treningsjenta Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Har en hel eske med egg til overs og de går ut på dato imorgen. Kjedelig å kaste dem alle sammen og da.. Noen som vet om noe greit man kan lage ut av disse eggene?
janne84 Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 kan lage pannekake eller vaffle? Men selv om det står at de går ut på dato i morgen, så gjør det ingen ting om du bruker de noen dager på "overtid". Det har jeg gjort mange ganger og har ikke smakt forskjell...
Gjest Eir Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Egg har mye lenger holdbarhet enn det som står på pakka, siden denne er Eu-tilpasset. Så du kan bruke eggene i ca 3 måneder til uten problemer.
treningsjenta Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. desember 2007 "3 måneder" ? så lenge?
Gjest Leya Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Prior sier jo det selv at du kan bruke dem langt på overtid. Jeg lover at du kjenner det på lukta om de er råtne!
Edie Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Datoen som står på egg er jo kun satt ut i fra et EU-regulativ. Egg kan trygt brukes hvertfall 3 måneder over datoen. Som sagt over - du lukter det garantert med en gang om de er blitt dårlige. Jeg er vanligvis ekstrem med holdbarhetsdatoer, kaster konsekvent alt over holdbarhetsdatoen, om det er hermetikk eller lomper spiller ingen rolle. Sjekker konsekvent dato på alt jeg kjøper i butikken (utrolig mye dårlig og utgått holdbarhet i alle butikker..) Men egg har jeg altså lært meg til å bruke over datoen som står på kartongen...
Gjest Veronica Mars Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 Sier meg enig her, egg kan brukes lenge etter holdbarhetsdatoen.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 Ellers er jo omelett godt. Det kan lages i mange varianter.
Cand alt Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 Lag en stor og deilig omelett. Har du fremdeles egg til overs kan du alltids mekke sammen en eggesuffle.
treningsjenta Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 30. desember 2007 Ja, jeg er ekstrem på holdbarhetsdatoer jeg og. Kaster alt som går ut, gjerne den dagen, eller dagen før datoen. Men da kan jeg forsøke å la dem stå litt til da :)Takk for hjelpen folkens!
*Pepperkake* Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 Når egg begynner å bli dårlige blir de mer "vannete" enn slimete om du skjønner. Altså eggehvitene blir tynne. Og så lukter de ikke godt.
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #12 Skrevet 30. desember 2007 Fant dette på en side og tror det faktisk stemmer.. du kan sjekke om egget er råttent slik: putt egget i et glass med vann. hvis det synker er det spiselig. hvis det flyter opp til overflaten er det råttent. ...
Brunhilde Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Ellers syns jeg det er greit å lage sukkerbrød når jeg har mye egg til overs, de kan fryses til en passende anledning. I dag lagde jeg karamellpudding, den skal det også en del egg i.
Gjest Fjellsippa Skrevet 30. desember 2007 #14 Skrevet 30. desember 2007 Ellers syns jeg det er greit å lage sukkerbrød når jeg har mye egg til overs, de kan fryses til en passende anledning. I dag lagde jeg karamellpudding, den skal det også en del egg i. Hvis du skal ha selskap i morgen anbefaler jeg karamellpudding eller creme brulet til dessert. Da går det en del egg. Hvis du lager creme brulet bruker du kun eggeplommene. Da kan du fryse hvitene, og bruke senere.
Leone Skrevet 30. desember 2007 #15 Skrevet 30. desember 2007 Noen tips til hva man kan bruke bare eggehvitene til? Og hvordan funker det hvis man fryser det ned, er de like bra når man tiner de igjen?Jeg har lagd creme brulee med 6 eggeplommer idag nemlig, så har lurt på hva jeg skal gjøre med hvitten...
Gjest Dalwhinnie Skrevet 30. desember 2007 #17 Skrevet 30. desember 2007 Noen tips til hva man kan bruke bare eggehvitene til? Og hvordan funker det hvis man fryser det ned, er de like bra når man tiner de igjen?Jeg har lagd creme brulee med 6 eggeplommer idag nemlig, så har lurt på hva jeg skal gjøre med hvitten... 6 eggehviter er akkurat det du trenger til Nigellas fantastiske (og enkle) sjokolade-pavlova. Den skal vi ha til dessert i morgen kveld.
Gjest =tentacle= Skrevet 30. desember 2007 #18 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Eggehvitene kan brukes i nøttebunn som fryses til passende anledning. *Begynte å lese tråden nedenfra, kopierte visst nesten Brunhilde, sorry. Endret 30. desember 2007 av =tentacle=
Grooo Skrevet 30. desember 2007 #19 Skrevet 30. desember 2007 Vi har høner selv og de stempler ikke eggene de legger. Allikevel holder de lenge! Du kan trygt bruke eggene både en uke og en måned eller to etter stemplingsdatoen!
Brunhilde Skrevet 30. desember 2007 #20 Skrevet 30. desember 2007 Eggehvite er jo kjempegreit å lage marengs av. Greit å ha i en boks og bruke som garnityr til iskrem, eller bare som en søt munnfull til kaffen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå