Gå til innhold

Etternavn

Fremhevede innlegg

Gjest Embla i.i.
Skrevet

Beholder/beholdt dere deres eget etternavn når dere gifter dere eller tar dere mannen sitt, eller tar han deres?!

Hva ligger til grunn for valg ang navn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg beholdt mitt som mellomnavn, og tok hans etternavn.

Begrunnelsen for dette var et ønske om å ha samme navn, særlig med tanke på at framtidige barn mest sannsynlig ville få farens etternavn. Jeg tenkte at det ville bli trist at barna og jeg hadde forskjellig etternavn, så det enkleste ble å velge ett felles etternavn.

Har vært stunder da jeg har angret litt, særlig ettersom jeg aldri helt har følt at mitt "nye" etternavn liksom er meg. Men nå har jeg hatt hans navn i snart 19 år, så jeg begynner egentlig å bli vant til det... :ler:

Skrevet

Jeg bytter.

Synes det er fint å hete det samme.

Vi har vel forøvrig hatt noen hundre tråder om dette temaet tidligere

så hvis du leter litt...

Skrevet

Beholdt mitt eget fordi jeg ikke så noen grunn til å skifte.

Skrevet

Jeg skal ha mitt eget, til min samboers store frustrasjon (han er så tradisjonell), ser i grunnen ikke helt poenget med å skifte. Mitt navn er en del av min identitet.

Skrevet

Jeg skifter.

Syns det er en fin tradisjon, og jeg ønsker at hele familien skal hete det samme.

Bananmannen er helt enig.

Jeg har ikke noen sterke bånd til familienavnet mitt heller, så det skal ikke by på de store problemene...

Skrevet

Vi skal gifte oss nå til sommeren og har vurdert fram og tilbake om felles etternavn. Vi har kommet fram til et kompromiss - vi endrer begge etternavn og tar hans mellomnavn som etternavn. Jeg får da helt nytt etternavn og han gjør mellomnavnet om til kun å være etternavn.

Hovedgrunnen til at vi vil ha likt etternavn er at når vi får barn vil vi gjerne at alle har ett felles etternavn. Er ikke noen stor fan av å sette sammen navn eller å ha flere navn/etternavn.

Vi er begge litt spente på navneendringen da det medførere at vi begge må tilpasse oss et nytt navn (mest meg, men det er ikke så mange som kjenner hans mellomnavn i dag).

Skrevet

Jeg har alltid sagt at jeg vil beholde mitt eget, for det er meg og min identitet er bundet opp mot det navnet på en måte. Men nå som jeg står oppe i valget, bytter jeg etternavn til min kjæres.

Dersom han hadde beholdt sitt sen-navn, hadde jeg imidlertid ikke byttet. Både hans far og han har vurdert i mange år å bytte navn til det stedet der deres slekt kommer fra. Jeg var den som fikk sparket i gang prosessen og min kjære byttet etternavn i januar i år. Han er den eneste som heter dette i landet og jeg vil da være nr. 2 som heter dette. Morsomt!

:hoppe:

Først tenkte jeg å droppe mitt etternavn helt, men da papirene skulle fylles ut måtte jeg ha med mitt også - som mellomnavn. Jeg beholdt det mest i respekt av min avdøde far, så jeg kommer ikke til å bruke det mellomnavnet.

Skrevet

Han foreslo med en gang å ta mitt etternavn. Vi har en datter sammen på 1 1/2 år, som har mitt etternavn. Da behøver bare han å bytte navn.

Dessuten har vi et sjeldent etternavn, mens han heter noe a'la "Hansen. (Uten at det er noe galt med det!!)

Min familie ble svært så glade, mens hans familie ble litt stive i smilet da vi fortalte det. Men de respekterer vårt valg.

Så nå blir det bare ett navn på ringeklokken!! Jippi.

Gleder meg.. :hjerte:

Skrevet

Jeg bytter navn til hans etternavn. Pga tradisjon og evt. fremtidig familie.

Skrevet

Beholdt mitt eget. fordi mine to lange fornavn + mitt etternavn + hans laange etternavn rett og slett ville blitt for tungvint!

Dessuten er mitt navn del av min identitet.

Skrevet

Jeg bytter navn når jeg gifter meg. Grunnen til det er at jeg har et veeeeldig vanlig etternavn og hans er det bare 30 stykker som har. Hadde han hatt et sånt kjedelig navn som jeg har (tror jeg deler det med over 20 000 stk) vet jeg ikke om jeg hadde bytta. Jeg skal imidlertid beholde mitt eget etternavn som mellomnavn.... :D Og så er det jo en koselig tradisjon og da. Synes ikke jeg mister identitet om jeg bytter etternavn :wink:

Skrevet

Jeg velger å bytte til min kommende manns navn etter at vi er gift.

K.

Gjest Anonymous
Skrevet

For meg var det uaktuelt å bytte etternavn. Har et som bare 30 i Norge har. Men min kjære kommende ektemann har et sen navn og ønsket å bytte til mitt. Syns det blir veldig fint at vi får felles etternavn, men jeg syns ingen skal tvinges til å bytte. :D :D

Skrevet

Jeg bytter! Jeg har et 'sen' navn som ikke akkurat er veldig spesielt, mens min mann har et veldig sjeldent navn. Jeg blir da nr. 7 her i landet med det etternavnet. Og det er jo koselig at vi og våre fremtidige barn har samme navn på dørskiltet.

Skrevet

Jeg bytter til hans etternavn.

Koselig å ha samme etternavn og siden når vi forhåpentligvis får barn så er vi en familie med samme etternavn...

Selvom jeg synes mitt etternavn er veldig fint... Så bytter jeg!

Skrevet

Jeg har aldri vært i tvil om dette og jeg byttet til hans navn, og navnene våre var like vanlige/uvanlige tror jeg.

Synes det er kjempekoselig å hete det samme som ham, og jeg er stolt av mitt nye etternavn! For meg er dette en naturlig del av ekteskapet, synes det er flott når par heter det samme.

Skrevet

Vi skal ha det samme men jeg beholder pikenavn. Grunnen er at vi overtar gård med det navnet, vi vil ha det samme og til evt. barna vi får.

Skrevet

Jeg beholdt mitt navn, og han beholdt sitt. Vi har begge to sjeldne navn, så det var ikke noe vanskelig valg for oss. Hadde en av oss hatt et -sen navn eller noe annet vanlig, ville saken stillt seg anneledes. Han er en moderne og oppegående mann, så han ville ikke hatt noen problemer med å ta mitt navn dersom han hadde hatt et alminnelig navn.

Vi han ingen planer om barn, men komme de så får de nok mitt navn. Ingen av oss synes noe om doble etternavn. På dørskiltet vårt står det fornavn, og på postkassen står det fulle navn på alle husstansmedlemmer, så jeg føler ikke noe stort savn etter ett felles navn å skrive der.

Skrevet

Vi skal begge ha mitt navn som etternavn, og hans som mellomnavn. Han har også et navn a'la "Hansen", og siden jeg har et kort og veldig vanlig fornavn, var det ikke aktuelt for meg å skifte... Frem til nå har jeg alltid vært den eneste i verden som har mitt navn (pga. sjeldent etternavn), og jeg orker ikke å bli en av 1200 som heter noe sånt som "Lise Hansen"!

Samtidig syns jeg også det er fint at ektefeller har samme etternavn. Men det ble ikke noe problem - min kjære syns mitt navn er så fint og hans så kjedelig at han gladelig bytter!

Vi tok hans som mellomnavn mest for kuriositetens skyld - så er det litt av 'ham' i navnet også... Men kommer aldri til å bruke det, sikkert...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...