Gå til innhold

Dyre vs billige produkter

Anbefalte innlegg

Gjest Golden Girl
Skrevet

Har i mange, mange år vært fattig student, og da er det ikke lett å kjøpe skjønnhetsprodukter som Dior, Kanebo, Shiseido, Guerlain osv osv. Og jeg synes at de billigere kremene og sminken til L'Oreal, Max Factor, Maybelline og andre merker man finner i dagligvaren/H&M er gode og bra. Har til og med syntes at alle disse parfymebutikk-merkene er sløsing og mer for sosser.

Nå har jeg endelig fått mer normal inntekt og kan unne meg litt mer luksus. Jeg er derfor villig til å revurdere min tidligere forutinntatthet. :fnise:

Spørsmålet er: Helt ærlig, ER de dyre merkene egentlig bedre enn de billige??? Og hvis ja: hvilket merke synes du er best, og hvorfor???

Videoannonse
Annonse
Gjest Golden Girl
Skrevet

Hallo??? Noen som har meninger om dette, eller? Tips, anbefalinger...

:rope:

Skrevet

Min oppfatning er at det er veldig avhengig av huden din om dyre(re) merker er nødvendige eller ei. Jeg har ganske sensitiv hud, og reagerer på både dagligvare-merker og dyrere merker som Helena Rubinstein, Lancome, Dior, Matis og MD Formulations. Jeg holder meg til mer "naturlige" merker som koster omtrent det samme (eller kanskje litt mindre) enn parfymerimerkene - REN, Trilogy, Korres etc (få av disse er tilgjengelige i Norge, dessverre). På den annen side har moren min aldri brydd seg om hudpleie, hun har vasket ansiktet med vann og smurt med Apobase i alle år, og har ingen hudproblemer i det hele tatt, samt minimalt med rynker. Uheldigvis arvet jeg pappas hud... ;)

Mitt svar er derfor at hvis du synes de billigere merkene du har brukt til nå funker for deg, ser jeg ingen grunn til å gå over til dyrere merker - med mindre du er nysgjerrig og har lyst til å prøve noe nytt. Og det kan selvsagt være du merker forskjell selv om de billigere merkene funker greit for deg.

Vet ikke om du ble så mye klokere, men... :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg bruker såkalte dyre merker. På sminkefronten synes jeg det er merkbar kvalitetsmessige forskjeller. Øyenskygger drysser, lebestiften går fort av osv.

Når det gjelder kremer og renseprodukter har jeg også registrert at det er en viss sammenheng mellom kvalitet og pris. Men jeg kjøper ikke alltid dyre ting. Body lotion, kroppssepe, kroppsscrub og deodorant kjøper jeg vanligvis rimelig, mens jeg holder meg til dyrere produkter i fjeset.

Forresten bruker jeg Babor og er veldig fornøyd med det. Jeg bruker enkelte clinique-produkter også.

Gjest Tigerjente
Skrevet

Jeg syns ikke billige produkter er noe særlig, fordi disse som regel inneholder stoffer som er billige i produksjon, og som kan ha farlig virkning i kroppen, og miljøet.

Dyrere produkter kan også inneholde disse stoffene, samtidig som de kan inneholde mange andre farlige produkter. Men, de kan være mer aktive.

Men erfaring fra hudpleieskolen var at de dyreste produktene ikke absolutt var de beste, men at det kommer ann på person til person..

Gjest Morgan le Fay
Skrevet (endret)

Jeg tror det ikke finnes noen generell fasit som gjelder for alle personer og alle (typer) produkter. Selv foretrekker jeg nok helst dyrere produkter, i hvertfall til ansiktet, men samtidig er jeg stor fan av for eksempel Hemp-ansiktskremen til Body Shop, som jo er blant de billigere merkene.

Jeg har tørr, sensitiv hud, og bruker for det meste Decleor og MD Formulations, men favorittrensen er fra MAC, og er ikke så veldig dyr. Dessuten er nevnte Hemp-krem bra, og jeg liker også noen produkter fra helsekost og apotek.

Når det gjelder sminke, er det også avhengig av produkt; for foundation, pudder og rouge, er dyrere produkter bedre pga. bedre konsistens, fargeutvalg og pigmentering, og det samme gjelder delvis for øyeskygger, mens man gjerne kan bruke billigere mascara (som byttes ofte), leppestifter, lipgloss osv. Favorittmascaraen min er for eksempel den ganske billige Max Factor Masterpiece.

Når det gjelder dusjsåpe, bodylotion osv, bruker jeg for det meste billigere ting fra L'Oreal, Dove osv.

Hvis du er fornøyd, hvorfor bytte?

Endret av Morgan le Fay
Skrevet

Det kommer veldig an på merket og på huden, noen er mer krevende enn andre.

Skrevet

Jeg synes det varierer veldig. Når det gjelder sminke bruker jeg ikke billige merker. Billige macaraer drysser og klumper seg, leppestiften sitter ikke osv. Av hudkremer bruker jeg midt på treet-merker og min erfaring er at de er akkurat like bra som, og enkelte av dem faktisk bedre enn, de dyre merkene. Jeg bruker f.eks. Olay sine kremer til ansiktet og synes de er de definitivt beste av alle jeg har prøvd, jeg vender alltid tilbake til dem og har nå helt sluttet å prøve noe annet. Dusjsåper o.l bruker jeg ikke dyre merker av (men ikke de aller billigste som f.eks. Euroshopper eller Coop heller) for det merker jeg ingen forskjell på. Akkurat nå bruker jeg f.eks. Dove dusjssåpe og den lukter akkurat like godt og tørker ikke ut huden noe mer enn de dyrere merkene (som forøvrig ofte er overparfymert og rett og slett stinker, og da kan man ikke bruke en annen parfyme etterpå). Deodoranter kjøper jeg heller ikke dyrt av. Så fremt man ikke er veldig opptatt av at den skal ha akkurat en spesiell lukt eller har et svetteproblem er det ingen grunn til å bruke 150 kroner på en deodorant når de til 30 på Rema er like bra.

Jeg tror generelt veldig mange lurer seg selv når det gjelder bruk av dyre merker. Det er ikke så veldig lenge siden det var en stor test av ansiktskremer hvor de ikke fant noen forskjell mellom dyre og billige kremer og at å bruke dyre kremer smører hjernen mer enn huden din. Man må nok bare generelt finne det merket som passer for ens egen hud og behov og ikke være så opptatt av at det skal se bra ut på baderomshyllen.

• 2 uker senere...
Gjest Raptuza
Skrevet

Det er berre ein måte å finna det ut - prøva seg fram! Høg pris treng ikkje alltid vera best for deg, eller på død og liv unngå billige produkt.

Skrevet
Jeg har tørr, sensitiv hud, og bruker for det meste Decleor og MD Formulations, men favorittrensen er fra MAC, og er ikke så veldig dyr. Dessuten er nevnte Hemp-krem bra, og jeg liker også noen produkter fra helsekost og apotek.

Hvilken rens er det? Er MAC-fan, men har ikke testet ut renseproduktene deres, for jeg trodde det var for mye parfyme i de.. Det er i alle fall det i renseserviettene.

Bruker mye forskjellig, både billige og dyre merker. I sminke bruker jeg MAC fordi jeg er glad i å sminke meg og har det som hobby. Sminker folk som skal foran kamera og til spesielle anledninger, og med MAC vet jeg hva jeg får. De har sterke farger på öyemnskyggene, all sminkefra de sitter lenge og det er lett å legge sminke med kostene deres. Elsker MAC:D

Til hår bruker jeg nå Redken, men merker ikke noe forskjell på billig og dyrt annet enn at billig balsam legger seg som en fet hinne PÅ håret, mens den dyre trekker inn (men det merker jeg jo bare i dusjen da, ikke ellers)

På kroppen bruker jeg apotekets varer for det meste.. Nivea cream peeling (dusjsåpe og skrubb i en), Aco intimolje, Vichy/Aco bodylotion.

