca 1/2 parten av utgangspunktet.

Brun mel og margarin, spe med kraften og kok opp, la småkoke i en times tid, smak til med mer krydder og hell i sjyen fra kalkunen når denne er ferdig. Helt til slutt kan du runde av med en fløteskvett.

Dette blir kjempegod saus!

Gjest rikkerikke
Skrevet

Brunhildes variant hørtes god ut. Ble litt fristet til å prøve det jeg. Har nok tatt litt hurtigvariantes selv ser jeg. Er en litt utolmodig sjel..

Skrevet (endret)

Den er veldig god. Kjøper du et par rå kyllinglår og bruner og koker sammen med de andre godsakene, blir kraften ekstra god.

Til ribba, ja vi liker saus til ribbe, på julaften brunet jeg grisehaler sammen med grønnsakene, den sausen ble kjempegod. :sjenert:

Endret av Brunhilde
Skrevet
Den aller beste måten å lage kraft på er å legge innmaten fra kalkunen i en liten ildfast form med noen klatter margaring (evt litt olje) og ha dette i ovnen på 225 grader i ca 25 minutter. De siste 15 minutter kan du legge et par gulrøtter i biter, litt purre, en løk og kanskje en bit persillerot i formen og la dette steke med.

Tøm alt over i en gryte og ha på vann, ca 2/3 over det som er brunet og la det trekke (rett under kokepuntet) i 3-4-5 timer. Skum av undeveis. Sil av grønnsaker og innmat, kok kraften opp igjen og smak til med salt og pepper, reduser til ca 1/2 parten av utgangspunktet.

Brun mel og margarin, spe med kraften og kok opp, la småkoke i en times tid, smak til med mer krydder og hell i sjyen fra kalkunen når denne er ferdig. Helt til slutt kan du runde av med en fløteskvett.

Dette blir kjempegod saus!

Tusen takk:)

Dette prøver jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...