Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/30/522471.html Nordmenn vil ha strengere disiplin i skolen, viser en ny undersøkelse. På spørsmål om skolen bør kunne iverksette «langt strengere tiltak mot disiplinærproblemer enn den kan i dag» er hele 61 prosent helt enig og 22 prosent delvis enig. Bare 10 prosent er helt eller delvis uenig, viser målingen som Synovate har utført i forbindelse med at skole og utdanning er tema for NHOs årskonferanse i januar. Undersøkelser der trender settes i befolkningen, spesielt angående miljøspørsmål, er ofte bestillingsverk fra næringslivet, og gir ikke et riktig bilde av hva folket egentlig mener. Uttrykket 'corporate scientists' er et kjent fenomen, 'corporate media' et annet. Kan vi stole på meningsmålinger som er gjort av en part i saken og så lansert gjennom de medier parten eier?
Gjest Huldali Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Undersøkelser har en egen del i raporten der de forklarer hvordan de har gjort selve undersøkelsen, ved å lese denne delen kan man se om resultatet i undersøkelsen er troverdig eller ikke. Men man må alltid være litt skeptisk til undersøkelser. Det er mye som kan påvirke resultatet av undersøkelsen. Men jeg forstår ikke helt hva du mener når du spør om vi kan stole på meningsmålinger som er gjort av en part i saken og så lansert gjennom de medier parten eier, i denne saken. Mener du at Synovat eid av NHO? Så vidt jeg vet er Synovate et privat selskap som ikke eies av NHO. Ellers er det jo mange bedrifter som bestiller undersøkelser om sin egen bedrift eller av markedet for så og selv legge det fram. Nå kommer det kanskje an på motviet bestilleren har på hvordan det blir framlagt, men generelt vil jeg tro at man kan stole på undersøkelser så lenge de er utført riktig og kvaliteten er god. Endret 30. desember 2007 av Huldali
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Undersøkelser har en egen del i raporten der de forklarer hvordan de har gjort selve undersøkelsen, ved å lese denne delen kan man se om resultatet i undersøkelsen er troverdig eller ikke. Men man må alltid være litt skeptisk til undersøkelser. Det er mye som kan påvirke resultatet av undersøkelsen. Men jeg forstår ikke helt hva du mener når du spør om vi kan stole på meningsmålinger som er gjort av en part i saken og så lansert gjennom de medier parten eier, i denne saken. Er Synovat eid av NHO? Ellers er det jo mange bedrifter som bestiller undersøkelser om sin egen bedrift eller av markedet for så og selv legge det fram. Nå kommer det kanskje an på motviet bestilleren har på hvordan det blir framlagt, men generelt vil jeg tro at man kan stole på undersøkelser så lenge de er utført riktig og kvaliteten er god. Jeg tror det er beskrivende for den generelle tillit til næringsliv, uansett hvor Synovate er et privat selskap, og ligger følgelig under NHO.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 Synovate er et privat selskap, og ligger følgelig under NHO. Jeg tror nok et kunnskapsløft også er på sin plass!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Riktig, endeligt har noen forstådt hva som skal til i den norske undermåls folkeskolen: Displin, som om det ikke er en selvfølge, hvor faen i helvetes dumme kan lærere bli.. I dag hersker det nærmest totalt anarki i barne og ungdomskoler, elevene styrer lærerne, og opponerer uten respekt for hverken lærere eller medelever. Med lærere av typen, nå synger vi en sang, og forvirrede kjerringer som knapt kan sette seg i respekt blandt neon levnde vesen, har det utviklet seg anarki. De "tøffeste" elevene ødelegger undervisning, klassemiljø og trivsel, med tafatte barnehage tante lærere som hjelpeløse tilskuere. At disiplin er det som mangler er selvsagt, kanskje det endeligt nå, har gått opp for de teoretikere og drømmere som har vært av en annen mening.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Det er vel ikke akkurat noe overraskende resultat at nordmenn vil ha mer disiplin i skolen? Hvis jeg hadde hatt barn ville jeg i hvert fall vært meget skeptisk til å sende dem til den offentlige skolen slik den fremstår i dag. Det må snart bli lov å stille større krav igjen, både til kunnskap og oppførsel.