Har kombinasjonshud, med litt blank T-sone og normale kinn. Noen porer som synes litt, og får lett kviser om jeg bruker noe huden ikke er så fan av. Rensen jeg har er fra Dermalogica, og er en av de få som jeg ikke får utslett eller blir röd av. Den er mild samtidig som den fjerner all sminke. Fuktighetskremen er fra Vichy. Synes det funker bra. Så lenge det er milde produkter, funker det fint:) Har ikke prövd så mange forskjellige kremer da.. Men mitt intrykk er at de fra parfymeri er fulle av parfyme, og det er ikke jeg så glad i. Öyenkrem er fra Clinique, den er parfymefri og veldig god!:)

Men jeg har testa endel for å komme fram til dette, og det er ikke sikkert det fuinker for deg i det hele tatt.. Så test deg litt fram og se. Uten parfyme og alkohol er et must, og så bör produktene väre uten mineraloljer og for mye parabener.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Hvilken rens er det? Er MAC-fan, men har ikke testet ut renseproduktene deres, for jeg trodde det var for mye parfyme i de.. Det er i alle fall det i renseserviettene.

Det er renseoljen. Jeg har veldig tørr hud, og denne funker. Men ja, den er temmelig sterkt parfymert, og sikkert ikke så lur for hud som kan få urenheter.

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
Skrevet

Dermalogica er det beste for min hud, den reagerer på endel andre merker.

Gjest Tigress
Skrevet

Jeg synes ikke det er så stor forskjell - eneste jeg kan kommentere er at jeg har en foundation fra Clarins som var dyr, men som jeg ikke synes er halvparten så bra som en Maybelline jeg har... Lukter vondt gjør den også. Jeg har i utgangspunktet tenke at det er greit å kjøpe dyre basisprodukter (som foundation, mascara) og heller kjøpe billige trendprodukter, men har vel etterhvert kommet til at de halvdyre er mer enn bra nok. For eksempel er min favorittmascara en billig Margaret Astor (umulig å få tak i her, såklart) og den rosa go grønne til Maybelline. Jeg har et årgangssolpudder (fra sist det var moderne, på 80-tallet) fra The Body Shop, fungerer superbra. Har dyr Dior-lipgloss, ikke merkbart bedre enn L'Oreal eller Max Factor. De sistnevnte er imidlertid bedre enn HM sin, som av en eller annen grunn striper litt?! Øyenskygge sitter bra hvis grunnlaget er bra, har ingen erfaring med at det er forskjellig (men det skal sies at jeg er ganske anal-retentive når jeg først bruker øyenskygge, der overlates lite til tilfeldighetene...).

Konklusjonen min har blitt at for basics lønner det seg å gå opp fra high streets egne til merkevarer som Max Factor og Maybelline. Jeg er anglofil og kjøper så mye britisk jeg kan, ellers virker det som det er ett fett. For motevarer ser det ut til at HM fungerer fint, altså.

Når det gjelder shampoo har jeg imidlertid best erfaring med salongmerker, særlig Redken. Men så har jeg også vanskelig hår: tett, krøllete pels som selvsagt lett blir både fet og tørr. Gjerne samtidig. Add water and watch it frizz...

Skrevet

det meste av dyre produkter, betaler du mest for merket som er på...

og selvfølgelig kommer det an på hvordan huden din er...

mitt råd til deg er å fortsette med det du er fornøyd med, så får du penger til overs så du kan kose deg litt mer enn ellers på enkelte dager

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Man må huske på at de dyre merkene ofte tar høy pris pga selve merket også..... og ikke nødvendigvis fordi konsistensen er bedre. Ville derfor heller gått for merker som decrelor, dermalogica ol, enn fashionmerker som dior, chanel etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...