Gå til innhold

Nordmenn vil ha 'mer disiplin i skolene' iflg. ny undersøkelse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vi som er lærare fortjener mer lønn, vi har tross alt gått 3-4 år på skolen! Det er vi som må slite med ungan til problemforeldran...

Gi oss lønn over 600 000 og vi skal få skikk på ungan dokkers.

Jeg tror ikke lønna alene vil kunne avgjøre lærerenes evne til å få skikk på barna. Det er langt flere variabler som må taes med i beregningen.

Vi har en flott dame (rett fra lærerskolen) som har ivaretatt et av mine barn de siste årene. Og hun gjør en fantastisk jobb (har antagelig samme verdier og krav som jeg har :fnise: ). Hun fortjener sansynligvis bedre betalt, men det er fordi hun HAR VIST at hun er egnet. Ikke fordi hun får bedre betalt for jobben.

Alle foreldrene jeg har snakket med er enig i at vi er glad denne damen er så "streng".

Forøvrig har politikerene en del av skylda for hvilke virkemidler de tillater for å ha et minimum av disiplin. Når vi binder lærerene på hender og føtter (for å sette det på spissen), er det kansje ikke så rart at resultatet blir som det blir.

Hovedårsaken til disiplin problemene har imidlertid basis i at vi som foreldre har det så travelt at vi til en viss grad "kjøper oss fri" fra ansvaret ved å sende ungene på alverdens av fritidsaktiviteter uten å følge opp selv. Et minimum bør være at vi stiller opp på riding, fotball, turn, eller hva det måtte være. Vi må sette grenser hjemme fremfor å akseptere alt fordi vi ikke orker noen kamp mht barnets forslag. Bare det å sette seg ned sammen med barna når det gjelder lekser, og vise interesse for deres hverdag, er et viktig element mange foreldre ikke har tid til. At "resultatet" kan bli dårlig bør derfor ikke overaske så mange.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi som er lærare fortjener mer lønn, vi har tross alt gått 3-4 år på skolen! Det er vi som må slite med ungan til problemforeldran...

Gi oss lønn over 600 000 og vi skal få skikk på ungan dokkers.

Og hvorfor ble du lærer?

Jeg vil helst ikke ha slike lærere som deg i skolen, for det du sier er at du skal gjøre en god jobb OM du får mye høyere lønn. Det vil si at du ikke gjør den jobben du skal, og slike mennesker ønsker ikke jeg å ha i skolen.

Finn deg en annen jobb, for som lærer passer du ikke

Skrevet

Jeg tror at man må gjenreise læreren som autoritetsfigur. Det behøver ikke å innebære at man skal tilbake til skammekrok og spanskrør. Men det betyr at lærere må ha anledning og oppbacking til å knesette sin autoritet overfor elever som er i opposisjon, eller som er et uromoment i klassen. Da tenker jeg IKKE på de elevene som f.eks har ADHD, dysleksi osv. DE elevene trenger utredning og et tilpassa undervisningstilbud, noe man er fullt ut i stand til å gi dersom skolene får ressurser nok og nok timelærere.

Men jeg kan godt se for meg at en urolig elev får de timene han saboterer, definert som fravær, og at det får en konsekvens i fht om han består det kurset. Evt kombinert med gjensitting hvor lekser kanskje kan stå i fokus.

En pålagt samtale à là medarbeidersamtale på en normal arbeidsplass, kunne også være en tanke. Det behøver ikke være noen gardinpreken, men det kunne kanskje være bra for enkelte elever om de tenker seg litt om i fht hvor de vil med livet sitt, og om de er på vei dit, eller et helt annet sted, med sin oppførsel per i dag.

Jeg tror ikke man behøver å hverken true, kue eller på andre måter trakassere elever for å ha autoritet, men man må kunne demonstrere klart for dem, at det er læreren som bestemmer i klasserommet, og at hans autoritet ikke kan utfordres uten at det får konsekvenser. Så blir det opp til læreren selv å lage en persona som er klar, konsekvent og autoritativ, men som også er omtenksom og bryr seg om sine elevers ve og vel, og som ikke blir autoritær og vilkårlig i sin maktbruk.

Den beste læreren jeg noen gang har hatt, var en eldre dame som gjorde det klinkende klart at hun ikke tolererte noe tull. Men hun hadde humoristisk sans, hun var meget glad i sine elever, og hun brydde seg om alle, så vidt jeg kan huske det. Hun fulgte opp både de som hadde problemer, og de som hadde lett for det, slik at de svakeste fikk mer hjelp, og de sterkeste fikk flere utfordringer og slapp å kjede seg.

Hun gjorde det klart for alle hva hun forventet av oss, og hun var meget konsekvent i fht å følge opp de reglene hun hadde satt opp. Det var ingen vilkårlighet, og man visste nøyaktig hva man hadde å forholde seg til.

Det var ingen som var direkte redd henne, men det var heller ingen som ønsket å utfordre henne. Vi visste jo at hun var glad i oss, og det var aldri noe bråk i hennes timer.

Skrevet

Dette er så ufattelig typisk nordmenn! Om det skulle bli innført strengere disiplin i skolen ville det gått maks et år før folk hadde begynt å klage om at de følte seg satt i gapestokk som dårlige foreldre etc.

Nordmenn driver og overlater mer og mer av oppdragelsen til barna til det kommunale. Slik utviklingen virker til å gå er det ikke lenge til spanskrør osv. blir innført igjen. Er dette virkelig en utvikling vi vil ha? Nordmenn sier at det ikke er nok disiplin i skolen, jeg velger å se på det fra en ungdoms synspunkt.

Lærere setter seg selv som den høyeste autoriteten, svært ofte uten å ha prøvd å gjøre seg fortjent til respekten de krever. Respekt er ikke noe som gies til noen automatisk, det må fortjenes. Når lærere ikke gjør det, har de ingen kontroll på elevene. Det er ikke elevene som trenger strengere straffer osv. for de er bare ungdommer, og slik vil det alltid være. Ja til bedre lærere, sier jeg.

Oppdra ungene deres selv, og slutt å skyld på staten for at dere er dårlige foreldre.

Jada. Bare overlever enda mer av barnas oppdragelse til det kommunale, ja. Det åpner bare flere dører som vil gjøre det lettere å skape tankeløse arbeidsmaskiner. Det vi bør innse, er at det som vi kaller for "familie" er til dags dato bare en brøkdel av en skygge av hva det engang var! Oppdragelse bør foregå i hjemmet, ikke på skolen. Selvsagt, det er jo en god del barn og unge i dagens samfunn som ikke har den muligheten, pga problemer innad familien(dere kjenner vel til de mest vanlige grunnene, som alkoholisme, skilsmisser, og andre splittende personlige grunner), som da selvsagt må få en viss form for disiplin inn i livene sine på en eller annen måte.

Personlig synes jeg at det blir feil å pålegge det kommunale systemet dette ansvaret, ettersom sannsynligheten for at alt for mange vil heller gjøre opprør mot skolen, i stedet for familien, og det vil resultere i dårligere karakterer, og forakt for alt som har med skole og kommune å gjøre. Privatisering vil heller ikke hjelpe på dette problemet.

For å få en eventuell løsning på dette problemet, så må man forbedre familiene generelt, og fjerne illusjonen om at alt skal overlates til kommunene, og at man heller skal satse på egen karrière foran sine egne barn. Det sier jo seg selv!

Skrevet

Det blir litt enkelt å skylde bare på foreldrene som sådan så lenge samfunnet har blitt slik at ungene mer eller mindre vokser i barnehagen og på SFO i tillegg til skolen. Foreldrene har ungene sine fra kl 1700 og noen få timer per kveld samt helger, resten av livet sitt er de faktisk innenfor de kommunale institusjonene.

Dette må det faktisk tas høyde for i barnas hverdag. De er mer borte enn hjemme.

Ellers vil jeg påstå at lærere kan kreve respekt av sine elever, på samme måte som en hvilken som helst sjef i en bedrift.

Det skal ikke være sånn at elevene tester ut læreren for å se hvor langt de kan strekke vedkommende, det er ikke derfor de er på skolen. Tror du, ungdom i innlegget over, at du kan komme på en arbeidsplass og stille krav til sjefen din for at han skal få din respekt? Sorry, da har du litt av hvert i vente.

Skrevet

Nei, så absolutt ikke. Men en lærer er ikke en arbeidsgiver, og spesielt på ungdomsskolen føler elever at de ikke får en dritt igjen for å gå på skolen (hvilket man gjør i en jobb), og at lærere (merk: DÅRLIGE lærere) krever respekt blir i mine øyne feil, fordi de ikke fortjener det. Det er alt for mange dårlige lærere i den norske skolen idag.