mysan Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 Har etterlyst disiplin i mange år, jeg... som regel blir jeg slått i hodet av alle "barna skal ha det fint og koselig på skolen"-tilhengerne... Greit med trivsel, men det blir ikke trivsel av at enkelte elever får herje fritt.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 Dere som etterlyser mer disiplin i skolen - hva består den disiplineringen av? Alstå: hvordan vil økt disiplin arte seg, og hva er forskjellen fra slik skolen drives i dag? Jeg mener man trygt kan plassere ansvaret for manglende disiplin der det hører hjemme; hos foreldrene. Barn som kommer på skolen for å lage bråk har som regel andre behov enn økt disiplin...
mysan Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 Disiplin på samme måte som da jeg gikk på skolen. Læreren slo pekestokken i kateteret så det ljomet i klasserommet om vi ikke var stille. Unger som ikke lystret ble sendt til rektor som var en streng person. Nå er det vel mer slik: Nå må du ikke bråke sånn da, Magnus, da får ikke de andre jobbet vet du. Sett deg ned og vær pen gutt nå... smiiiiiiiiiiiiiil
Gjest =tentacle= Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 Jeg mener man trygt kan plassere ansvaret for manglende disiplin der det hører hjemme; hos foreldrene. Barn som kommer på skolen for å lage bråk har som regel andre behov enn økt disiplin... I de tilfellene hvor foreldresvikt er årsaken til disiplinproblemet hos barnet, hvilke vidunderlige resultater forventer du da av å peke på hvem som har ansvaret? De fleste barn skal ikke ha nye foreldre selv om de ikke er godtfungerende, og da må situasjonen håndteres av skole og hjelpeapparat. Skolen opererer fortsatt som om elever er en relativt homogen masse hvor alle skal lære optimalt med samme metoder, da vil mange elever mislykkes og mistrives, også elever som kommer fra gode hjem.
Gjest i.i Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 Jeg mener man trygt kan plassere ansvaret for manglende disiplin der det hører hjemme; hos foreldrene. Barn som kommer på skolen for å lage bråk har som regel andre behov enn økt disiplin... Helt enig. I tillegg synes jeg dette viser tydelig hvor institusjonaliserte vi er. Alt overlates til skoler, barnehager. Foreldre skal ikke ha ansvar for oppdragelse av egne barn lenger. Det har de jo ikke tid til, må vite. For å sette det på spissen.
mysan Skrevet 30. desember 2007 #12 Skrevet 30. desember 2007 Helt enig. I tillegg synes jeg dette viser tydelig hvor institusjonaliserte vi er. Alt overlates til skoler, barnehager. Foreldre skal ikke ha ansvar for oppdragelse av egne barn lenger. Det har de jo ikke tid til, må vite. For å sette det på spissen. Du har vel rett i det med tiden, antar jeg. "Tidsklemme" og "kvalitetstid" er to ord som utgjør en dårlig match når det kommer til barneoppdragelse. En del foreldre har så dårlig samvittighet overfor ungene sine på grunn av lite samvær, at når de endelig er sammen, skal det bare koses. Ingen skal kjeftes på eller irettesettes. De skal være sent oppe om kveldene, slik at mor og far får se sine søte små en gang i blant... satt litt på spissen.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Disiplineringen må i første omgang bestå i at de som ødelegger undervisningen må tas ut, sånn at i hvert fall de andre får lære noe. Så for en god stund siden en tv-serie om en ungdomsskoleklasse på Majorstua, det var rett og slett sjokkerende å høre hvordan de holdt på tilsynelatende uten konsekvenser. Kall bare læreren for drittkjerring, uten at hun hever stemmen en gang. Det reneste kaos så ut til å herske, ingenting av det ville blitt godtatt da jeg gikk på skolen. Og nei, jeg er ikke noe i nærheten av pensjonsalder Noe lignende var det i filmen "jenter", noen ufyselige fjortisjenter som tydelig bare var ute etter å provosere med sin kvalmende oppførsel. Skjønner godt at ikke læreryrket frister...
Cata Skrevet 30. desember 2007 #14 Skrevet 30. desember 2007 Disiplineringen må i første omgang bestå i at de som ødelegger undervisningen må tas ut, sånn at i hvert fall de andre får lære noe. Signerer denne. Tror faktisk ungene vil sette pris på det, muligens med unntak av "synderen". I allfall var det slik da jeg gikk på skolen at de lærerne vi likte best var dem som klarte å holde oss i øra slik at det var fredelig i timene. De som lot oss herje på var generelt dårlig likt. At foreldrene må stå for den generelle oppdragelsen er en selvfølge, men skolen skal tross alt tilby et godt arbeidsmiljø for både lærere og elever også lenge mange mennesker skal oppholde seg under samme tak så fordrer dette en viss disiplin.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #15 Skrevet 30. desember 2007 Da jeg gikk på skolen fikk jeg bank av elevene, og kranglet bare med lærere. Jeg har ca. 140 i IQ ifølge internett-tester og jeg var en gluping. Jeg kan ikke se at min skolehverdag ville blitt noe bedre av å gi lærere muligheten til å slå. Det ville bare vært enda en måte lærerjævlene kunne trakassert meg på.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #16 Skrevet 30. desember 2007 Når jeg tenker tilbake på hvordan det var på barne og ungdomsskolen, så var de lærerne jeg hadde mest respekt for, de lærerne som var unge og greie. Det var faktisk ikke så mye bråk i timene deres. Jeg prøvde meg som vikar for noen år siden, og da fikk jeg merke at jeg ikke hadde talent Ble mye bråk og ville unger, gitt. Du må ha erfaring og pedagogisk talent, og utstråle litt autoritet. Men det er ikke så mye autoritet du trenger. Hva slags disiplineringstiltak trenger en på f.eks oslo teknisk maritime når en snøballfight utvikler seg til en K1 kickboksing-affære? Skal de kvinnelige lærerne da hoppe inn som Uma Thurman i Kill Bill for å disiplinere slynglene?
mysan Skrevet 30. desember 2007 #17 Skrevet 30. desember 2007 Signerer denne. Tror faktisk ungene vil sette pris på det, muligens med unntak av "synderen". I allfall var det slik da jeg gikk på skolen at de lærerne vi likte best var dem som klarte å holde oss i øra slik at det var fredelig i timene. De som lot oss herje på var generelt dårlig likt. Dette er min erfaring fra skoletiden også, og jeg hører også mine egne unger fortelle omtrent det samme. De digger de lærerne som det faktisk er litt tak i, og bare fiser av dem som ikke tør å heve stemmen. Da jeg gikk på skolen fikk jeg bank av elevene, og kranglet bare med lærere. Jeg har ca. 140 i IQ ifølge internett-tester og jeg var en gluping. Jeg kan ikke se at min skolehverdag ville blitt noe bedre av å gi lærere muligheten til å slå. Det ville bare vært enda en måte lærerjævlene kunne trakassert meg på. Ingen har satt likehetstegn mellom disiplin og det å slå. Maktmisbruk har heller ikke noe med naturlig autoritet og dispiplin å gjøre. Tross at du er en gluping, tror jeg du har misforstått noe vesentlig.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #18 Skrevet 30. desember 2007 Disiplin på samme måte som da jeg gikk på skolen. Læreren slo pekestokken i kateteret så det ljomet i klasserommet om vi ikke var stille. Jeg ble bare redd når dette skjedde, jeg.
mysan Skrevet 30. desember 2007 #19 Skrevet 30. desember 2007 Det gjorde du sikkert, men løp du rundt i klasserommet og klatret i gardinene eller kalte læreren for ei jævla fitte f.eks.?
Kosemose Skrevet 30. desember 2007 #20 Skrevet 30. desember 2007 Jeg blir så oppgitt over sånne diskusjoner... For det første lurer jeg litt på hvilket grunnlag folk kan mene så utrolig mye om hva som foregår på skolen. På grunn av to filmer? For det andre stusser jeg på at noen virkelig tror at ting blir bedre i skolen hvis læreren skal være en skremmende, truende autoritetsperson. For det fjerde lurer jeg på om dere virkelig tror at det er lærerne/skolen som er ansvarlige for at noen barn ikke har respekt for voksne eller medelever: Hvis man er sammen med en barnegruppe ser man fort forskjell på barn, man ser hvem som er reale og man ser hvem som er vant til å være unisversets sentrum og som får hakeslipp hvis de ikke får størst/best/først. Min største bekymring når det gjelder skole er at noen barn hver eneste dag i 10 år føler seg som dumme tapere fordi de ikke henger med faglig. Hvis skolen kunne klare å gi alle en meningfull skoledag tror jeg manges atferd hadde vært annerledes på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå