Gå til innhold

Har forrett og dessert, trenger tips til hovedrett

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Vi skal ha gjester nyttårsaften, og jeg har sånn noenlunde bestemt meg for forrett og dessert.

Forrett blir enten hakket scampi blandet med hvitløk, smør og urter fylt i store pastaskjell eller grønn ertesuppe med parmesan og bakt hvitløk med hvitløksmarinerte scampi på spyd.

Dessert blir enten sjokoladefondant med pasjonsfrukt- og champagnesuppe eller Nigellas sjokoladepavlova.

Men hva skal jeg ha til hovedrett? Har lyst på kjøtt og vurderer pesto- og baconsurret kyllingfilet eller marinert lammelår med ovnsstekte poteter (kanskje hasselback?) og ymse grønnsaker, men er ikke helt overbevist. Noen som har gode tips å komme med.

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Hvor mange skal dere være?

Jeg er veldig glad i and, og vet det er mulig å få tak i gode eksemplarer hvis man oppsøker de rette butikkene. Til and er det godt med litt søtsyrlig tilbehør.

Ellers anbefales tilberedningsmetoden sous vide, posemetoden. Da blir kjøttet garantert mørt.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Vi blir 6 voksne. Jeg vurderte and og lette gjennom et par butikker uten hell på torsdag.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Et lite tips om du velger kyllingfileter. Bruk gjerne litt pesto eller bare basilikum, surr spekeskinke rundt i steden for bacon. Brunes i pannen først og ferdigstekes i ovnen. Strø gjerne litt reven parmesan på toppen. Noe av det beste jeg får i alle fall. Lager også en saus med kyllingbuljong, litt vann, fløte, litt rømme/creme fraiche og krydder. Hasselbacpoteter er jo godt også da

Skrevet (endret)

I det siste har jeg brukt gourmetkylling hvis jeg skal lage noe godt til middag.

Den kan stuffes som kalkun, og burde være akkurat stor nok (veier ofte rundt 1,3 kilo) til 4 personer.

Jeg lager som regel bare til to, og bruker ikke stuffing, men salter den inni og smører den inn med smeltet smør utenpå, salter og peprer godt og steker den på 225 grader i en god time.

Sjyen som danner seg bruker jeg i sausen som jeg har gjort klar på forhånd. Etter at sjyen er tilsatt runder jeg av med en god fløteskvett.

Dette er en rett som kan "kles opp" eller "ned" etter anledningen, det er jo ofte tilbehøret som avgjør hvor festpreget en matrett er.

Edit: La ikke merke til at dere er flere enn fire, men det går greit å lage to kyllinger, det blir mer enn nok til seks personer. Jeg tror aldri jeg har smakt mørere og saftigere kylling enn denne.

Endret av Brunhilde
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Hmmm... etter å ha pløyd gjennom en hyllemeter med kokebøker på jakt etter en kjøttrett som fristet, er konklusjonen at jeg har lyst på fisk. Gjerne ryggstykke av kveite, lettgrillet og etterstekt i ovn, med urterisoni, grønn asparges og langstekte tomater. Hvis jeg får tak i fisk, that is.

Skrevet

Da velger du kanskje ertesuppe som forrett, og det vil jeg tro passer godt med fisk som hovedrett :) Jeg har i hvert fall lest en del fristende menyer som har grønn ertesuppe før hvit fisk.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Ja, det blir grønn ertesuppe som forrett og sjokolade-pavlova til dessert :)

Skrevet

Ertesuppe og fisk...?

Høres ut som mandagsmat syns jeg.........

• Liker 1
Gjest Eurydike
Skrevet

Vi skal også ha ertesuppe! :hoppe:

Og kveiteretten hørtes nydelig ut.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Det ble breiflabb i stedet for kveite. Litt begrenset utvalg hos fiskehandleren i dag, men tror breiflabben kan bli et godt alternativ. I tillegg ble det med et nett blåskjell som tilbehør til fisken. Tror jeg skal dampe dem i fløte, portvin og hvitløk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...