Skrevet

Jeg er enig med deg i at det finnes for mange dårlige lærere, men jeg vil også si at flere lærere kunne gjort en bedre jobb om ungdommene hadde klart å oppføre seg, og skjønne at de faktisk går på skolen for sin egen skyld og ikke for læreren. HAN har fått sin utdannelse, det er verre med bøllene.

Skrevet
de er nemlig veldig opptatt av at det skal være "hyggelig" på skolen. Det er helt greit, men da kan de hygge seg i frikvarterene, og så kan de lære i timene!

:klappe:

Det BØR være forskjell på barnehage/førskole og skole når det kommer til akkurat det.

Skrevet
Jeg er enig med deg i at det finnes for mange dårlige lærere, men jeg vil også si at flere lærere kunne gjort en bedre jobb om ungdommene hadde klart å oppføre seg, og skjønne at de faktisk går på skolen for sin egen skyld og ikke for læreren. HAN har fått sin utdannelse, det er verre med bøllene.

Men dette med disiplin går svært sjeldent utover de som trenger det. Bøllene er bøller uansett, på ungdomsskolen skal de helst ha lært seg at om de ikke er interessert kan de i hvert fall holde kjeft og ikke plage andre. Og grensesetting for utagerende ungdommer tror jeg er VIKTIG.

Skrevet

Det med disiplin må starte første skoledag. Man kan ikke starte i 8. klasse.

Skrevet
Da jeg gikk på skolen fikk jeg bank av elevene, og kranglet bare med lærere. Jeg har ca. 140 i IQ ifølge internett-tester og jeg var en gluping. Jeg kan ikke se at min skolehverdag ville blitt noe bedre av å gi lærere muligheten til å slå. Det ville bare vært enda en måte lærerjævlene kunne trakassert meg på.

Ingen virkelige begavede barn får det bedre av disiplin i skolen. Det er i deres natur å utfordre autoritære lærerfigurer. Disiplin er bare for middelmådighetene som ønsker å sjalte ut taperne for å ha noen å se ned på.

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet
Jeg har hatt barn i skolen i mange år, og har de siste årene sett en skremmende utvikling både når det gjelder disiplin, kvaliteten på lærerne og faglig utvikling. Mine yngste barn er ikke dummere enn de eldste, men skolen har gjennomgått en forandring som speiler seg i elevenes resultater.

Jeg våger å påstå at stikkordene her er:

• manglende disiplin og lite grensesetting for utagerende elever
  • ansvar for egen læring
  • læreren som veileder istedet for underviser
  • åpen skole og dermed masse støy
  • ikke lenger klasseromsundervisning
  • voldsom vekt på prosjekter som tar masse tid men gir et smalt faglig utbytte
  • unge lærere som ikke har den samme følelsen for jobben sin og ansvaret sitt

Resultatet har blitt en så bråkete skolehverdag at mine barn er utslitte når de kommer hjem, prosjektarbeid i grupper som tar tid fra grunnleggende fag som matematikk og norsk, masse ansvar som blir overlatt til oss foreldre. Det er helt greit for meg som mor å hjelpe til med lekser, men det blir litt feil når jeg må holde hjemmeundervisning på søndager for at mine barn skal lære elementær matematikk. På vår skole er det nå krisestemning og foreldre i opprør. Sannsynligvis må vi som foreldre involvere oss for å få til endringer i dagens skole. Jeg er veldig glad for den debatten som går i media om dagen, og den er helt i tråd med min erfaring som mor. Jeg har måttet forlange av "mine" lærerer at de er strenge mot mine barn, de er nemlig veldig opptatt av at det skal være "hyggelig" på skolen. Det er helt greit, men da kan de hygge seg i frikvarterene, og så kan de lære i timene!

Riktigt, bedre kan det knappt beskrives!

Skolen er de sener år blitt endret til en lekestue utengrenser, der lærere utenansvar og respekt.

Når antallet elever med problembakgrunn, øker svarer skolen med å spre og utviske allt ansvar, og ledelsen omgir seg med meningsløst tåkeprat.

Norsk skole i dag preges av hjelpeløse kjerringer som knapt kan ta en beslutting, neppe vet hva disiplin er ( de tror disiplin er et slagvåpen fra før 1968)

Deres fremste middel for konfliktløsing er: "Kom så synger vi en sang alle sammen".

Derse totale mangel på evner til å oppnå resultater i praksis, overgås bare av deres håpløse teorier og fantastiske bortforklaringer.

Skrevet
Riktigt, bedre kan det knappt knapt skrives med én p beskrives!

Skolen er de sener år blitt endret til en lekestue utengrenser her skal det være mellomrom mellom ordene, der lærere utenansvar mellomrom igjen og respekt.

Når antallet elever med problembakgrunn, øker kommafeil svarer skolen med å spre og utviske allt ansvar, og ledelsen omgir seg med meningsløst tåkeprat.

Norsk skole i dag preges av hjelpeløse kjerringer som knapt kan ta en beslutting beslutning har bare én t, neppe vet hva disiplin er ( de tror disiplin er et slagvåpen fra før 1968)

Deres fremste middel for konfliktløsing er: "Kom så synger vi en sang alle sammen".

Derse totale mangel på evner til å oppnå resultater i praksis, overgås kommafeil bare av deres håpløse teorier og fantastiske bortforklaringer.

God disponering og bra språkbruk, men stilen skjemmes noe av skrivefeil. Eleven bør pugge tegnsetting og mellomrom.

Karakter: 3

Skrevet

Rødblyant er også bra. Det kom meg for øret for noen år siden at den ble tatt vekk for ikke å drepe barnas skrivelyst.

Dette kan ses tydelig hos enkelte unge voksne i dag. De har simpelthen ikke lært norsk rettskriving. (Mener ikke gjest_Linn i innlegget over, for alt jeg vet kan det være dysleksi ute og går der, jeg mener rent generelt)

Skrevet

Dette minner meg om den fantastiske ungdomsskole-læreren vår! Han var ung og egentlig veldig lite "disiplinær", men en i klassen vår var en veldig typisk "bråkmaker", en dag når han var spesielt ille sa læreren "hvis ikke du holder kjeft så kommer jeg til å ta deg med en tur ut på gangen, og da lover jeg deg at du ikke kommer til å tørre å si et ord mer etterpå". Eleven fortsatte selvsagt å tøffe seg, for han var jo ikke redd! Han ble tatt med ut av klasserommet, 10 minutter kom han tilbake, stille og underlegen og var stille resten av timen. vi vet fortsatt ikke hva læreren vår sa til ham :D

Skrevet

Min eldste bror hadde en kvinnelig lærer i 6. klasse. Hun var liten, sporty og sterk, og tøffere enn alle gutta i klassen på én gang.

Da hun en morgen var utrolig lei av at en og samme elev kom for sent og dermed forstyrret undervisningen, tok hun sekken hans og hev den i veggen, og deretter hev hun ham i veggen.

Han kom aldri mer forsent....

Ikke helt korrekt måte å håndtere ting på, men virkningsfullt og litt artig i og med at hun bare såvidt hadde rundet 20 selv.

Gjest Anti-Liberalist
Skrevet
Min eldste bror hadde en kvinnelig lærer i 6. klasse. Hun var liten, sporty og sterk, og tøffere enn alle gutta i klassen på én gang.

Da hun en morgen var utrolig lei av at en og samme elev kom for sent og dermed forstyrret undervisningen, tok hun sekken hans og hev den i veggen, og deretter hev hun ham i veggen.

Han kom aldri mer forsent....

Ikke helt korrekt måte å håndtere ting på, men virkningsfullt og litt artig i og med at hun bare såvidt hadde rundet 20 selv.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om det. Men jeg registrer at det er arbeiderklassen som er positivt innstilt til disiplin.

Skrevet

Her er en interessant artikkel om dette:

En mening som et flertall av fylkeslederne i Arbeiderpartiet deler. Nå gir de lokale Ap-toppene «grønt lys» til den rødgrønne regjeringen for å gå tilbake til den tidligere klassestrukturen i grunnskolen.

– Jeg tror vi har hatt for mange omstillinger i skolen, og tror det er klokt å gå tilbake til slik vi hadde det før. Tidligere var det mer krav til den enkelte og mer disiplin. Det er det man møter ute i arbeidslivet, og da er det like greit at man lærer det fra barns ben av, sier Signe Øye, leder av Østfold Ap og stortingsrepresentant.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article329660.ece

Skrevet
God disponering og bra språkbruk, men stilen skjemmes noe av skrivefeil. Eleven bør pugge tegnsetting og mellomrom.

Karakter: 3

Nok et eksempel på hvor dårligt "produkt" norsk skole leverer, ikke engang rettskriving og tegnsetting klarer skolen å lære sine elever:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...