mamut75 Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Noen som har en god oppskrift på majones el å dele ?
Arkana Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Jeg begynner med et par eggeplommer, en teskje Dijon-sennep (eller Colmans sennepspulver), salt og pepper (tilsetter du presset hvitløk blir det aïoli, i tilfelle du har lyst på det en gang ). Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje (pleier ikke måle, men det blir vel 2,5-3 dl for to eggeplommer) først dråpevis og etterhvert i en tynn stråle så majonesen ikke skal skille seg. Jeg bruker omtrent 50/50 god olivenolje og nøytral olje. Det er en smakssak, men bare olivenolje kan ofte bli for skarpt. Smak deg til det omtrentlige forholdet du liker selv. Til slutt visper jeg inn litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Hvis majonesen skiller seg kan du først prøve å redde den ved å vispe inn sitronsaft. Hvis ikke det hjelper tar du en ny bolle og har i en eggeplomme, så visper du gradvis inn den "ødelagte" majonesen før du fortsetter med oljen som vanlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå