mysan Skrevet 30. desember 2007 #21 Skrevet 30. desember 2007 For det andre stusser jeg på at noen virkelig tror at ting blir bedre i skolen hvis læreren skal være en skremmende, truende autoritetsperson. Min største bekymring når det gjelder skole er at noen barn hver eneste dag i 10 år føler seg som dumme tapere fordi de ikke henger med faglig. Hvis skolen kunne klare å gi alle en meningfull skoledag tror jeg manges atferd hadde vært annerledes på skolen. Jeg stusser på hvorfor enkelte, som deg, setter likhetstegn mellom "disiplin og autoritet" og "skremmende og truende". At noen barn føler seg som tapere fordi de ikke henger med, er bekymringsverdig, men det er minst like bekymringsverdig at de som er flinkest kjeder seg ihjel fordi det hele tiden skal tas hensyn til de som ikke er like kjappe. En eller annen foreslo 3 klasseinndelinger. Den er jeg enig i. Noen vil føle seg som tapere på den måten også antakelig, og kanskje i særdeleshet foreldrene til disse som blir gående i klassen for de litt trege, men det er tross alt de skoleflinke som skal bli fremtidens ledere antar jeg. Vi bør faktisk ta vare på dem.
Milly:) Skrevet 30. desember 2007 #22 Skrevet 30. desember 2007 det er tross alt de skoleflinke som skal bli fremtidens ledere antar jeg. Javel? Hvor har du dette fra? Om en person ikke er "skoleflink" i grunnskolen er han/hun ikke nødvendigvis dum. Forøvrig synes jeg vi burde etterstrebe en skole for ALLE - både de flinkeste, de svakeste og de imellom. Uten å dele opp i ulike klasser og få noen til å føle seg som tapere, andre som nerder.
Kara W Skrevet 30. desember 2007 #23 Skrevet 30. desember 2007 Disiplin betyr først og fremst at barna ikke ødelegger for hverandre hele tiden og at handlingene deres får konsekvenser. Dette har ingenting med skremmende lærere eller fysisk maktbruk å gjøre. Skolens oppgave er ikke å oppdra barn, men å forberede dem på livet som kommer etterpå. For de aller fleste vil dette bety videre utdannelse og arbeidslivet. Her kan man ikke lenger oppføre seg som man selv vil, men må innrette seg etter normer og regler og vise hensyn til de andre. Man må også ha en viss grunnleggende forståelse for de fleste ting, da alt henger sammen. Dette virker det som om noen har glemt. Jeg er for nivå-deling i skolen. Hvert barn skal få utvikle seg best mulig i forhold til sine forutsetninger. Man må lære seg å sitte stille og konsentrere seg før man kan få inn noe lærdom. Hvorfor kan ikke de som allerede kan dette få gå videre til skolebøkene og lære det de kan fra dem? La de som er flinke med hendene sine lære å bruke skikkelig verktøy og snekkre egen fuglekasse eller strikke en genser når de er 8 år. Noen andre har nok mer glede av å løse avanserte matteoppgaver, mens andre får utviklet seg best når de får løpe langt og hoppe høyt. Jeg mener ikke at man skal begynne med spesialisering allerede på barneskolen, alle skal måtte oppnå et minimumsnivå i alle fag, men at det nivået kan senkes noe på generelt grunnlag, mot at man får lov til å utvikle seg videre i noen fag.
Kara W Skrevet 30. desember 2007 #24 Skrevet 30. desember 2007 Forøvrig synes jeg vi burde etterstrebe en skole for ALLE - både de flinkeste, de svakeste og de imellom. Uten å dele opp i ulike klasser og få noen til å føle seg som tapere, andre som nerder. Har du noen forslag til hvordan dette skal utføres? Min erfaring (og mange andres) fra skolen hvor man deler opp kun etter alder er at man gjør alt i den svakeste tempo. OK, så føler kanskje ingen seg som taper eller nerd, men det er jo utrolig kjedelig og demotiverende for alle andre. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være negativt å dele opp klasser etter nivå, heller enn alder. Alle har noe de er flinke til.
mysan Skrevet 30. desember 2007 #25 Skrevet 30. desember 2007 Javel? Hvor har du dette fra? Om en person ikke er "skoleflink" i grunnskolen er han/hun ikke nødvendigvis dum. Sa ikke det, jeg. Jeg sa at jeg antar at det er skoleracerne som blir fremtidens ledere. Selvfølgelig ikke uten unntak, og det er ingen opplest og vedtatt mening.
Gjest Elize Skrevet 30. desember 2007 #26 Skrevet 30. desember 2007 Det er vel ikke akkurat noe overraskende resultat at nordmenn vil ha mer disiplin i skolen? Hvis jeg hadde hatt barn ville jeg i hvert fall vært meget skeptisk til å sende dem til den offentlige skolen slik den fremstår i dag. Det må snart bli lov å stille større krav igjen, både til kunnskap og oppførsel. Helt enig! Ønsket nok ikke mer disiplin i skolen da jeg gikk på ungdomsskolen, men nå når jeg er blitt litt eldre ønsker jeg det. Mange barn bruker mer av sin tid på skole, SFO og fritidsaktiviteter enn de er hjemme og derfor må skolen være med på å oppdra barna og lære de god folkeskikk!
Cata Skrevet 30. desember 2007 #27 Skrevet 30. desember 2007 Jeg stusser på hvorfor enkelte, som deg, setter likhetstegn mellom "disiplin og autoritet" og "skremmende og truende". Støttes. Jeg var et heller forsiktig barn som følte meg trygg når læreren hadde kontroll på klassen - dvs. når vi hadde en av de litt mer autoritære lærerne. Derimot følte jeg meg mange ganger utrygg når vi hadde timer med de dillete lærerne der anarki hersket i klasserommet. Vi hadde også en lærer som fra tid til annen klasket pekestokken i kateteret og det skremte meg ikke det minste. Derimot ble jeg redd når mine medelever mobbet læreren og jeg så at læreren som liksom skulle være trygg voksenperson satt og kjempet med tårene. Følelsen av maktesløshet var stor da.
Gjest Elize Skrevet 30. desember 2007 #28 Skrevet 30. desember 2007 Disiplin betyr først og fremst at barna ikke ødelegger for hverandre hele tiden og at handlingene deres får konsekvenser. Dette har ingenting med skremmende lærere eller fysisk maktbruk å gjøre. Skolens oppgave er ikke å oppdra barn, men å forberede dem på livet som kommer etterpå. For de aller fleste vil dette bety videre utdannelse og arbeidslivet. Her kan man ikke lenger oppføre seg som man selv vil, men må innrette seg etter normer og regler og vise hensyn til de andre. Man må også ha en viss grunnleggende forståelse for de fleste ting, da alt henger sammen. Dette virker det som om noen har glemt. Jeg er for nivå-deling i skolen. Hvert barn skal få utvikle seg best mulig i forhold til sine forutsetninger. Man må lære seg å sitte stille og konsentrere seg før man kan få inn noe lærdom. Hvorfor kan ikke de som allerede kan dette få gå videre til skolebøkene og lære det de kan fra dem? La de som er flinke med hendene sine lære å bruke skikkelig verktøy og snekkre egen fuglekasse eller strikke en genser når de er 8 år. Noen andre har nok mer glede av å løse avanserte matteoppgaver, mens andre får utviklet seg best når de får løpe langt og hoppe høyt. Jeg mener ikke at man skal begynne med spesialisering allerede på barneskolen, alle skal måtte oppnå et minimumsnivå i alle fag, men at det nivået kan senkes noe på generelt grunnlag, mot at man får lov til å utvikle seg videre i noen fag. Burde ikke de være med på å oppdra barna, når barna er nesten halvparten av dagen på skolen?
