Gå til innhold

selge gull

Anbefalte innlegg

Gjest blåmobil
Skrevet

jeg har et armbånd og smykke i sølv

og ey armbånd i gull

og en forlovelses ring i hvitt gull.

sambo har forlovelses ring i gult gull...

vi bor i oslo..

noen tips til hvor vi kan få byttet dette inn mot penger?

Alle disse tingene hører fortiden til og vi vil deffor ikke smelte dette om og få dem til å bli ande ting..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns å huske at det er en pantlåner nede i sentrum, vet ikke adressen. Tror at det er gjennom Nordea? Det er i hvert fall gjennom en av bankene den pantlåneren eksisterer.

Gjest blåmobil
Skrevet
Syns å huske at det er en pantlåner nede i sentrum, vet ikke adressen. Tror at det er gjennom Nordea? Det er i hvert fall gjennom en av bankene den pantlåneren eksisterer.

men pantelåneren låner meg jo penger, jeg vi få penger for å kvitte meg med gullet/sølvet..

Skrevet

På Grønland er det flere butikker som selger og kjøper gull og kanskje sølv.

Lykke til!

Skrevet
jeg har et armbånd og smykke i sølv

og ey armbånd i gull

og en forlovelses ring i hvitt gull.

sambo har forlovelses ring i gult gull...

vi bor i oslo..

noen tips til hvor vi kan få byttet dette inn mot penger?

Alle disse tingene hører fortiden til og vi vil deffor ikke smelte dette om og få dem til å bli ande ting..

Ikke akkurat det helt store verdiene. Tviler på at det finnes noen som vil betale for det lille gullet/sølvet.

Ville heller forsøkt å selge de som smykker på f.eks. finn.no.

Skrevet (endret)
men pantelåneren låner meg jo penger, jeg vi få penger for å kvitte meg med gullet/sølvet..

Trodde en pantlåner kjøpte smykkene, og lovte å ha dem liggende til en viss dato, etter dette legges gjennstandene ut for salg. Du kan selvsagt selv kjøpe dem, men det er ikke lenger sikker på at du får kjøpt dem før noen andre slår kloa i det..

Hvertfall slik jeg trodde det fungerte..

Edit: http://no.wikipedia.org/wiki/Pantel%C3%A5ner

Endret av jente89
Skrevet (endret)

Slik har jeg forstått det:

Eks: jeg leverer en gullring til en pantlåner, ringen har en verdi på 5000 kroner. Jeg får da 5000 kroner av pantlåneren. Han lar ringen min ligge hos seg i en viss tid. Hvis jeg ønsker ringen min tilbake må jeg komme til pantlåneren med 5000 kroner for å "kjøpe ut" ringen min igjen. Hvis jeg ikke kommer tilbake selger panlåneren ringen min videre.

Endret av Huldali
Skrevet
Slik har jeg forstått det:

Eks: jeg leverer en gullring til en pantlåner, ringen har en verdi på 5000 kroner. Jeg får da 5000 kroner av pantlåneren. Han lar ringen min ligge hos seg i en viss tid. Hvis jeg ønsker ringen min tilbake må jeg komme til pantlåneren med 5000 kroner for å "kjøpe ut" ringen min igjen. Hvis jeg ikke kommer tilbake selger panlåneren ringen min videre.

Slik jeg har forstått det også, men må man ikke betale 5000,- + renter for å få tingene tilbake. Pantelåneren skal jo tjene litt på dette også, i tillegg er det vel ikke alltid ringens verdi man får av pantelåneren, men en litt lavere verdi (han skal jo tjene litt på evt salg).

Og tror jeg ville testet Finn eller noe lignende hvis jeg skulle solgt smykker jeg...

Skrevet

Ja, det med renter er jo sant. Vet ikke helt hvordan det er. Hvis man ikke betaler noe ekstra så vil jo ikke pantlåneren tjene noe på det, så må nok være en form for ekstrabetaling av noe slag.

Finnes jo noen gullsmeder som også tar inn gamle smykker.

Skrevet

Jeg trodde pantlånere gir mye mindre enn det egentlige verdien?

Jeg synes og at det er best å selge dem som smykker på finn.no eller lignende.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Dette lurer jeg på også. Har en diamantring til 10 000 kr, som jeg gjerne vil kvitte meg med. Har ikke prøvd å legge den ut på finn, for jeg ville aldri kjøpt smykker der selv, og regner ikke med at andre gidder det heller. Man vet jo aldri om man får det man skal ha. Jeg tror pantelånere gir deg myyyyye lavere beløp enn tingen er verdt. Men vet jo ikke.

Skrevet

Men kanskje spørre fra gullsmeden eller andre smykkebutikker? De skulle jo da i det minst vite hva er mulighetene?

Skrevet

Det er nok ingen som kjøper sølv.

Og også for gull er det forsvinnende lite verdier å hente, ikke minst fordi smykker veier omtrent ingenting.

Skrevet
Men kanskje spørre fra gullsmeden eller andre smykkebutikker? De skulle jo da i det minst vite hva er mulighetene?

Jeg fikk min diamantring taksert for salg til gullsmed. Gullsmeden ville kjøpe ringen min for 35000,-

Men den er ikke til salgs, ville bare vite om forsikringstaksten stemte

Gjest nextlife
Skrevet

Enkelte gullsmeder tar smykker i kommisjon for salg. Det vil si at du selger smykket gjennom gullsmeden mot et vederlag. Tror kanskje smykkene må være av en viss verdi for at gullsmeden skal selge de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...