Gjest Tulipa Skrevet 30. desember 2007 #29 Skrevet 30. desember 2007 Jeg blir så oppgitt over sånne diskusjoner... For det første lurer jeg litt på hvilket grunnlag folk kan mene så utrolig mye om hva som foregår på skolen. På grunn av to filmer? For det andre stusser jeg på at noen virkelig tror at ting blir bedre i skolen hvis læreren skal være en skremmende, truende autoritetsperson. For det fjerde lurer jeg på om dere virkelig tror at det er lærerne/skolen som er ansvarlige for at noen barn ikke har respekt for voksne eller medelever: Hvis man er sammen med en barnegruppe ser man fort forskjell på barn, man ser hvem som er reale og man ser hvem som er vant til å være unisversets sentrum og som får hakeslipp hvis de ikke får størst/best/først. Min største bekymring når det gjelder skole er at noen barn hver eneste dag i 10 år føler seg som dumme tapere fordi de ikke henger med faglig. Hvis skolen kunne klare å gi alle en meningfull skoledag tror jeg manges atferd hadde vært annerledes på skolen. Og hvis lærerne hadde sluppet å bruke halve skoletimen (minst) på å få orden og ro til å undervise så kunne det faktisk være grunnlag for å starte læringen. I klassen til min eldste sønn var det elever som måtte gå hjem fra skolen fordi de fikk så vondt i hodet av støynivået i klassen .. og læreren ble langtidssykemeldt, en mannlig lærer på 35 år som ble totalt utbrent. Dette foregår på norske skoler idag - og hverken lærere, elever eller foreldre har noenting å stille opp med. JA til mer disiplin i skolene - ja, til mer lønn til dyktige lærere og ja til å fjerne udugelige lærere - for det er det sannelig mye av i den norske skolen.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #30 Skrevet 30. desember 2007 Jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne beskrivelsen av den norske skolen, jeg. Det er ikke så lenge siden jeg gikk på skolen og jeg opplevde sjelden at det var så mye bråk at det var et problem. Klart det ble litt snakking, men det blir det da i møtene jeg er i i arbeidslivet også. Dessuten var jeg blant de flinkeste i klassen, men jeg følte slett ikke at jeg ble forsømt av den grunn. Tvert i mot hadde jeg mange lærere som var flinke til å inspirere meg og som underviste på en variert og interessant måte. Og dette var i en helt vanlig offentlig skole på østlandet.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #31 Skrevet 30. desember 2007 Dere som etterlyser mer disiplin i skolen - hva består den disiplineringen av? Alstå: hvordan vil økt disiplin arte seg, og hva er forskjellen fra slik skolen drives i dag? Jeg mener man trygt kan plassere ansvaret for manglende disiplin der det hører hjemme; hos foreldrene. Barn som kommer på skolen for å lage bråk har som regel andre behov enn økt disiplin... Dette er typen asvarsfraskrivelse som vitner om ne total mangel på vilj eller evne til å forstå det reele problemet. Klart det finnes elever hvis problemer skyldes forhold i hjemmet, det trengs kanskje bare en av disse i en klasse for å ødelgge klasse miljøet. I et slikt tilfelle kan da skolen si; dett er ikke vårt ansvar og ikke vårt problem.... På alle nivå og arenaer i livet møter en folk som kan sette seg i respekt, som har en autoritet, og folk som ikke har verken respekt eller snev av av autoritet. Blandt lærere i dag er det for mange som fulstendig mangler autoritet, og nødvendige lederegenskaper til å kunne funger i stillingen. Spørmålet blir hvordan kan lærerutdannelse kvalitetsikres slik at lærer faktisk har de egenskaper jobben krever. På vilken måte kvalitetsikres lærernes egenskaper slik at uegnede, innkompetente lærere blir fjernet? Eller er det noen som mener at lærer, i motsettning til andre yrker alltid er kompetente aldri har havnet i feil yrke......
Milly:) Skrevet 30. desember 2007 #32 Skrevet 30. desember 2007 Har du noen forslag til hvordan dette skal utføres? Min erfaring (og mange andres) fra skolen hvor man deler opp kun etter alder er at man gjør alt i den svakeste tempo. OK, så føler kanskje ingen seg som taper eller nerd, men det er jo utrolig kjedelig og demotiverende for alle andre. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være negativt å dele opp klasser etter nivå, heller enn alder. Alle har noe de er flinke til. Det trenger ikke være demotiverende selv om man ikke deler opp en klasse. Når jeg gikk på skolen fikk jeg alltid individuell oppfølging og f.eks. vanskeligere matteoppgaver. Dette ble gjort av en kjempeflink lærer, og på en slik måte at jeg (og de andre det gjaldt) ikke følte oss fremhevet eller fikk noe uønsket oppmerksomhet pga. dette. Slike lærere, som følger opp både sterke og svake elever, trengs det flere av! Flere lærere pr. klasse er også en bra ting. Å dele opp mener jeg vil virke mot sin hensikt, spesielt i de "svake" klassene. Forøvrig synes jeg spesialisering fra barneskolen høres søkt ut. Selv om man er en krevende unge skal man vel ha alle muligheter åpne senere i livet likevel? Mange roer seg etter ungdomsskolen. Men at det trengs disiplin, er jeg enig i.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #33 Skrevet 31. desember 2007 Skolen er for elever mer enn et sted å lære om fag, det er like mye et sted for å lære å knytte kontakt med andre mennesker, lære å håndtere forelskelse, vennskap, fiendskap, mobbing, voldelige personer, sex/sexpress og tusen andre ting, kort sagt: livets harde skole. Det er mange flere dimensjoner ved en skole enn det faglige. Jeg vil si at de beste lærerne er de som imponerer deg med sin personlige utstråling, og som bygger ut sin autoritet med intelligensen, ikke spanskrøret.
Kara W Skrevet 31. desember 2007 #34 Skrevet 31. desember 2007 Det trenger ikke være demotiverende selv om man ikke deler opp en klasse. Når jeg gikk på skolen fikk jeg alltid individuell oppfølging og f.eks. vanskeligere matteoppgaver. Dette ble gjort av en kjempeflink lærer, og på en slik måte at jeg (og de andre det gjaldt) ikke følte oss fremhevet eller fikk noe uønsket oppmerksomhet pga. dette. Slike lærere, som følger opp både sterke og svake elever, trengs det flere av! Flere lærere pr. klasse er også en bra ting. Å dele opp mener jeg vil virke mot sin hensikt, spesielt i de "svake" klassene. Slik ble det gjort på vår skole også, særlig i mattetimen, men bare for de svake. Det var ingen ekstra hjelp til de sterke. Etter å ha mast gikk mattelæreren motvillig med på at jeg kunne ta med meg broren min sin universitetbok og sitte og løse oppgaver fra den, så lenge jeg lovet å ikke forstyrre resten av klassen, og godtok at jeg ikke fikk noe hjelp. Det å ha flere lærere som hjelper til på forskjellige nivåer er en bra ting, men da synes jeg at man like gjerne kan dele klassen opp i tre med en gang, slik at alle som sitter sammen jobber med de samme oppgavene. Mindre bråk blir det også. Forøvrig synes jeg spesialisering fra barneskolen høres søkt ut. Selv om man er en krevende unge skal man vel ha alle muligheter åpne senere i livet likevel? Mange roer seg etter ungdomsskolen. Det var derfor jeg prøvde å komme frem til at man skal måtte nå et minimumnivå i alle fag, men at man har lov til å gjøre det bedre i noen fag enn andre. Der mener jeg motivasjon kommer inn. Hvis man får gjøre en eller to ting på skolen man synes er gøy og er flink til, så blir man gjerne mer motivert til alle de andre fagene og skolen generelt. Slik jeg forstår systemet idag er egentlig det eneste kravet for å fullføre barneskolen å bli gammel nok. Man har ikke lov til å kreve at barnet tar et år om igjen, bare komme med sterke anbefalinger til foreldrene. Det finnes et pensum, men ingenting skjer hvis du ikke klarer å få alt inn i hodet.
Milly:) Skrevet 31. desember 2007 #35 Skrevet 31. desember 2007 Det å ha flere lærere som hjelper til på forskjellige nivåer er en bra ting, men da synes jeg at man like gjerne kan dele klassen opp i tre med en gang, slik at alle som sitter sammen jobber med de samme oppgavene. Mindre bråk blir det også. Det var derfor jeg prøvde å komme frem til at man skal måtte nå et minimumnivå i alle fag, men at man har lov til å gjøre det bedre i noen fag enn andre. Der mener jeg motivasjon kommer inn. Hvis man får gjøre en eller to ting på skolen man synes er gøy og er flink til, så blir man gjerne mer motivert til alle de andre fagene og skolen generelt. Da er vi vel bare uenige om hvilken metode som er best for å nå målet; at alle får god oppfølging og utfordringer. Jeg mener en oppdeling vil gjøre forskjellene større, på en negativ måte. Ellers synes jeg valgfag burde være det faget/de fagene elevene kan velge ut i fra interesse og motivasjon, og dermed bli ekstra flinke i. Men jeg ville aldri kalt det spesialisering, for det synes jeg ikke hører hjemme før på videregående, tidligst.
Mona32 Skrevet 31. desember 2007 #36 Skrevet 31. desember 2007 En finsk lærer fikk en gang spørsmål fra en norsk lærer hvorfor de skårte så mye bedre på tester (som f.eks PISA) i forhold til Norge... Denne samme finske læreren kunne da svare på svensk/finsk at "vi har inte råd til å reformera så mycket som ni" - eller noe sånt Meget glupt svart spør du meg! Hvor mange andre nasjoner har hatt tre gjennomgående reformasjoner i løpet av 20 år (M87, L96 og nå til slutt kunnskapsløftet)? Mener ikke at dette er eneste årsaken til at mange oppfatter den norske skole som dårlig, men det kan være en årsaksforklaring... Reformasjoner og endringer kan være positivt i gitte sammenhenger, men man skal ikke endre kun for endringens skyld. Det den norske skole har vært igjennom har ikke akkurat vært en ubetinget suksess. Når det gjelder disiplin så er det vel kanskje et noe uheldig valg av ord med tanke på at mange trekker paralleller til peikestokk og kadaverdisiplin... Bytt ut disiplin med tydelig og konsekvent, så høres det straks bedre ut Lærere SKAL være tydelige, ungene skal slippe å lure på om h*n mente det som ble sagt! Lærere SKAL være konsekvente, og ungene skal vite at det som blir sagt blir fulgt opp! Men ikke minst, lærere SKAL være respektfulle og vise at de bryr seg om elevene sine - og etter min mening viser du det bl.a med å være konsekvent og tydelig. Men akkurat som i alle andre yrker fins det yrkesutøvere som ikke lykkes i sitt daglige virke. Hvem har ikke møtt på en pisse sur betjening i butikk eller en kanonarrogant lege??? Personlig mener jeg at enhetsskolen ikke har vært til det positive. Hva er hensikten med å presse "alle" typer inn et system som ikke er tilpasset "alle"? Mange elever er absolutt tjent med å få være på alternative læringsarenaer, enten det er pga atferd, at de er skolelei, at de har en form for psykisk utviklingshemming eller at de trenger større utfordringer enn det "normalskolen" kan gi dem. Det er bare å innse at slik skolen er bygd opp i dag er den beregnet til "normaleleven", og det er mange som ikke passer inn i den kategorien! Huff, dette ble langt - og har maaange andre argumenter, men best å roe seg ned nå GODT NYTT ÅR!!!
Gjest Gjest_Lærer_* Skrevet 31. desember 2007 #37 Skrevet 31. desember 2007 Vi som er lærare fortjener mer lønn, vi har tross alt gått 3-4 år på skolen! Det er vi som må slite med ungan til problemforeldran... Gi oss lønn over 600 000 og vi skal få skikk på ungan dokkers.
mysan Skrevet 31. desember 2007 #38 Skrevet 31. desember 2007 Vi som er lærare fortjener mer lønn, vi har tross alt gått 3-4 år på skolen! Det er vi som må slite med ungan til problemforeldran... Gi oss lønn over 600 000 og vi skal få skikk på ungan dokkers. Gi lærere lønn på over 600 000 og det vil bli et atskillig mer populært yrke, slik at flere med høy kompetanse søker og utdanner seg, og dem som ikke har gode nok karakterer ikke kommer inn, men om det blir der som blant legene at kompetansen måles i fagpoeng, og det blir lagt null vekt på lederegenskaper og menneskekunnskap, så tror jeg ikke vi kommer noe lenger når det gjelder verken faglig nivå hos ungene eller disiplin i klasserommene. Læreryrket er egentlig ikke for hvem som helst, spør du meg.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #39 Skrevet 31. desember 2007 Vi som er lærare fortjener mer lønn, vi har tross alt gått 3-4 år på skolen! Det er vi som må slite med ungan til problemforeldran... Gi oss lønn over 600 000 og vi skal få skikk på ungan dokkers. Ja gjerne det, lønn etter resultater, gode resultater god lønn, ingen resulater; ingen lønn.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #40 Skrevet 31. desember 2007 Vi bør i hvert fall ikke øke lønna for de som allerede er lærere, de blir jo ikke bedre lærere av den grunn, det bare raserer økonomien. Oops, nå vil dama ut og se på raketter!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå